Twee steigerhouten planken tot één rechte boekenplank

joerimuller

Nieuw lid
22 okt 2018
2
0
Beste mensen,

Zal me even voorstellen, ik ben Joeri uit Brabant en timmer naast mijn werk op een kantoor graag meubels in elkaar. Lees al lange tijd mee hier, maar nu heb ik dan toch een vraag.

Ik wil voor een kast een aantal hele lange boekenplanken maken, 3 meter lang, 40cm diep. Ga daarvoor 'geschaafd nieuw steigerhout' van 32 mm dik kopen, en dan twee planken van 20 cm aan elkaar verlijmen, uiteraard netjes vlak werken, nerfrichting omwisselen, en ik ga het uitlijnen dmv lamello's.

Ik wil jullie even als check vragen: gaat dit netjes worden of zal het toch teveel gaan werken/schotelen waardoor het niet meer een mooi aangezicht krijgt? Is het beter om de planken doormidden te zagen en dan die vier halve planken te verlijmen? Andere tips?

Joeri
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi joerie, ja dat gaat zeker nog werken. Als je kan dan zou ik het inderdaad in smallere stukken zagen en verlijmen.

Succes
Dirkjan
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor een boekenkastje voor mijn vrouw heb ik Planken van 1m lengte genomen. Ze zijn waarschijnlijk gortdroog nu, recht in de lengterichting maar best wel gekromd in de breedte. Dat is lastig vooraf te voorkomen als je met twee planken werkt. Ander probleem zijn scheuren doordat het hout droogt.
Daarvan hebben de grote boekenkasten bij ons geen last, maar een kist die we hadden laten maken wel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het beste leg je de planken eerst een paar maanden in huis te drogen. Dat zal de ergste werking er wel uit halen. Tenminste, voor verwerken zal je ze waarschijnlijk nog moeten vlakken.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Je kan overwegen om grenen te nemen, dat werkt veel minder. Vuren vind ik persoonlijk wel mooier, vergeelt minder.

Dat het werkt in de breedte is niet zo erg denk ik.

Kromtrekken is veel lastiger. Het is voor binnengebruik begrijp ik, dus ik weet niet hoe erg het gaat zijn als je ze verlijmt, maar 20 cm is toch al vrij breed.

Je kan overwegen om ze te schulpen op 10cm of op 7 cm en dan telkens om en om verlijmen. Natuurlijk wel een pakje méér werk.

Disclaimer: heb al wel een en ander gemaakt in vuren maar nog niet op die lengte of met de combinatie van 20cm breed en 32 dik.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Plus dat ze met 3 meter en boeken erop lekker doorzakken, haal gewoon een aantal u profieltjes frees die erin dan blijft het geheel aardig vlak, heb dit ook al een keer gedaan en is nog steeds goed.
 

joerimuller

Nieuw lid
22 okt 2018
2
0
Ik heb uiteindelijk de planken tot 7 cm verzaagd en alles verlijmd. Morgen glad schaven en dan is het klaar. Ben benieuwd of het goed gaat zo.

Volgens de sagulator zou een boekenplank van 3 meter lang en 32 mm dik niet gaan doorzakken. Dus die u profieltjes laat ik achterwege.

Bedankt allemaal!​





 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Die plank gaat geheid doorzakken op die lengte.
Hier een voorbeeldje van een iepen houten plank van 32mm dik en 1800mm lang met wat glazen poten met bonen, rijst en kruiden je ziet dat deze plank ook doorzakt.
Boeken zijn vele malen zwaarder, mijn advies om de 900mm ondersteunen.

IMG_6158.jpg

groetnis, Roeland

ps de plank is zo'n 250mm diep met een wankant er aan.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ben het oneens.
De plank zal niet doorhangen wanneer je niet enkel op de uiteinden ondersteunt maar een extra steun (of meerdere) over de lengte toevoegd wat prima kan voor een plank aan de muur.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
20 cm is voor de meeste boeken voldoende
40 cm is erg breed dan heb je veel verloren ruimte

of er staat van alles voor wat ook niet echt handig is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.