nieuwe schaaf in de maak

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ik wou niet zelf gaan smelten dus heb ik een 1 kg zakje softlood (duiklood) gekocht. 1,5 mm diameter bolletjes en net geen 10 euro voor betaald.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
He, deze had ik gemist. Goed werk woodie, ziet er veelbelovend uit!

Als ik kritiek mag leveren, ik vind het handvat wat te vloeiend overal Alles is afgerond. Als je naar een Stanley handvat oid kijkt zie je dat de plaatsen waar je hand niet komt juist vrij scherpe overgangen heeft. Dat geeft een wat meer gedefinieerd gezicht.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Woodie

Ik houd van simpele oplossingen voor gereedschap dat je niet hebt. zo'n alternatieve draaibank is echt heel slim bedacht. Ik weet niet of jouw boormachine dit overleeft maar ik vind het een prima TIP.
Dat lood vullen is wel een slim idee, ik vraag me af hoe je de balans goed krijgt. Ook omdat ik nog niet het idee heb dat je alle onderdelen al gemaakt hebt. maar daar kan ik naast zitten.

Hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Iedereen heeft het al gezegd, maar ik moét ook even de genialiteit van de kolomboor draaibank toejuichen. Kreeg gelijk een brede grijs op m'n bek toen ik dat zag. :cool:

Roep Ad er even bij!
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Om een idee van balans te krijgen heb ik het volgende gedaan. Dit was voor de epoxy droog was en het voorste handvat 'gedraaid' was. Je moet die voorste blok omgekeerd zien bij de eigenlijke weging.

5405346224_a970f583d7_z.jpg
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Eindelijk af. Normaal ging het een razee smoother worden, verlaagde achterkant, maar in m'n enthousiasme ben ik vergeten de achterkant te verlagen voor het lijmen van het handvat :?

5413533416_ef3348575f_z.jpg


5412925749_a69058f2fa_z.jpg


5413534474_5377aeb8a6_z.jpg


Momenteel heb ik een probleem met de beitel. Na een minuutje gebruik is de snede verbrokkeld. Ben benieuwd wat de messenmaker/verkoper me te vertellen heeft.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
woodie zei:
Momenteel heb ik een probleem met de beitel. Na een minuutje gebruik is de snede verbrokkeld. Ben benieuwd wat de messenmaker/verkoper me te vertellen heeft.
Dan is-ie waarschijnlijk na het harden niet goed ontlaten. Dan zie je onder een loep hetzelfde als bij een gebroken stuk glas.

Arthur
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Beitel komt van Phil Edwards van Philly planes in de UK.

Het vasttikken van de wig gaat nog maar het verstellen van de beitel is lastiger. Al doende leert men.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
ArtHarg zei:
woodie zei:
Momenteel heb ik een probleem met de beitel. Na een minuutje gebruik is de snede verbrokkeld. Ben benieuwd wat de messenmaker/verkoper me te vertellen heeft.
Dan is-ie waarschijnlijk na het harden niet goed ontlaten. Dan zie je onder een loep hetzelfde als bij een gebroken stuk glas.

Arthur

Beitel in orde. Heb een nieuwe hoek van 35° geslepen, waardoor de beitel 4 tot 5 mm korter is geworden en nu lijkt het in orde. Benieuwd hoe lang ie z'n snee behoud.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Woodie,

Je hebt een erg mooie schaaf gemaakt, de knop met het messing erin geeft ook net wat extra's. Je hebt me in ieder geval weer geïnspireerd.

Ik neem aan dat je als verlaagde achterkant zoiets in gedachten had: http://www.hntgordon.com.au/prodcata55smoother.htm ? Ik ben trouwens benieuwd naar foto's waarop haarfijne krullen staan. ;)

Beitel in orde. Heb een nieuwe hoek van 35° geslepen, waardoor de beitel 4 tot 5 mm korter is geworden en nu lijkt het in orde. Benieuwd hoe lang ie z'n snee behoud.

Van dat probleem heb ik wel eens vaker gelezen her en der op diverse fora. Meestal is de eerste 5 mm van een beitel niet goed, die van Hock hebben het ook wel eens las ik. Het zal wel een onoverkomelijk iets zijn bij het productieproces.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Had ik ook met mijn quanshan blokschaafje. Na het wegslijpen van ongeveer een mm is hij nu gewoon goed. De snede gaat lang mee zonder brokkelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.