Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Dakbeschot kapschuur: 1 of 2 schroeven?

Allen,

Al enige tijd ben ik van Douglashout een kapschuur in de tuin aan het bouwen (met het forum als inspiratiebron!). Ik ben aangekomen om het dakbeschot, vellingdelen 13cm breed met een dubbele lip, te monteren op de spanten. Die bevestig ik momenteel met 2 schroeven (aan elke zijde) zodat ze mooi strak op de spanten sluiten. Nu hoorde ik vandaag dat dit misschien niet goed zou zijn i.v.m. werking van het hout, en 1 schroef (per zijde) beter is. Wat is jullie advies?

Groeten,
    Rein

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik denk dat twee schroeven geen probleem is, ze zijn 13 cm breed, niet te vast tegen elkaar vast schroeven zodat ze nog kunnen werken.

Groet Pel.

Hoi Rein,

Zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Als je dakpannen of stalen dakpanplaten erop doet zal er nog wel meer ingeschroefd worden.

Hey Reink, heb je ook foto's? Altijd leuk om te zien natuurlijk.

Allen,

Dan houd ik het bij 2 schroeven. Zit het mooi strak. Op verzoek, hieronder een klein fotoverslagje tot nu toe. Maar eerst even wat context. We hebben 2 jaar terug een landelijk gelegen nieuwbouwwoning gekocht. Flinke tuin: ruimte voor gras, kruiden, moestuin en natuurlijk een mooie overkapping/schuur! Na rondgekeken te hebben bij kant-en-klaar bouwpakketten dacht ik: dat moet goedkoper en mooier kunnen. Dus met wat hulp van een collega (had toevallig net een kapschuur gebouwd) gaan tekenen in SketchUp. Tijdens de bestrating van de tuin door de hovenier gelijk de betonpoeren laten plaatsen onder het terras, zodat de schuur er mooi bovenop staat. De kapschuur wordt gebouwd van fijnbezaagd Douglas hout, waarbij de staanders en liggers een afmeting van 15x15cm hebben. De schuur zelf is net iets meer dan 6m breed, iets van 2,70m diep en 3,40 hoog inc. dak (pannen). Indeling is links 4m breed zitgedeelte (ik ambieer zelf een zithoek in elkaar te hobby-en) en rechts 2m breed opslag (tuingereedschap e.d.). Aangezien ik in het dagelijkse leven op kantoor zit (wel een passie voor klussen en hout) is het tot nu toe een hele ontdekkingstocht. Plekken waar de verbindingen net iets meer kieren dan ik zou willen schrijf ik dus maar toe aan de werking van het hout .

Eerste lading hout binnen.
    1.jpg

Basisconstructie staat
    3.jpg

Nokbalk geplaatst

4.jpg

Nokbalk (2)
    2.jpg

Spanten zagen, schuren, oliën
    5.jpg

2e lading hout binnen (dakbeschot, windveren, etc)
    6.jpg

Dakbeschot plaatsen
    7.jpg

Dakbeschot (2)
    8.jpg

Hey Reink, bedankt voor het plaatsen van de foto's, gelukkig heb ik hierom gevraagd want ziet er heel mooi uit. Flinke balken, douglas hout en een mooie 'timerframe' constructie! Goed bezig

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi stukje vakwerk, en dat voor een kantoor klerk

Groet Pel.

Mooi werk. Ik kijk mee, want dit wil ik zelf ook nog graag gaan doen komende jaren. Welk gereedschap gebruik je?

ik heb hier al het douglas, zowel rabbat als vellingschroot dubbel geschroefd. Aan de buitenkant wel met rvs schroeven. Ik heb alles wel even voorgeboord omdat ik (zeker bij de rvs schroeven) merkte dat die wel eens wilde afbreken...

Dank voor de lovende woorden

Ik zag dat mijn post op miraculeuze wijze is verdwenen, waarschijnlijk fout van mijn kant. Anyways, welk gereedschap echt nodig was (afgezien van dingen als een waterpas e.d.): cirkelzaag, accuslagschroevendraaier (mocht je ook nog in de race zijn voor een nieuwe schroeftol, Makita heeft een hele mooie combiset), goede handzaag (zorg ervoor dat je geen te fijne vertanding hebt, anders zaag je jezelf een ongeluk), scherpe beitel en een set stevige schragen.

Forum Rechten