vlakvandiktebank metabo HC 260 c

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
rendew zei:
In welke "gewichtsklasse" zit de hm1 of hm2 van scheppach aangezien het naar 3 hoog moet

A) vederlicht
B) licht
C) portable
D)verschouwable
E) niet te tillen
F) lood en lood zwaar
G) sukkel je mag het proberen.... vergeet 't maar
H) he he he

Super sterk = A
Watje = E
Voor een ieder daar tussenin B, C of D :mrgreen:

Zonder gekheid, zeker met 2 man is dit goed te tillen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Die kity 439 heb ik ook.
De kwaliteit is zeer goed (ik gebruik hem zonder problemen een jaar of 6 vrij intensief) en ook het schaafresultaat is in mijn ogen perfect. Ik pas het zonder nabewerking toe in mijn meubels.

De vandiktebank heeft alleen bij langere stukken zwaarder hout wel last van snipe. Dat probleem ondervang ik door iets langere stukken hout te schaven dan dat ik uiteindelijk nodig heb ;)

Trouwens het systeem van de vandiktebank is hetzelfde als bij de eerder genoemde Elektra Beckum (of Metabo). De hoogte van de tafelverstelling gaat over vier spindels die verbonden zijn met een ketting. Bij mijn exemplaar is de tafel goed evenwijdig met de schaafas, maar als je een exemplaar treft waarbij dat niet het geval is kan het verstellen een heel ge-emmer worden. Als je hem 2e hands gaat aanschaffen dus wel even proberen.

Ik heb er standaard HSS messen in zitten die ik regelmatig (meestal na 2 projecten) naar de slijper breng. Want scherpe messen zijn wel essentieel voor een goed resultaat.
En houd ook in je achterhoofd dat het een kleine machine is. Probeer dus niet in één gang veel materiaal weg te halen, maar doe het in twee of drie gangen.

gandel
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik heb mijn HM1 in mijn eentje naar 4 hoog getild.
Had alle makkelijk demonteerbare onderdelen eraf gehaald.
Ook heb ik de motor gedemonteerd, dat scheelt aanzienlijk wat kilo's.

Het is dus te doen, maar een volgende keer doe ik het wel met z' n tweeën.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Hoe is de kwaliteit van de Scheppach HMS 2600 Ci? Niet een machine voor de 3e verdieping en ook een stukje duurder, maar meer in de discussie wat een goede machine is en geen Felder heet.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Marco, in essentie is de kwaliteit van die Machine gelijk aan die van de oudste HM1. Er zijn natuurlijk in de loop der jaren verbeteringen doorgevoerd, ander design etcetera echter de basistechniek altijd gelijk gebleven.

De CI komt naar beste eer en geweten niet meer uit Duitsland maar uit China. Ik heb het binnenwerk van zo'n machine wel eens gezien en ik werd verdrietig over de kwaliteit van de tandwielen en asjes die daarin zitten. Das echt om te huilen, je kan wachten tot ze afbreken lijkt mij. Je kunt beter een wat oudere Scheppach HMC-2600 hebben (zonder de CI)... een goede HM-2 voldoet ook prima.

Het allergrootste probleem bij een HM-1 is:
1) de beitelas is gekoppeld aan de as voor aanbouwdelen, ze draaien dus altijd beiden tegelijk. Ik zou niet lekker werken met mijn langgatboor als op de tafel de schaafas staat te razen. je kunt natuurlijk de beitelbeschermer erop zetten maar toch.
2) de rollen zijn van een kwaliteit rubber die na verloop van tijd verhard. Dan gat het afbrokelen en dan ben je aan nieuwe rollen toe. Voor het geld wat je dan kwijt bent kun je beter meteen een goede HM-2 kopen. Je kunt geluk hebben met een oud machine kwa rollen maar een risico blijft het.

Voor de rest zul je aan schaafkwaliteit tussen een HM1 HM2 of HMC-2600 of HMS-2600 CI geen of nauwelijks verschillen meren. Mits alle machines natuurlijk in goede staat.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb zojuist dit url'tje ontdekt

http://www.probois-machinoutils.com/PBS ... ID=3068251

Over de kity 439 het is alleen in het Frans en dat is net zo als mij grieks spreek en versta het niet ....gloeiende @#$@^#@#

Zijn er nog meer mensen op het forum die ervaring hebben met de Kity 439 wel effies opbiechten he' want wij en vooral ikke wil er alles over weten .

Gandel is er naar ik begrepen heb erg tevreden over en die gebruikt 'm hobby matig wat ook mijn bedoeling is .

