Schimmel op vlonderplanken?

Tarco

Nieuw lid
15 okt 2018
3
0
Goede avond,
We hebben een vlonder van camaru hardhout, we hebben de planken behandeld met blanke olie.
Sinds kort komen er vlekjes op de planken, ik denk zelf dat dit schimmel betreft.

Kan iemand me vertellen wat de vlekjes zijn en wat we eraan kunnen doen en hoe te behandelen om dit voortaan te kunnen voorkomen? Het lijkt diep in het hout te zitten.
We willen de warme kleur van het blanke hout graag behouden.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG-20181015-WA0002.jpg
    IMG-20181015-WA0002.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 148
  • IMG-20181015-WA0000.jpg
    IMG-20181015-WA0000.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 149
  • IMG-20181015-WA0001.jpg
    IMG-20181015-WA0001.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 149

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dit ziet er inderdaad uit als schimmel. Dat kan voorkomen als het hout nog te veel vocht bevat en dan geolied wordt. Dan wordt het water als het ware ingesloten door de olie. En als het zonnetje er ook nog lekker op staat te schijnen heb je een perfect klimaat voor schimmels.

Hier nog wat meer informatie
https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d431_het_weer_in_hout.html
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het 'weer'. meestal zijn het geen schimmels maar bacterien. maar dat maakt het probleem niet beter... Je kunt het met biociden bestrijden, maar de vlekken blijven. Bleken kan, maar doet vaak meer kwaad aan het hout dan het oplost. Schuren/schrapen is vaak de enige manier om de vlekken weg te krijgen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Dat hebben wij op onze eiken houten schutting ook gehad. Na het oliën kwamen er ook allemaal zwarte vlekken in.
Uiteindelijk hebben we de schutting helemaal kaal geschuurd, en daarna gewoon laten vergrijzen.
 

Tarco

Nieuw lid
15 okt 2018
3
0
Bedankt iedereen voor het beantwoorden.

Er zit dus niks anders op dan het te schuren. (precies de reden waarom ik olie gekozen heb zodat schuren overbodig was)

Ik zat aan het volgende te denken:
Schuren om de vlekken te verwijderen.
Het hout behandelen met een anti-schimmelproduct
Afwerken met olie of iets anders

Hoe kom ik erachter dat de bacterie en of schimmel echt dood is door het anti schimmel product?
Het gaat namelijk om meer dan 40m2 dus niet bepaald een kleine opervlakte.
Welke product is aan te raden?

We willen eigenlijk wel de kleur behouden. Misschien een alternatief voor het olieeen? Vanwege de oppervlakte willen we het niet iedere keer moeten schuren, dus het liefst als er een nieuwe laag op wilt zetten, dit er meteen overheen kunt doen zoals met olie. Het moet blank zijn en uiteraard uv bestendig. Iemand een alternatief?
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat een goede schilder daar misschien meer van af weet hoe dit het beste te behandelen?

Groet Pel.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Het valt me op, op deze forum, dat veel mensen last van hebben van spikkels/verkleuring nadat ze het hout behandeld hebben met olie. De ene olie reageert heftiger dan het ander.

Ik weet niet of het helpt misschien het hout na het kaalschuren eerst behandelen met impregneer olie en dan afwerken met hardhoutolie, zie ook https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d332_hardhout_olie.html
Volgens de instructie dient het hout wel droog te zijn. Gezien de tijd van het jaar kun je maar beter wachten tot volgend jaar.

Is blanke beits geen optie? Kies dan wel een met impregnerend vermogen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Wat je zelf als oplossing geeft is eigenlijk de beste oplossing. Dit is echter wel een klusje voor de zomer (alhoewel het deze dagen nog super zomers weer is). Ieder geval goed droog en het liefst een beetje warmer weer zodat het hout ook goed een tijdje kan drogen. Heel veel andere mogelijkheden dan olie zijn er niet of wil je niet aan beginnen; een vlonder lakken is ook geen goed idee. En het laten vergrijzen hou je waarschijnlijk hetzelfde probleem, je ziet het alleen niet meer omdat alles zwart/grijs is. met beits heb ik eigenlijk niet mee gewerkt dus geen idee hoe dat houdt.

In principe is het zo dat als de vlekken met de schimmelverwijderaar weg zijn de schimmel ook verdwenen is, maar dat is natuurlijk wel alleen de bovenste laag.
Ik zou zeggen probeer een plankje dan zie je gelijk welk effect het heeft. Gebruik een goed impregnerende olie,zeker voor de eerste laag, en zorg dat het vlonder goed aan de onderkant kan ademen ook.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.