toognagel plaatsing en dimensies

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hoi

Ik ben bezig met het maken van een tuintafel uit Afrormosia, en ik wou de gat/pen verbindingen van de poten met de regels verstevigen met toognagels, eveneens uit Afrormosia. Ik weet niet of het strict noodzakelijk is in dit geval, maar hoe steviger hoe beter denk ik dan, én het is een goede oefening.

De pen van 1cm dik zit 4,5cm diep in het gat. De breedte van de pen weet ik niet vanbuiten maar zal iets van een 5,2mm zijn (exclusief de spatpen). Totale dikte van de regels is 3cm, en die komen in poten van ongeveer 6 op 8 (schuine poten in één dimensie overigens, 7°).

Nu heb ik schrik dat bij het uitoefenen van de kracht door het inkloppen van de spatpen, de pen zou kunnen breken voorbij het gat van de toogpen.

Daarom vroeg ik me af welke dimensies ik het best gebruik ? Ik dacht aan een spatpen met diameter 8mm, met het middelpunt geplaatst op 1,5cm van de rand van het gat, zodat er minstens 2,6cm lengte van de pen voorbij het gat is.
Hoeveel mm verplaats ik het gat in de pen ? Eén, twee mm ?

Verder zie ik dat toogpennen dikwijls nogal onregelmatig gesneden zijn. Is er dan geen mogelijkheid tot insijpeling water ?

Mocht iemand een tekst hebben met cijfers en uitleg over de dimensies van toognagels, méér dan welkom ;)

Mvg,
Wim
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
De breedte van 5.2 mm kan ik niet plaatsen. Meestal gebruik je voor pen en gat verhouding 1/3;1/3;1/3. Bij tafels wordt het gat wat naar de buitenkant verplaatst. Je kan 2 toognagels per verbinding doen gelet op de diepte, iets verspringend aanbrengen.1.5 en 2.5 cm. Verbinding klemmen 1/2 mm verspringen. 6 mm is ook goed. Toogpen wat puntig maken naar een kant. Doe anders eerst wat proef stukjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.