Led TL lampen keuze

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ben van plan om mijn tl buizen in de werkplaats te vervangen voor led tl's. Maar ik zit te twijfelen tussen 4000K (neutraal wit) en 6000K (puur wit)

Wie o wie heeft ervaring met 1 of beide kleuren en wat zijn de ervaringen? 3000K lijkt me zowiezo wat te geel licht en valt dus af.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Jelmer
Ik loop al een tijdje met zelfde idee rond
Plaats jij de leds in dezelfde armaturen ?
En waar heb je de led-lampen gevonden ?

Menno
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hallo,

Ik heb sinds kort ledlampen in mijn werkplaats in de vorm van een TL lamp en ze bevallen perfect! Het zijn 6 LED TL ECO Pro 150 cm 27 Watt T8 3000K armaturen.

Ze geven een ongelofelijke bak licht en ik vind de kleur prettig. maar goed, da's persoonlijk natuurlijk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kijk ook eens naar led batten ipv te buizen. Die hebben minder ruimte nodig, zijn goedkoper dan een led-tl + armatuur en geven een egaler licht. Ik heb ze in mijn garage en ben er zeer tevreden over. De kleurtemperatuur weet ik even niet uit mijn hoofd. Het is daglicht, dus waarschijnlijk 5500 - 6000K.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ga voor 6500K voor je werkplek: je ogen zijn er gevoeliger voor, dus het lijkt sowieso helderder. Verder komt dit het best overeen met daglicht, dus kleuren zien er natuurlijker uit. Een goede buis plus reflectorcombi vind ik persoonlijk veel beter als een paneel.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heb hier 12x 20 watt 4000-4500 K hangen op 28 m2
Bij de Chinees vandaan, geen armatuur nodig , deze schroef je zo aan de zoldering zo door te koppelen.
Een bak licht had echt wel met minder toegekund , Maar is wel prettig zo
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Niet twijfelen, 6000 nemen. 5600 is neutraal daglicht, maar vind je niet zo snel in een led-buis. 6000 is iets witter. Voor een werkplaats vind ik dit zeer aangenaam. Is nog een natuurlijke kleur. 4000 is ietwat aan de gelere kant. Ben hier geleidelijk alles aan het vervangen door 6000 (rest is nog oude TL-buizen). 8000 komt ook voor, maar vind ik iets te veel naar de hoofdpijn kant... (neigt al ietwat naar het blauwe)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik houd dezelfde armaturen. Ik wil alleen de buis en starter vervangen.

Ik heb deze op het oog https://outledtl.nl/Led-TL-verlichting/LED-TL-120CM/led-tl-120-cm

Deze zit in Drachten, dat is hier 20 minuutjes vandaan, dus haal ik ze zelf op.

Dan zou ik even met ze overleggen dat je twijfelt over de kleur enzo, of het mogelijk is dat je er 4 ophaalt (2 van iedere kleur) dan test je dat (wel al je andere tl's uitzetten)
zodra je weet welke het best bevallen breng je er 2 terug en haal een stapel in de kleur die je prettig vind


Is zeker genoeg Nico, ze zijn er daar ook in 150cm, is weer 10watt extra licht
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat is natuurlijk nog de beste optie. Ik heb er maar 10 nodig. Kost me de kop ook niet. 3 daarvan komen op de zolder.
De rest komt beneden en 4 daarvan in direct werkgebied waar ik het meeste licht nodig heb.

Ik denk dat ik voor de 6000 ga. En een paar van 4000 meeneem om te vergelijken.

Bedankt voor de suggesties tot dusver!
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik heb onlangs alles vervangen door led armaturen van Athos, kleur is 6000 en dat is (voor mij toch) echt perfect om te werken.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Waar heb je die gekocht? Ik wil mijn TL buizen ook vervangen, voornamelijk wegens te weinig licht.

Deze verkopen we in de ijzerhandel waar ik werk, ijzerwaren Pierard. Heb ook een aantal led downlights van hetzelfde merk besteld in dezelfde kleur. De winkel is lid van de Meno groep, misschien is er ook eentje in jouw buurt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Deze verkopen we in de ijzerhandel waar ik werk, ijzerwaren Pierard. Heb ook een aantal led downlights van hetzelfde merk besteld in dezelfde kleur. De winkel is lid van de Meno groep, misschien is er ook eentje in jouw buurt

Pierard in Sint-Truiden?
Kom ik wel eens voorbij.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mathieu, je bent ook welkom om bij mij te komen kijken. Ik heb 4 led batten (6000k) in mijn garage hangen. Volgens zijn het deze. Ik woon in Maastricht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.