Staal op tijdelijk keukenblad (ipv RVS)

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Dit is niet echt een houtvraag, maar de rest van de keuken is wel van hout, dus hopelijk kan iemand me helpen.

Tijdens de verbouwing van ons huis wonen mijn vriendin en ik op de bovenverdieping, en ik heb daar een simpele tijdelijke keuken neer gezet met een blad van OSB met als plan daar een vel RVS over te lijmen, op youtube is een chef die dat heeft en het zag er goed uit. Dus ik naar de Hornbach, en 2 vellen staal gekocht, niet goed oplettend, en nu zit ik met 2 vellen gewoon staal, die dus gemakkelijk roesten.

Ik heb gechecked en RVS is nog een stuk duurder, en ik wil niet teveel geld uitgeven aan deze tijdelijke oplossing. Hoe bruikbaar zal gewoon staal zijn als keukenblad voor max. 6 maanden? Ik zal flink aan het poetsen moeten om het roest er af te krijgen, en dan waarschijnlijk om de week het weer moeten poetsen.

Is het ook ongezond? Ik weet dat veel mensen zink gebruiken in de keuken, en zich niet zorgen maken over de roest op zink, maar misschien is dat minder giftig spul dan de roest op staal?

Misschien moet ik gewoon mijn verlies nemen, en een andere plaat kopen als tijdelijk keukenblad.

Cheers,
Tinco
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Staalpillen zitten vol roest... ijzer is een essentieel element en niet giftig (althans, voor nadelige effecten moet je inname onhaalbaar hoog zijn). De grootste risico's zijn er van roest als heel fijn stof - bij inademing. Maar mocht dat een probleem zijn dan kun je volstaan met nat schuren/slijpen van het oppervlak. Eenmaal blank en droog zou je het kunnen behandelen met lijnolie - goed in laten drogen - dan zou je op de termijn die je noemt weinig tot geen last meer mogen hebben van roestvorming. Lijnolie op metaal is niet een heel sterke afwerking - je zult het dus wel moeten onderhouden...
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Zink is vele malen gevaarlijker bij inname dan gewoon staal. De oliën die gebruikt zijn het walsen van je plaat moet je wel goed eraf halen, met een bus remmen reiniger ofzo. Dan behandelen met een vettig goedje tegen roest en dan kun je het gewoon gebruiken. Praktisch is wat anders, maar het kan wel.
Een traditionele wok of dutch oven is ook gewoon staal, roest als je het niet behandeld. Deze season je (voorzien van laagje) door er olie op te smeren als het heet is en dit door te laten bakken, deze lagen vormen dan een polymeer laag tegen roest en aanbakken.
Paraffine olie voor houten bladen zou ook nog kunnen op je blad, maar omdat het niet poreus is zal het er niet intrekken, dus onderhoud...
 
P

Pel

Guest
Ontvetten, en met botenlak of met parketlak twee lagen strijken dat kan dat half jaar wel hebben.

Groet Pel.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Staal is verder geen probleem qua hygiene. En bovendien ligt het eten meestal niet zo op het staal zelf, maar eerder op de (houten) snijplank. Tegen de roest werken alle bovenstaande manieren. Zelf gebruik ik altijd bijenwas hiervoor, net als De Buyer met de plaatatalen pannen. Eens in de maand een keer opbrengen en afnemen en dan moet het ook goedkomen. Grote voordeel is dat het lekker snel gedaan is (wel moet je het een aantal keer herhalen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
persoonlijk zou ik die bootlak gewoon op het osb smeren en die stalen platen retour brengen (of ruilen voor bootlak)

het vervelende met staal is dat er ook contactroest onstaat op bijvoorbeeld een rvs mes of pan die nog nat was als je hem op het blad legt en wat langer laat leggen
gaat helemaal snel met wat fruitzuur of wat zout
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Je kan beter nog aluminium plaat nemen is de prijs ook niet iets duurder dan staalplaat maar nog goedkoper dan rvs en roest ook niet zal wel beschadigingen opkomen maar als het voor tijdelijk is niet moeilijk doen.

Of even in de dump hoek van de Ikea kijken voor een beschadigd keukenblad kost de kop ook niet meestal rond de 20 30 euro heb je er wel een
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Bedankt voor de informatie allemaal! Ik zal er even goed over nadenken. Ik weet niet of ik het bonnetje nog heb voor de platen, helaas al een tijdje terug gekocht samen met ander materiaal. Aluminium was inderdaad misschien een beter idee geweest, of gewoon melamine plaat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een traditionele wok of dutch oven is ook gewoon staal, roest als je het niet behandeld.

Dat hoop ik niet.... Een DO (feitelijk gewoon een stoofpan ;-) ) is van gietijzer, net als een (Indonesische) wadjan. Een (goeie) chinese wok is inderdaad van dun, ongelegeerd staalplaat, maar die zal bij regelmatig gebruik volgens de regelen der kunst uberhaupt niet gaan roesten. Wel geldt dat je in NL praktisch gesproken geen (consumenten)fornuis kan kopen dat voldoende hitte genereert om fatsoenlijk te wokken. Zelf maak ik daarvoor gebruik voor een hele grote klassieke Primus petroleumvergasser (voor de kenners, een Optimus 531, de grootste eenpitter die ze destijds maakten - oorspronkelijke toepassing: het snel verhitten van grote hoeveelheden water voor het steriliseren van medische instrumenten in veldhospitaals in het Zweedse leger ;-) _
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Je kunt het eventueel met kopietje (digitaal) van bankafschrift proberen?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Aluminium plaat zou ik niet doen, ze krassen snel. Een aluminium aanrecht is wel beter tegen bestand (harder aluminium soort door legering). Ik heb me laten inlezen dat aluminium niet aanbevolen is i.m.v. voedselveiligheid. Er kunnen oxides in voedsel terecht komen, met name toepassen van zure gerechten zoals tomaten. Volgens mij komt van alles wel wat in de pan waar we geen weet van hebben.

Stalen platen is prima (tijdelijke)optie. Zoals het bovenstaande al geschreven. Gewoon goed vethouden of smeren met drogende olie- harssoorten zoals Balistol (niet goedkoop). En niet te lang het water op het aanrecht laten staan, na het koken meteen afnemen. En bij vliegroest, gewoon een schuursponsje er overheen en invetten/oliën. Als ik zo het leest ben ik geneigd om ook een stalen aanrecht aan te schaffen ☺.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.