20mm 96mm gaten patroon

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi,

Een tijd geleden las ik een bericht waar iemand berken multiplex platen aanbood waar een raster met 20mm gaten op 96mm hart op hart was gefreesd.
Dat is dan voor een werktafelblad.
Ik kan dat bericht alleen niet meer terug vinden. Ik google waarschijnlijk met de verkeerde termen.
Kan iemand me hiermee helpen?

Of kan iemand deze platen zelf maken?

Wat vinden jullie? is het handiger om een mal te maken voor een kopieerfrees zodat we zelf elke keer nieuwe bladen kunnen maken. Ik vind het wel fijn om niet met plankjes te hoeven werken met de invalzaag. En dus gewoon op het blad te kunnen zagen.

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Thanks!

Dirkjan
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik kan de platen voor je maken met behulp van een computer en een CNC frees.
Iedere afmeting en plaatmateriaal mogelijk.
Hieronder enkele voorbeelden.
MFT.jpg
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi techcom. Die link werkt niet.

Heeft iemand ervaring met de precisie van zo'n freesmal?
Het is wel de bedoeling dat het raster 100% haaks is. Ook aan het einde van de plaat.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
je kunt dit ook bereiken met een geperforeerde plaat. Iemand hier op het forum heeft zijn hele werkbank er mee gedaan. En via google krijg je wel hits hierop.

Waar het op neerkomt is dat je een steeds bv. 4 gaatjes op schuift in de geperforeerde plaat. Deze gaatjes zijn ook heel precies gemaakt. Wel krijg je waarschijnlijk niet de gaten op 96mm maar op 100. Maar voor haaksheid maakt dat niet uit.

Ik zelf ben ook al een tijdje aan het nadenken hierover en heb er al veel filmpjes van gezien van mensen die zo'n mft board zelf maken. Als de truc met geperforeerde plaat niet werkt zou ik zo'n mal kopen. 60 euro inclusief dogbenches.

In eerste instantie dacht ik dat de truc met geperforeerde plaat niet ging werken omdat je de frees dan wel heel precies in het midden moet zien te krijgen, later realiseerde ik mij dat dat niks uitmaakt, zolang je de mal op je frees dan maar wel steeds in dezelfde richting beweegt.

Als laatste lees ik hier en daar dat de 20mm frees een gat van 20.9mm maakt. Wellicht hebben ze niet de juiste frees gebruikt.

Hoe dan ook, de truc met de geperforeerde plaat(pegboard) is denk ik super zuiver en zeker het goedkoopst.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Juist. Had de truc met pegboard al gezien. Mooi om het jou in praktijk te zien doen. In het begin zat ik te moeilijk te denken om de frees perfect in het midden van de mal te plaatsen, maar zolang je dezelfde richting op blijft gaan en niet halverwege omdraait krijg je een zuivere haakse lijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.