Hoe draai ik een stijl met een langere lengte dan de bank....

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Hallo,

Ik ben een beginnende houtdraaier en ben bezig een onderstel voor een tafel te maken (te zien op de cover van het laatste nummer van Fine Woodworking). Het onderstel bestaat uit 4 gedraaide poten en daar tussen 3 stijlen, 2 wat kortere en 1 lange van 125 cm. Nu heb ik een draaibank tot mijn beschikking waar ik hout in kan spannen van 73 cm lang. De langste stijl krijg ik daar dus niet ingeklemd. Ik ben benieuwd naar mogelijke oplossingsrichtingen. Tot nu toe heb ik zelf als beste mogelijkheid het volgende bedacht:
1) de lange stijl opsplitsen in twee helften.
2) de beide helften voor het draaien voorzien van een deuvel (rond 12mm) waarmee de stijl na draaien weer aan elkaar kan worden bevestigd
3) De deuvels van beide helften centreren en gebruiken om het hout in de bank te klemmen
4) beide delen draaien
5) via deuvel bevestigen en hopen dat de vorm precies aansluit....

Het zou kunnen, maar ik twijfel een beetje of het zo wel gaat lukken de beide helften precies op elkaar aan te laten sluiten.

OK, ik ben benieuwd of jullie nog andere oplossingen zien!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een losse deuvel biedt volgens mij geen voordelen boven het draaien van een pen aan de ene helft, die in een gat van de andere helft gaat. De pen wordt dan vanzelf goed gecentreerd, voor het recht maken van het gat moet je iets meer moeite doen....
12 mm lijkt me bovendien vrij dun, maar wellicht zijn je stijlen ook erg dun?

Optie 2 is een betere draaibank kopen. Meer gereedschap is altijd fijn, toch?

Optie 3 is een betere draaibank van iemand in de buurt gebruiken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Voorlaatste uitgave, nr 271 is alweer een week binnen ;)
nevertheless, fantastisch mooie uitdaging en tafel! Veel succes!
BF861BEA-7B6C-4B59-9434-D590CAFB5D2E.jpg
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Dank allen voor het meedenken, en ook handig dat het plaatje is toegevoegd. Een vaste pen draaien kan zeker handiger zijn dan een losse deuvel, alleen loopt de nerf van het hout dan ietsjes minder mooi door. Het gaat overigens om de lange stijl aan de achterkant, de rest lukt en ligt al voor een groot deel klaar. Het advies van Nico begrijp ik niet helemaal zo goed. Hoe draai ik een gat met de draaibank. Het balkje zit toch ingeklemd aan beide kanten? Misschien zal ik het zondag eens voorleggen aan de draaiers in Zutphen!

volgend puzzeltje is nog hoe ik die poten dan onder 3 graden in het frame krijg....
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je een stevige draaibank hebt met een vierklauw, kun je een balkje ook aan één kant vastzetten en aan de andere kant boren.

Hardhouten balkje maken met gat er loodrecht in. Zaagtafel afstellen op drie graden en balkje verzagen. Dan heb je een balkje met een gat op 3 graden, waarmee je de boor kunt richten.

Maar Bennekom is niet heel ver bij mij uit de buurt, dus je zou ook een avondje langs kunnen komen - mijn draaibank is lang genoeg,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Je kan toch een steun voor je losse center maken op de plek waar je hem nodig hebt?
 
Dank allen voor het meedenken, en ook handig dat het plaatje is toegevoegd. Een vaste pen draaien kan zeker handiger zijn dan een losse deuvel, alleen loopt de nerf van het hout dan ietsjes minder mooi door. Het gaat overigens om de lange stijl aan de achterkant, de rest lukt en ligt al voor een groot deel klaar. Het advies van Nico begrijp ik niet helemaal zo goed. Hoe draai ik een gat met de draaibank. Het balkje zit toch ingeklemd aan beide kanten? Misschien zal ik het zondag eens voorleggen aan de draaiers in Zutphen!

volgend puzzeltje is nog hoe ik die poten dan onder 3 graden in het frame krijg....
Ik ben er, dus als je langs komt kan ik het uitleggen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je kunt de ene kant in je 4 klauw spannen, en dan in een steady rest aan het eind van je bank houden, draai alles tussen de 4 klauw en de steady rest, dan omdraaien en de rest draaien.

de 3 graden kun je er al aan schuuren voor je the hout gaat draaien, op een schuur machine gaat goed, of zagen natuurlijk.
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
B4E097DB-7CBF-40EF-BDB0-0A93241D783F.jpg Hallo, ik dacht ik zal nog even een update geven van het eindresultaat. Het is uitstekend gelukt, vind ik (ben trots op de keurig doorlopende nerf). Uiteindelijk heb ik de stijl wel in twee delen gemaakt. In beide delen heb ik eerst een vrij diep gat geboord met de langgatboor, en daarnaar heb ik de delen gedraaid met een tijdelijke pen er in. Hoofdreden daarvoor was dat ik te weinig extra lengte had om een pen aan een van de de,en te draaien. Kortom, alle delen zijn gedraaid en ik heb een hulpstukken gemaakt om de kolomboor onder drie graden te kunnen stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.