Dakbeschot kapschuur: 1 of 2 schroeven?

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
64
17
Allen,

Al enige tijd ben ik van Douglashout een kapschuur in de tuin aan het bouwen (met het forum als inspiratiebron!). Ik ben aangekomen om het dakbeschot, vellingdelen 13cm breed met een dubbele lip, te monteren op de spanten. Die bevestig ik momenteel met 2 schroeven (aan elke zijde) zodat ze mooi strak op de spanten sluiten. Nu hoorde ik vandaag dat dit misschien niet goed zou zijn i.v.m. werking van het hout, en 1 schroef (per zijde) beter is. Wat is jullie advies?


Groeten,
Rein
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat twee schroeven geen probleem is, ze zijn 13 cm breed, niet te vast tegen elkaar vast schroeven zodat ze nog kunnen werken.

Groet Pel.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
64
17
Allen,

Dan houd ik het bij 2 schroeven. Zit het mooi strak. Op verzoek, hieronder een klein fotoverslagje tot nu toe. Maar eerst even wat context. We hebben 2 jaar terug een landelijk gelegen nieuwbouwwoning gekocht. Flinke tuin: ruimte voor gras, kruiden, moestuin en natuurlijk een mooie overkapping/schuur! Na rondgekeken te hebben bij kant-en-klaar bouwpakketten dacht ik: dat moet goedkoper en mooier kunnen. Dus met wat hulp van een collega (had toevallig net een kapschuur gebouwd) gaan tekenen in SketchUp. Tijdens de bestrating van de tuin door de hovenier gelijk de betonpoeren laten plaatsen onder het terras, zodat de schuur er mooi bovenop staat. De kapschuur wordt gebouwd van fijnbezaagd Douglas hout, waarbij de staanders en liggers een afmeting van 15x15cm hebben. De schuur zelf is net iets meer dan 6m breed, iets van 2,70m diep en 3,40 hoog inc. dak (pannen). Indeling is links 4m breed zitgedeelte (ik ambieer zelf een zithoek in elkaar te hobby-en) en rechts 2m breed opslag (tuingereedschap e.d.). Aangezien ik in het dagelijkse leven op kantoor zit (wel een passie voor klussen en hout) is het tot nu toe een hele ontdekkingstocht. Plekken waar de verbindingen net iets meer kieren dan ik zou willen schrijf ik dus maar toe aan de werking van het hout :p.

Eerste lading hout binnen.
1.jpg

Basisconstructie staat
3.jpg

Nokbalk geplaatst

4.jpg

Nokbalk (2)
2.jpg

Spanten zagen, schuren, oliën
5.jpg

2e lading hout binnen (dakbeschot, windveren, etc)
6.jpg

Dakbeschot plaatsen
7.jpg

Dakbeschot (2)
8.jpg
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hey Reink, bedankt voor het plaatsen van de foto's, gelukkig heb ik hierom gevraagd want ziet er heel mooi uit. Flinke balken, douglas hout en een mooie 'timerframe' constructie! Goed bezig
 
P

Pel

Guest
Mooi stukje vakwerk, en dat voor een kantoor klerk:)

Groet Pel.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
64
17
Dank voor de lovende woorden ;)

Ik zag dat mijn post op miraculeuze wijze is verdwenen, waarschijnlijk fout van mijn kant. Anyways, welk gereedschap echt nodig was (afgezien van dingen als een waterpas e.d.): cirkelzaag, accuslagschroevendraaier (mocht je ook nog in de race zijn voor een nieuwe schroeftol, Makita heeft een hele mooie combiset), goede handzaag (zorg ervoor dat je geen te fijne vertanding hebt, anders zaag je jezelf een ongeluk), scherpe beitel en een set stevige schragen.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
64
17
Het project heeft een tijdje op een laag pitje gestaan wegens andere 'projecten' (klaarmaken kamer voor gezinsuitbreiding, ga daar maar eens tegenin :rolleyes:). Ondertussen liggen de pannen erop, we moesten een tijdje wachten op 2 bij te bestellen nokvorsten (we hadden een restpartij met blijkbaar exotische nokvorsten). Volgende stappen zijn:
- Resthout & pannen een beetje opruimen :(
- Dakgoot erin hangen
- Windveer & waterbord maken
- Wanden erin
- Het e.e.a. in de houtolie zetten (is nu half gedaan)

En vast nog veel meer, maar daar komen we vanzelf achter.

