Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 44

nieuwe schaaf in de maak

Ben begonnen aan een nieuwe handschaaf.

Het gaat een kleine bankschaaf worden, 25 cm lang met een mes van 60mm breed. Een beetje te vergelijken met een 4 1/2.

De basisblok gaat van walnoot zijn en de zool van hickory. Ik speel met het idee om de schaaf te verzwaren met stukjes lood in het hoofdblok.

Ben met het leukste eerst begonnen en heb het handvat gemaakt.

Eerst heb ik het meeste materiaal weggeboord met de kolomboor en een forstnerboor. Daarna met een schuurcilinder opgekuist en dan met de hand bijgeschuurd.

Re: nieuwe schaaf in de maak

Tot zover ziet het er netjes uit! Ga zo door, en schaven maar!

Groeten Rudolf.

Klinkt weer veel belovend!

Heb je dit handvat van een tekening of zo uit de losse hand gemaakt?

Is op basis van een tekening van het handvant van Lie Nielsen's nr 4 tot 8 gemaakt. Vergroot tot de maat klopte en dan een blad op m'n laptop geplakt en overgetekend

hey woodie
    zie er veel belovend komt vast wel goed je vorige schaaf was ook mooi gr leroy

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault
    Klinkt weer veel belovend!

Heb je dit handvat van een tekening of zo uit de losse hand gemaakt?
    Van de site van Lee Valley Tools=Veritas enkele tekeningen voor zelfbouw handvaten:
    Stanley #2
    Stanley #3+4
    Stanley #5/6/7/8

Attached files #2-handvat.pdf (157.9 KB) #3-4-handvat.pdf (158.1 KB) #5-handvat.pdf (142.6 KB)

'k heb voor het lie nielsen handvat gekozen omdat ik niet zo'n grote handen heb en die zit me gewoon beter. De veritas handvaten zijn ook nogal recht in vergelijking met de lie nielsens.

Woodie, de voorbeelden die Neel je liet zien zijn bedoeld voor Stanley's, dus hetzelfde model dat Lie Nielsen tegenwoordig nog steeds gebruikt.

Vergelijk n3 - 4 handvat

Vergelijk n5 handvat

Iets geheel anders. Weet er iemand waar ik dikke messing plaat kan vinden, klein stukje van 10 op 10 ? Ik overweeg om ipv een houten wig een messing klem te maken.

Forum Rechten