Verbouwde werkplaats, welke vloer erin

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
De achterliggende maanden ben ik bezig geweest om mijn eenvoudig schuurtje te verbouwen tot een schuur met wat meer ruimte. Vloeroppervlak 3,60x3 binnen en nog 1,40x3 onder afdak, dus zeg maar 15 m2 en 2,20 goothoogte. De nieuwe ruimte 17 m2, maar de goothoogte is naar 3 meter gegaan. Hierdoor krijg ik veel bergruimte op "niveau" en op de vloer ruimte om wat machines kwijt te kunnen. Sinds kort heb ik de beschikking over een zaagtafel Metabo TS254, kolomboor, lintzaag (die nog functionerend gemaakt moet worden. Kleine vlak vandikt (waar nog nieuwe beitels in moeten) en een Dewalt afkortzaag. Deze laatste wordt onderdeel van een werkbank langs de kant en er komt een losse werktafel (MTF achtig vorm, moet ik nog uitwerken).

Ik weet echter niet goed wat ik met de vloer moet doen. In de huidige situatie liggen er betontegels 50x50 onder dat deel dat eerst afdak was en het deel dat overdekt was had 30x30 trottoirtegels. Deze zijn gescheiden door een trottoirband die iets hoger ligt. Ik probeer bij dit verhaal 3 fotos te maken. Oude situatie schuur, nieuwe en dan een foto waarop het vloerprobleem zichtbaar is.

Ik zou eigenlijk wel een houten vloer willen, bijv. met underlayment. Maar wat doe ik eronder. Ik dacht aan een laag dampdichte folie (heb ook wel eens iets horen zeggen), daarop een rachelwerk om de vloerdelen uit te vlakken en daarop het underlayment. Zou het verstandig zijn om tussen de rachels nog isolatiemateriaal te leggen of kan ik de rachels weglaten en uitsluitend bijv. een tempexvloer leggen en daarop het underlayment.

Graag jullie advies.

Groet,

Ad
 

Bijlagen

  • schuur oud.jpg
    schuur oud.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 417
  • schuur nieuw.jpg
    schuur nieuw.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 412
  • vloerprobleem.jpg
    vloerprobleem.jpg
    97 KB · Weergaven: 411

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het ligt er aan hoe vlak de vloeren zijn. Als dat echt vlak is kan je direct er op een drukvaste isolatie plaatsen en daarop je vloer. Mocht er toch wel hoogte verschil zijn dan zou ik het idd eerst uitvlakken, dan eventueel isolatie tussen de regels (en folie er onder).
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Let op met die folie. Volgens mij moet je de dampdichte folie aan de binnenzijde houden, dus OP het isolatiemateriaal, anders krijg je condens onder je vloer. Als ik me niet vergis is de opbouw voor isolatie van buiten naar binnen: dampopen folie, eventuele bouwlaag (bv dakbeschot), isolatiemateriaal, dampdichte folie, afwerking binnenzijde. Zo komt er geen warme lucht (met waterdamp) van binnen op een kouder deel, waardoor dus condens ontstaat en evt vochtige damp van buiten (al zal die niet snel vanuit de grond komen, dus dampopen folie is wellicht overbodig) kan via ventilatie weer afgevoerd worden.
Overigens maakt het allemaal niet zoveel uit als je niet gaat verwarmen, want dan is binnen en buiten nagenoeg hetzelfde klimaat :)

Waarom niet meteen een betonvloer erin storten? Zal duurder zijn, maar zeker als je machines wilt plaatsen (en vastzetten) lijkt me dat op de langere termijn handiger. En mits goed afgewerkt is dat ook mooi vlak.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
@welp Waarom geen betonvloer. Heb ik wel aan gedacht, maar besloten om het niet te doen. Er liggen nu al tegels in,wil eigenlijk het geheel vlak maken en de kosten niet al te ver laten oplopen. Met hout kan ik zelf alles doen. Voor grote machines heb ik geen betonvloer nodig. Die machines heb ik niet en die gaan er ook niet komen. Ik ben maar een amateur, die van tijd tot tijd wat als hobby met hout in de weer is. Verwarming heb ik nog niet. Wellicht dat er een keer een petroleumkachel komt om ook in de winter wat te kunnen werken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dampdicht hier natuurlijk op de grond. Je wil geen optrekkend vocht. Een vloer zit onder, een dak boven, dat maakt wel verschil.

Ik zou het uitvlakken, folie op de bodem, dan een rij balken als draagstructuur en daar de vloerplaten op. Wanneer je wat isolatie wil kun je er nog isolatieplaten tussen leggen, maar dat heeft alleen zin als de rest ook geïsoleerd is. Bedenk ook of er geen water van buitenaf in kan komen, bijvoorbeeld als het lager ligt, want dan krijg je serieuze problemen met vocht. De vloer moet dus boven maaiveld liggen.

Als dit niet mogelijk is zou ik de tegels laten liggen of toch een betonvloer overwegen. En de kosten, tjsa, al je gereedschap staat er straks in. Zou het wel gelijk goed doen, je zet niet alles buiten om het vloertje over te doen.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Zo ik ga nu echt aan de vloer beginnen. Heb platen osb, rachelhout en folie gehaald. De buitenkant is inmiddels klaar. Ben nu aan het ruimte maken om de vloer erin te leggen. (de schuur de hele tijd in bedrijf gebleven). schuur nieuw.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.