Wordt knettergek van die vlakvandiktebankies :cry: maar wil er toch wel eentje hebben en een nieuwe , ik wil niet meteen sleutelen aan die dingen heb er tenslotte helemaal geen kaas van gegeten .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gisteren hebben "Rendew" en ik het een tijdje gehad over de vlakvandiktebank aanschaf voor Rendew. Het is erg lastig om goede keuzes te maken wanneer je hier niet dagelijks mee in aanraking komt. Toen ik een andere draaibank wilde aanschaffen was het een zelfde lastige situatie. Ik heb toen een aantal mensen gezocht en daar de banken geprobeerd.

Zijn er forumleden in de regio Amsterdam die met kleinere vlak-vandiktebanken werken en deze even willen laten zien ???
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Jongens en meiden wil toch nog effe doorzagen hmmm eeuuh doorschaven over die kleine vlakvandiktebankjes.
Het is mij toch wel opgevallen dat al die stationairen modellen allemaal nogal gewichtig zijn dat begint toch al snel voor kleinere stationaire bij zo'n 160/170 kg en geloof dat een gemid. bank al gauw op 300 kg zit en veel zwaarder.

-Mogen wij dan verwachten van die lichtgewichte mobiele vlakvandiktebankjes te beoordelen al zou het een stationaire machine zijn m.a.w kan je van zo kleine machientje verwachten/eisen dat ie er gelijk al 1,5 a 2 min in 1x afhaalt bv bij het vandikken :) .

Het probleem is o.a denk ik dat er hier op het forum prof leden en amateuren actief zijn met andere eisen cq wensen .

Zou dat ook niet een rol spelen bij het oordelen en het veroordelen van deze machientjes.

Voor de amateur onder ons maakt het niet uit het hout er 3 keer er door te halen maar voor de profs is tijd geld.

Ik kan mij voorstellen als ik zo'n machientje benader met een eiken balk van 40 bij 60 cm met een lengte van 2 meter dat de tandjes van de tandwielen er van panische angst afspringen en het apparaat staat te trillen op zijn pootjes ....... ja doeiiii nu even niet !

PS het “probleem” is ook een zege !!!
:mrgreen:
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Sinds gisteren deze binnen
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-aw106pt2-planer-thicknesser-prod650093/
600818_xl.jpg


Is met zn 150 kg niet geheel geschikt om te tillen naar 3 hoog, maar dat hoefde bij mij dan ook niet :mrgreen:
Nog geen tijd gehad om mee te werken, maar de eerste (optische) indrukken zijn prima.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat ziet er zeer degelijk uit. De prijs is ook redelijk. Alleen die 150 kilo....tja da's een uitdaging. misschien een paar collega's zoeken die helpen met tillen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb er een mobile base (frame met wieltjes) bij, waardoor verrijden heel eenvoudig is. Werkt prima, want wieltjes zijn aan 1 kant op te klappen, waardoor de machine 'vast' staat.
Bij mij moest het de garage/schuur/werkplaats in, dus dat was geen probleem. Om het spul naar hoger te tillen, moet je wel wat stevige kerels/vrouwen mee nemen, want enkel de zijaanslag is weg te nemen, verder gaat het ding niet zo 123 uit elkaar.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
een Miele wasmaschine is al de nachtmerrie van iedere verhuizer. En dat is toch al ruim onder de 100kg en vierkant (dus makkelijker manouvreerbaar op een trap met draaien erin). Een vrijstaande machine van 150 kg krijg je volgens mij alleen naar boven getakeld. Nimmer per trap met zulke afmetingen, tenzij je 'm flink kan demonteren.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
rendew zei:
Jongens en meiden wil toch nog effe doorzagen hmmm eeuuh doorschaven over die kleine vlakvandiktebankjes.
Het is mij toch wel opgevallen dat al die stationairen modellen allemaal nogal gewichtig zijn dat begint toch al snel voor kleinere stationaire bij zo'n 160/170 kg en geloof dat een gemid. bank al gauw op 300 kg zit en veel zwaarder.

-Mogen wij dan verwachten van die lichtgewichte mobiele vlakvandiktebankjes te beoordelen al zou het een stationaire machine zijn m.a.w kan je van zo kleine machientje verwachten/eisen dat ie er gelijk al 1,5 a 2 min in 1x afhaalt bv bij het vandikken :) .

Het probleem is o.a denk ik dat er hier op het forum prof leden en amateuren actief zijn met andere eisen cq wensen .

Zou dat ook niet een rol spelen bij het oordelen en het veroordelen van deze machientjes.