Vraagje: ik ben niet zo blij met de ruimte tussen de palen en de bestrating. Natuurlijk top tegen het inwateren, maar niet zo esthetisch, helemaal niet als de wanden erin gaan (ruimte is op sommige plekken ca. 5cm). Nu heb ik met een (hopelijk) vooruitziende blik de onderkant van de palen in de menie gezet tegen het inwateren en zat ik eraan te denken om de tussenruimte af te smeren met cement en dit evt. een beetje te polijsten. Zou dit gaan werken, of heeft iemand nog andere suggesties?
IMG_20181201_105024.jpg
IMG_20181201_105006.jpg
 
P

Pel

Guest
Je zegt dat je er wanden tegen maakt, ik neem aan dat je die wanden toch vrij van de grond gaat zetten, o.a. op een betonnen bandje, dan kun je die opening onder de palen toch weg werken.

Groet Pel.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
64
17
Het plan is om de wanden op een (bijv. composiet) funderingsbalk te zetten die je vaak bij blokhut-bouwpakketten ziet. Omdat het terras onder de overkapping er al ligt en naar 2 kanten iets afloopt (richting de haag achter de schuur en het gazon) denk ik dat betonbandjes niet zo mooi aansluiten, waar een houten/composiet balk wat flex heeft en dus hopelijk beter aansluit.
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Het plan is om de wanden op een (bijv. composiet) funderingsbalk te zetten die je vaak bij blokhut-bouwpakketten ziet. Omdat het terras onder de overkapping er al ligt en naar 2 kanten iets afloopt (richting de haag achter de schuur en het gazon) denk ik dat betonbandjes niet zo mooi aansluiten, waar een houten/composiet balk wat flex heeft en dus hopelijk beter aansluit.

Je zou ook nog kunnen overwegen om een slijptol met diamand blad in de tegels te zetten waar de wandjes komen. De strook die je dan weggeslepen hebt afgraven en opvullen met zand gemengd met specie en daarop betonbandjes plaatsen. Zo sluit het geheel mooi aan op het terras. Met composiet heb je denk ik al gauw kans op kromtrekken omdat er niet echt druk op komt te staan zoals een fundering waarop het gewicht van een compleet thuinhuisje rust.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Dan moet je wel een vast hand hebben als je die hele afstand met de hand wil uitslijpen met een slijptol.
Het is wel de mooiste oplossing ivm het afwaterende karakter van het terras.

Voor wat betreft de afwerking van de palen zou je ook een douglas plintje rondom de palen of iets dergelijks kunnen overwegen.
Zo blijft je paal beschermt tegen optrekkend vocht, plintje zal met de tijd wel vergaan maar dat is voor later zorg lijkt mij.
Je kan het plintje ook zwevend maken gaat het langer mee.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
64
17
Dan moet je wel een vast hand hebben als je die hele afstand met de hand wil uitslijpen met een slijptol.
Het is wel de mooiste oplossing ivm het afwaterende karakter van het terras.

Voor wat betreft de afwerking van de palen zou je ook een douglas plintje rondom de palen of iets dergelijks kunnen overwegen.
Zo blijft je paal beschermt tegen optrekkend vocht, plintje zal met de tijd wel vergaan maar dat is voor later zorg lijkt mij.
Je kan het plintje ook zwevend maken gaat het langer mee.

Het wordt een plintje die ik ook mooi onder de wanden doortrek. Dan blijft de onderkant van de wanden ook mooi vrij van opspattend vocht en vuil. Deze week wordt het hout voor de wanden bezorgd. De plint maak ik van watervast verlijmd Okoumé die ik aflak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.