werkbank/ zaagtafel

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Ik heb het volgende idee om in mijn kleine schuur (2x4 m) toch een werkbank te hebben en semistationaire machine te kunnen gebruiken.
Met excuses voor het slordige sketchup-werk, eerste probeersel.
Het zou ongeveer 150 cm breed (verdeeld in 55,55, 45 cm) zijn en zou het dan onder mijn werkbank kunnen schuiven. Compressor zou dan in geluiddichte kist komen en daarboven een afval emmer. Zaagmachine zou ik kunnen verwisslen voor een frees, in het blad zou ik ook rails willen maken, op de plek vd machine een deurtje verder laden. Ik hoor graag jullie ideeen.
10-19-2018 7-48-09 PM.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Voor een eerste keer SketchUp vind ik dit best goed :)
Hoe diep zal de werkbank worden?

Succes met het project.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
De werkbank zelf (waar deze tafelzaagkast dan onder schuift) kan maximaal 70 cm diep, voor deze kast zou ik dan 60 cm aanhouden.
werkbank.jpg
Het idee is om de werkbank te maken met een onderstel van balken die ik over heb van het gesloopte balkon en een ~4 cm tafelblad (iets van eiken of wat er op MP is te vinden)

Misschien een gat in het blad boven je afvalemmer dat je je afval op het blad er in 1 keer in kan schuiven?
Ja dat idee was er inderdaad, toen weer afgeschoten, maar misschien toch niet verkeerd mits afgesloten met een deksel dat mooi in het blad wegvalt, moet natuurlijk nog wel ook vanaf de voorkant bereikbaar zijn omdat de kast in het grootste deel van de tijd onder de werkbank zal zitten (er staan ook nog 8,5 fietsen in de schuur...).

Wat betreft materiaal voor de kast wilde ik (vanwege de kosten) 18 mm underlayment gebruiken aan elkaar bevestigt met lamello's (evt geschroefd?). Zou dit met plaatmateriaal stevig genoeg zijn of zijn er ook nog verstevigingsbalken in de achterste hoeken aan te raden? Voor de bovenzijde bedacht ik een plaat underlayment met 3 grote gaten voor iedere sectie zodat de kast een geheel vormt en daarboven een plaat van betonplex (of alleen bij het zaag/frees gedeelte betonoplex en de rest met multiplex en een opofferingsplaat?) of is dat wat overdreven?
Ik heb nu 4 wielen op de hoeken zitten, is het vanwege doorbuigen verstandig om in het midden ook nog een wiel te zetten? Gaat dan wel ten koste van een brede lade die ik had bedacht onder de kast (voor lange lijmklemmen en ander spul van onhandige grootte).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.