Mijn allereerste vaas van Zygia Racemosa.

P

Pel

Guest
Mijn allereerste vaas, gedraaid van Zygia Racemosa, behoorlijk hard hout maar toch goed te draaien, je kunt dit hout spiegelglad afwerken omdat erg vast hout is, vaster hout als eikenhout. Er zat een lelijke scheur in, die heb ik weggewerkt met Gupamaker en schuurstof, als je het niet weet zie je er niks van. Er zat ook nog een dunne rechte splijtscheur in, ook dicht gestopt. Het uithollen ging me toch goed af, alleen aan de onderkant binnenkant vaas, kreeg ik het niet helemaal vlak, maar als er gedroogde bloemen in staan ziet dat niemand.

Ik gebruikte een ledlampje van Ronald dat stak er af en toe in, om te zien of ik de goede houtdikte had. Ik zag geen licht, maar ik dacht dat kan niet, ik moet toch er bijna zijn, toen toch maar eens gaan meten, bleek ik en de midden nog maar ± 3 mm hout te hebben. Olie dom van mij, dit is zo vast hout daar kom je met een schijnwerper van 1000 watt nog niet doorheen!;)

De vaas is 17,5 cm hoog boven 9 cm doorsnee, onder 7,5 cm doorsnee, afgewerkt met Danish oil, het was weer bijzonder leerzaam. Heb dit hout wel met een mondmasker op gedraaid want het hout irriteerde bij mij op de luchtwegen.

Groet Pel.

1 Vaas van Zygia racemosa.jpg
De scheur wat ik heb dicht gestopt.

2 Vaas van zygia racemosa.jpg
Aan deze kant de dicht gestopte dunne rechte splijtscheur.

5 Vaas van Zygia racemosa.jpg
 
P

Pel

Guest
Hoe meet je met een duimstok de wanddikte van een vaas Nico, op de bovenkant is dat geen probleem maar binnenin de vaas is dat wel wat moeilijk lijkt me?

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie vaas, Pel.
Maar wat voor hout is dit precies? Is het gekocht of gekregen van een boom die hier gegroeid is?
 
P

Pel

Guest
Mooie vaas, Pel.
Maar wat voor hout is dit precies? Is het gekocht of gekregen van een boom die hier gegroeid is?

Het hout komt voor in Brazilië, Z. Amerika o.a. Venezuela het wordt ook wel marblewood genoemd, ik heb het gekocht van Rick, het was hout met fouten zoals o.a. de scheur die er in zit. Heb het voor een zacht prijsje van Rick kunnen kopen, normaal gesproken is de eerste keus van dit hout peperduur, ik vind het mooi getekend hout.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Dat is knap draaiwerk. Het is bijzonder hard en lastig te verwerken hout. De defecten heb je goed weggewerkt. Mooi om te zien dat de minder perfecte stukken ook omgetoverd kunnen worden tot mooie werkstukken.
 
P

Pel

Guest
Ik heb hem eerst uitgeboord met een forstenerboor Peter, daarna met een kleiner boor tot de boden van de vaas. Ik ben begonnen met eerst de nek uit te hollen, die heb ik ook gelijk glad geschuurd, want het hout splinter graag. En die wilde ik niet in mijn vingers hebben met het schoon maken van de vaas. Boven in de hoek van de nek van de vaas is het wat dikker gebleven, ongeveer 8 mm, de wanddikte van de rest van de vaas is ongeveer 6 mm, en in het midden maar 3 mm, maar goed dat ik net op tijd ben gaan meten. Dat overkomt me geen tweede keer meer, regelmatig meten is weten.

Allemaal bedankt voor de mooie complimenten.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Mooie vaas Pel, welke uitholbeitel gebruik jij hiervoor?

@Vels, ik heb hiervoor de Sorby Hollowmaster RS230KT gebruikt, hij is aan de onderkant vlak waardoor het een behoorlijk stevige zware beitel is. De zwanenhals maakt onder de nek uithollen makkelijk, de tip is verdraaibaar zo kan hij agressief, of minder agressief schrapen. Opletten dat je de beitelsteun ver genoeg terug zet, ik heb met een stift een streep op de beitel gezet, zodat je ziet dat je niet verder als de streep gaat schrapen.

Groet Pel.

prod1_2048(1).jpg

 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Pel,

Is de Crown revolution (die jij dacht ik ook heb) niet of minder geschikt? Uit de uitleg van Ronald op ODH snap ik dat je het steunpunt voor je as en het snijpunt van je schraper niet te ver uit een lijn wilt en dat gebeurt met de rechte Crown wellicht.

Grtz Hans

@Vels, ik heb hiervoor de Sorby Hollowmaster RS230KT gebruikt, hij is aan de onderkant vlak waardoor het een behoorlijk stevige zware beitel is. De zwanenhals maakt onder de nek uithollen makkelijk, de tip is verdraaibaar zo kan hij agressief, of minder agressief schrapen. Opletten dat je de beitelsteun ver genoeg terug zet, ik heb met een stift een streep op de beitel gezet, zodat je ziet dat je niet verder als de streep gaat schrapen.

Groet Pel.

Bekijk bijlage 81208

 
P

Pel

Guest
Het voordeel dat de Hollowmaster m.i. heeft, is dat hij een grote bocht heeft zodat je verder onder de nek kan draaien zonder dat hij omslaat, dat nadeel heeft de Crown is m.i. wel. Als je ruimte genoeg hebt werkt het met de Crown ook, maar eigenlijk ben ik nog aan het uitzoeken wat de geschiktste beitel is. Ik ben nog steeds een beginneling Hans.

Groet Pel.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Ik ga het proberen met de crown revolution midi, veel positieve reacties over gelezen, en Ronald raadde mij dit ook aan op de ODH, gisteren maar besteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.