Lamineren of stoombuigen? Afwerking: Eiken

MaartenD

Nieuw lid
31 jan 2018
4
0
Beste forumleden,

Na een tijdje van de zijlijn meegelezen te hebben, dan hier mijn eerste vraag:

Ik vraag mij af hoe de rand onder dit tafelblad is gemaakt. Ik doel hier mee op het stuk hout direct onder het tafelblad, tussen de poten, dat mee buigt met de kromming van het tafelblad.
Ik zou graag iets soortgelijks maken. Ik dacht zelf aan het lamineren van een aantal lagen dun buigplex. De afwerking aan de buitenkant zou ik echter graag van eikenhout hebben. Wat is hier de gangbare werkwijze?
Bestaan er bijvoorbeeld ook zo iets als kant en klare platen van dun eiken die makkelijk te buigen zijn? Of moet ik zelf dunne stroken eiken zagen en die vervolgens lamineren in de juiste vorm? Of is dit alleen te bewerkstelligen door een massief stuk eiken te buigen?
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen! Alvast bedankt.

large-card-table-large-card-table-late-century-period-mahogany-gaming-table-large-card-table-and-chairs.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik gok op fineer als laatste laag, de rest maakt dan niet heel veel uit
Laten triplex (3.6mm) buig je makkelijk in die radius, daar heb je geen buigplex voor nodig, zeker niet als je even voelt in welke richting het makkelijker buigt (dat kan nog wel eens verschillen) of je zou massieve stukken kunnen verlijmen en rond zagen (maar dat zal meer werken en scheurt je fineer
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
De hoge rand onder het tafelblad werd vaak dakpansgewijs opgebouwd uit eikenhout wat in de kromming gezaagd was.
 

MaartenD

Nieuw lid
31 jan 2018
4
0
Een aantal lagen triplex lamineren en de laatste laag afwerken met fineer klinkt inderdaad als een goed idee.
Mooi filmpje Vurenhout!
Dank voor de antwoorden! Ik ga eens wat testjes doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.