expanding ring mandrel tool

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik hoop dat ik hem goed heb geplaatst, anders hoor ik het graag. Als hobby heb ik een kleine houtdraaibank van één van de bekende Chinese websites, waar ik ringen op draai. Nu draai ik een rond staafje, beplak deze met schilderstape, en plak daar de ring aan vast. Er omslachtig en fragiel. Nu heb ik na een beetje zoeken de expanding ring mandrel ontdekt. Volledig gefabriceerd uit een stuk massief aluminium of rvs met meerdere diktes. Ideaal alleen loop ik tegen het probleem aan dat het allemaal in het verre buitenland te koop is met ontiegelijke verzendkosten. Het lijkt me vrij simpel te maken met een metaaldraaibank. Alleen heb ik er geen tot mijn beschikking.

weet iemand een adresje waar ik dit makkelijk kan laten maken?

Hier link linkje naar de afbeelding: https://www.google.nl/search?q=expa...=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=KZTChURheeTXlM:


 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goeie tip Jan ! bedankt
De eerste pen die ik aanklinkte vond ik gelijk mooi, daar heb ik nog wel eens moeite mee, vaak teveel tierelantijntjes...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
bedank voor de link jan!! ziet er idd prachtig uit allemaal, ook die tools, alleen nu komt er een klein probleempje bij, de draaibank die ik heb heeft aan de as een boorkop zitten met een maximale opening van 6mm... ik ben bang dat die tool daar niet in past. ik ben er helaas ook nog niet achter gekomen hoe ik deze boorkop kan verwijderen om een grotere te monteren....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Er zijn ook expanding ring mandrels te koop die je tussen de centers kan gebruiken. Kijk bij arceurotrade in engeland.
 
bedank voor de link jan!! ziet er idd prachtig uit allemaal, ook die tools, alleen nu komt er een klein probleempje bij, de draaibank die ik heb heeft aan de as een boorkop zitten met een maximale opening van 6mm... ik ben bang dat die tool daar niet in past. ik ben er helaas ook nog niet achter gekomen hoe ik deze boorkop kan verwijderen om een grotere te monteren....

Dat zou je op dit forum kunnen vragen hoe deze te verwijderen is. Merk draaibank en boorkop er bij vermelden.

M.vr.gr. Jan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
You could build one yourself something like this one, and use a taper in the tailstock to open and hold the ring on it.

wooden springjaw chuck copy.jpg

There are more chucks like that on the net, expanding chuck.

simple ring chuck.jpg

You can turn brass on a wood lathe and make something like these, they will last longer.

metal ring chuck.jpg
 

Bijlagen

  • metal ring chuck.jpg
    metal ring chuck.jpg
    15,1 KB · Weergaven: 97

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De houten oplossing is eigenlijk geniaal in zijn eenvoud. Snel te maken en aan te passen aan de werkstukken. De metalen ring zou je ook kunnen vervangen door een slangenklem. Dan heb je meer vrijheid in spannen en buitendiameter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.