Voor de amateur onder ons maakt het niet uit het hout er 3 keer er door te halen maar voor de profs is tijd geld.

Ik kan mij voorstellen als ik zo'n machientje benader met een eiken balk van 40 bij 60 cm met een lengte van 2 meter dat de tandjes van de tandwielen er van panische angst afspringen en het apparaat staat te trillen op zijn pootjes ....... ja doeiiii nu even niet !

PS het “probleem” is ook een zege !!!
:mrgreen:

Ik weet eigenlijk niet wat de boodschap of vraag van deze tekst is. Grote machines zijn maar voor weinig hobby-bobs weggelegd, dus die spelen hier niet echt mee.

Minder vermogen en een kleinere schaafas(minder massa) vraagt een voorzichtiger behandeling dan de industriele bullebakken. Maar ook op grote vandiktebanken moet je geen grote hoeveelheden tegelijk schaven, wat dat betreft gebruik ik ze op dezelfde manier.

Een dikke eiken balk is geen probleem voor een hm-2, zolang je maar niet teveel afneemt (en hij erdoor kan).
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
zuma zei:
een Miele wasmaschine is al de nachtmerrie van iedere verhuizer. En dat is toch al ruim onder de 100kg en vierkant (dus makkelijker manouvreerbaar op een trap met draaien erin). Een vrijstaande machine van 150 kg krijg je volgens mij alleen naar boven getakeld. Nimmer per trap met zulke afmetingen, tenzij je 'm flink kan demonteren.

Ik heb ze vroeger ook diverse keren mogen versjouwen. Buitenom het gewicht is het formaat van wasmachines (en ook vlak-/vandiktebanken) een groot probleem.
Mieles wegen rond de 95Kg en andere merken rond de 60-70Kg.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
95 kg.... ships dat heb ik dus 4 keer trap (2 etages) op of af moeten sjouwen... We waren met z'n tweeen en meer passen er niet op een trap. Een machine of onderdelen van meer gewicht ben je volgens mij totaal kansloos als de vorm ook niet meewerkt voor die draaien in trappen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
wat denk je van een pannenlift of verhuis lift.

Heb ik in het verleden ook gebruikt gezien ik toen een draaitrap had.
 
A

Anonymous

Guest

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Henkus zei:
jpandriesse zei:
Sinds gisteren deze binnen
http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-aw106pt2-planer-thicknesser-prod650093/
600818_xl.jpg


Is met zn 150 kg niet geheel geschikt om te tillen naar 3 hoog, maar dat hoefde bij mij dan ook niet :mrgreen:
Nog geen tijd gehad om mee te werken, maar de eerste (optische) indrukken zijn prima.

Hoe bevalt deze machine,of nog niet gebruikt?
Lawaai nivo?
Slip op de rollers?
Afstellen?
Afwerking?

Zo maar wat vragen..........

;)

Je kunt 'm goed op dikte krijgen, maar dat kost wel wat meten en draaien.
De doorvoer slipt wel eens waardoor je moet duwen/trekken
Bij mij was ie absoluut niet vlak, heb de bladen en messen moeten stellen.
Als laatste is de bout in 1 van de veren van het messenblok er uit getrild na 2 weken, waardoor ik weer overnieuw kon beginnen.

Het resultaat is over het algemeen gewoon netjes, zowel bij het vlakken als bij het op dikte schaven ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het niet vlak zijn had ik geen problemen mee omdat ik de machine 2e hands gekocht heb en mijn voorganger dat netjes voor elkaar had. Het doorslippen had ik eerst wel wat moeite mee, maar dat kwam (zag ik later pas) omdat de invoerrol helemaal dichtgeslipt zat met mdf (daar werkte de vorige eigenaar veel mee), netjes schoongemaakt en het gaat nu goed.
Dikte instelling heb ik nu nog met de schuifmaat gedaan omdat de afstelling niet goed leesbaar is (het wijzertje zit betrekkelijk ver van de schaalverdeling), maar ik denk dat als ik het wijzertje wat dunner maak, vlak tegen de schaalverdeling aan breng en de schaalverdeling netjes instel, dit prima moet gaan werken.
De schaafkwaliteit was netjes, weinig/geen machineslag te zien, wel vond ik dat er een behoorlijke snipe (zo heet dat toch) te zien was. Ik heb het idee dat mijn HM1 dat een heel stuk minder had. Moet toch nog eens goed kijken waar em dat dan in zit en of dat niet te veranderen is.
Overigens heb ik er slechts enkele planken/latten eik doorheen gehaald, dus heb er nog niet heel veel ervaring mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.