Een ‘minimalistische’ sys-kar annex montagetafel

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik had al heel lang vijftien Sys-laden rondslingeren in mijn werkplaats en het werd tijd daarvoor een ‘thuis’ te maken…

Er lagen al een flink aantal schetsen van allerlei varianten op de stapel ‘ideetjes’, maar één idee hield me het meest bezig: een verrijdbare combinatie van een sys-cart en montagetafel, met een ‘open karakter’, te maken met een minimum aan materiaal, met het Olympisch Stadion van Beijing als inspiratie. Dit is een van de laatste schetsen:

00 Sketch.jpg

Waar ik niet echt uitkwam in de ontwerpfase was hoe die ‘willekeurige’ stroken op de zijkanten eruit moesten komen te zien. Ik besloot dat probleem tijdens de constructie aan te gaan pakken (en zoals je zult zien werd het uiteindelijke resultaat heel anders dan de schets).

Festool’s sys-laden hebben een eigenschap die interessant is: de rechter– en linkergeleiders zijn identiek; in andere woorden: er is symmetrie. Dat uitgangspunt nam ik te baat voor mijn ontwerp.

De constructie maakt gebruik van plaatmateriaal: mdf en multiplex. de meeste strips hebben dezelfde breedte — ik kwam uit op 80 mm; een plaatdeel zwarte mdf van 19 mm dikte kon ik in ruil voor een goede fles overnemen van een vriend — daaruit kon ik nipt aan de strips voor de karkassen en een stuk van ongeveer 1000 x 800 mm voor het bovenblad zagen.

De stroken heb ik met een TS55 in een CMS/VL op 80 mm gezaagd en afgekort op mijn Kapex 120. De verticale delen van de karkassen voorzag ik van 55 mm (doorgaande) gaten in de bekende 32 mm tussenafstand met behulp van het LR32 systeem (rail en 1010 freesmachine) en een hulpmal voor de consistentie (ik heb moeite met links/rechts & dus alles spiegelbeeldig gelijk gehouden).

01 IMG_3847.jpg

02 IMG_3851.jpg

De randjes voorzien van een vellinkje omdat mdf vrij scherp is:

03 IMG_3852.jpg

Vervolgens de karkasdelen gelijmd, met aandacht voor het goed haaks houden. In eerste instantie gefixeerd met schroeven en later de hoekverbindingen verstevigd met een doorgaand domino (als je al die spullen hebt, moet je ze ook gebruiken, toch?). Na het schuren de karkasdelen afgewerkt met watergedragen acryl/polyurethaan (Poseidon van Drywood), waarmee ook de onderzijde van het blad behandeld werd.

04 IMG_3853 RECHTOP.jpg

05 IMG_3861.jpg

Toen kwam het ‘ingewikkelde’: de layout bepalen van de carcasdelen in verhouding tot elkaar en het bovenblad. Dat heb ik ondersteboven gedaan, met een aantal laden voorgemonteerd:

06 IMG_3862.jpg

Ik had nog wat redelijk mooi multiplex liggen in de diktes 9 en 12 mm. Aangezien de verstevigingen aan de zijden enkel te maken hebben met trekkrachten (mijn beperkte kennis van mechanica is van bijna een halve eeuw geleden, dus ik kan het fout hebben…) leek 9 mm mij sterk genoeg. Die maat is ook aan de zijkanten gebruikt voor het terugleggen van de karkas-zijkanten ten opzichte van het blad. Voor de lange zijden werd dat 12 mm om te compenseren voor door mij gemaakte fout — er was ruimte nodig als ‘bumper’ voor de ladefrontjes.
Alle maten zijn bepaald bij het droogpassen en volgen uit het toepassen van 80 mm stroken (resten gewoon mdf) tussen de karkassen aan de open kant en de maximale maat van het bovenblad in de diepte.

07 IMG_3865.jpg

Alles is in elkaar gezet met schroeven, zorgvuldig voorgeboord aangezien mdf graag ‘ontploft’. Op de foto zie je de toegepaste stroken tussen de karkasdelen en aan de onderkant. De strook tussen kan dienen als opbergplek voor linealen en dergelijke. Mogelijk breid ik dat ooit nog eens uit met een la of iets dergelijks.

08 IMG_3872.jpg

Het was wel een dingetje om alles tijdens de montage goed haaks te houden (met behulp van hulp-latjes en klemmen).
De schoring van de zijkanten heeft uiteindelijk een ‘klassieke’ vorm gekregen. Voor het op maat zagen van de hoeken was het fijn dat de Kapex perfect gecalibreerd was & dat die hoeken (toevallig?) ronde waarden hadden — 40, 50 graden.
De zwenkwielen leverden een klein probleem op. De hoogte van de bestelde wielen bleek niet de geadverteerde 75 mm te zijn, maar 70. Dat is opgelost door mdf en triplex te lamineren zodat de uiteindelijke hoogte van de kar de gewenste 900 mm werd.

09 IMG_3871.jpg

Op deze foto zie je dat ik in het blad in eerste instantie een simpel kruispatroon van 20 mm gaten met 96 mm hartafstand heb geboord (met behulp van een UJK Parf Systeem set). Dat kan ik altijd nog uitbreiden. Het blad is na schuren afgewerkt met flink afgedunde olie.

Eén van de leukste facetten van dit project was het invullen met laden en systainers. De kar heeft 15 laden met 13 systainers (twee zijn in gebruik voor ‘grijpklaar’ gereedschap en spul). Ik moet nog wat labels printen en her en der een kant afschuren.

De ‘look’ met zwart en blond en de open structuur bevalt me — het is leuk om de grijze systainers overal doorheen te zien piepen. Er staan in de sjop nog twee dozijn systainers op trolleys of planken, dus mogelijkerwijs wordt er in de toekomst daarvoor nog wat in elkaar getimmerd. Voorlopig niet, want ik heb vorige maand mijn linkerbovenarm gebroken en de kracht ontbreekt nog voor het klussen. (Dit project was van begin september.)

Veel dank dat je de tijd genomen hebt om dit tot het einde te lezen!
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Fraai! Bij 1 foto dacht ik dat je een festool server rack aan het bouwen was. Dat zwarte mdf heb ik altijd fascinerend gevonden, zag jaren geleden een leverancier van keukenbeslag een hele opstelling er in maken. Een paar laagjes blanke lak, misschien in een combi glanzend en mat en je hebt al gauw iets wat de aandacht trekt.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.