Gezocht draaibank onder de 300euro

Nchistian1411!

Nieuw lid
11 okt 2018
5
0
Hoi lezers, ik ben een beginner met hout draaien en op zoek naar een goed werkende draaibank onder de 300euro. Mijn droom is om klein objecten te draaien.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een tijd een Woodfast M305 gehad
Erg fijn draaibankje, ik weet niet of die nog gemaakt worden, want ik zie ze nergens meer nieuw aangeboden
Sites als mp in de gaten houden.
 
P

Pel

Guest
Baptist heeft deze Record power DML 250 staan voor €285 voor kleine dingen te draaien is dat een goed draaibankje. Hij heeft M33 x 3.5 schroefdraad dus als je een klauwkop koopt kun je die altijd over zetten naar een grotere bank.

Groet Pel.
large_15046193947016.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zelf ook voorzichtig zoekende naar een draaibankje.
zou er binnen nu en een jaar graag een toevoegen aan mijn werkplaats.

Dacht zelf aan deze : https://www.hbm-machines.com/product...-houtdraaibank
Maar ik ken de kwaliteit er van niet, ik weet wel dat HBM service niet klantvriendelijk is .
Gr. Edwin

Kwaliteit laat m.i. te wensen over.
In de praktijk bij kennissen gezien dat de freqentieregelaar regelmatig kapot ging.

M.vr.gr. Jan
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Voor wat het waard is, bij mij draait de hbm met regelaar nu zo'n 6jaar ik heb nu 2x de schakelaar vervangen deze brandde zich om de 3 jaar op (is nu vervangen door een ander merk schakelaar) en 2x de aandrijfriem. De machine is altijd intensief gebruikt
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bij mij is de regelaar ook stuk gegaan. Alleen dan zodanig dat hij continue 308V gelijkspanning op de motor zette.
Met als gevolg dat de motor ook stuk is.

Hier zie je dat er een lamel van de koolborstellamellen is uitgebroken.
De restanten van de koolborstel liggen er naast.

683354D1-4E45-403C-A9AC-C8CD51CBE00D.jpg

BDEB0B85-0075-4BCA-94FE-28BAAECA6D19.jpg

Ik heb nog even gekeken of ik iets aan de regelaar kan repareren. Maar als ze er ic’s met afgeschuurde opdruk in doen dan kan je niet veel meer repareren.
Overigens is het volgens mij een PWM controler. En geen frequentie regelaar.

EAD714C3-7FA0-498B-98D1-6C102D1200A6.jpg

Dit is mijn draaibank. Een paar jaar geleden van een forumlid over genomen.
Ik ben geen fanatieke draaier, maar het is wel heel handig om er eentje te hebben. Een knop of handvat kan ik nu zelf even maken.

1F2E8EFD-3628-4B18-8165-8D77FAAFB1EA.jpg

Het gietijzer en de assen voelen wel goed aan. Dus ik zit te denken om er een 3 fase motor met 1 > 3 fase regelaar onder te plaatsen. Dat kost wel wat (ik schat € 255,-) maar dat is dan wel een mooie upgrade vergeleken bij een nieuwe draaibank voor het geld wat ik dan kwijt ben.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Indien je kunt door sparen, overweeg dan eens de DML350;
Dat is dezelfde als de Woodfast M305. Ik heb sterk de indruk dat Woodfast niet meer verdeelt in onze streek en dat Record Power dit van hen over genomen heeft. De levering gaat op deze manier een stuk vlotter dan bij Woodfast het geval is. Record Power geeft 5 jaar garantie.

Voordeel: geen elektronica, wisselstroommotor, 6 snelheden door riemomlegging ( gaat zeer snel). Laagste snelheid 350 t /min. Bij de meeste andere draaibankjes is de laagste snelheid veel hoger, en dat is jammer. De schroefdaad op de as is M33, dat is de standaard maat, dat is dus perfect.
Zelf heb ik al jaren een Woodfast M 305( dezelfde draaibank , dus) en kan dit echt heel hard aanraden. Beter vind je niet voor dit budget

groeten,
Ornament
large_15351894955172.jpg
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Woodfast is geen producent maar een Australische handelaar die Chinese machines verkocht. Of Woodfast nog bestaat weet ik niet. Record Power was een genommeerde Britse producent van kwaliteitsmachines die inmiddels ook overgestapt is naar de import van Chinese machines die dan vervolgens onder eigen merknaam verkocht worden.
En inderdaad, deze 2 draaibankjes zijn identiek. Ik heb zelf de Woodfast-versie gehad, een uitstekende machine waar je een elektronische toerenregeling niet op mist. Het bandje met 6 poelies is in 5 seconden verlegd.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik heb ook een Record Power DML305 als tweede draaibank, en ben er heel tevreden over.

Het omleggen van het bandje gaat inderdaad heel vlug maar toch heb ik er een andere motor onder gemikt en een frequentie regelaar aangehangen.
Niet enkel om tijdswinst te halen maar wel omdat de regelaar en de bediening hier toch maar lagen te liggen, én het mij (techneut zijnde) een mooie uitdaging leek.

ON TOPIC: de ML305 is een heel goed draaibankje maar met een budget van 300€ kom je er niet. Tweedehands misschien wel.
 

Nchistian1411!

Nieuw lid
11 okt 2018
5
0
hoi Martijn, bedankt voor je reactie betreffen een draaibank onder 300E. Een grote dure draaibank kan ik niet betalen. Ik ben blij dat jij met een hbm machine al je objecten kan maken. Als ik naar je website ga zie ik al je stukken, klopt dit dat je dit met je kleine draaibank heeft gemaakt?????
Ik heb mij oog op een Holzman FST voor 299.00 euro, op S1 4--500w en op S6--700w, mischien heb je een mening erover.
Norman
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
hoi Martijn, bedankt voor je reactie betreffen een draaibank onder 300E. Een grote dure draaibank kan ik niet betalen. Ik ben blij dat jij met een hbm machine al je objecten kan maken. Als ik naar je website ga zie ik al je stukken, klopt dit dat je dit met je kleine draaibank heeft gemaakt?????
Ik heb mij oog op een Holzman FST voor 299.00 euro, op S1 4--500w en op S6--700w, mischien heb je een mening erover.
Norman

Ik heb vorig jaar een Twister Eco gekocht en daarmee zijn 2/3 van de werken gemaakt die op mijn site staan. Het overige deel is nog gemaakt met de hbm, in principe had ik alles (mits het formaat het toelaat) op de hbm kunnen draaien waar het voornaamste verschil was dat het op de hbm een stukje trager zou gaan (2pk vs 0.75). De holzmann die je bedoelt kan ik zo vlot niet vinden maar naar hun line-up gekeken te hebben lijken de kleinere draaibanken dezelfde als de hbm met het voordeel dat ze m33 op de as hebben ipv 1"x8 op de hbm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.