1/2" water aansluiting vs 1/2" gas aansluiting

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vraagje: is 1/2"water aansluiting dezelfde maat/draad als 1/2" gas aansluiting (het materiaal is even niet belangrijk, het gaat om de maat)
In eerste instantie zou je natuurlijk zeggen van wel, maar er is nogal wat veranderd in de loop der jaren (lees ik online) én er kan verschil in draad zitten, vandaar de vraag

En/of heeft iemand de exacte maat/draad van 1/2" water aansluiting (buitenmaat, binnenmaat is niet (echt) relevant)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn twee uitvoering BSP en BSPT. British standard pipe en de t staat voor tapse draad. Als er verschil in de draad zit (wat wel is voorkomt) komt dat omdat de snijmachine niet goed stond.
Tot volgende week jeroen. Zeer tevreden over de stempel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Waar vroeger wel verschil in zat, was dat muurplaten voor gas een langere draad hadden dan die voor water. Tegenwoordig zijn ze meestal universeel. Goedgekeurd voor gas en water.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, ze zijn dus het zelfde, dank
puntstuk haalt niks uit, ik heb namelijk iets nodig dat aan de ene kant 1/2" is en aan de andere kant M22x1.5
Aangezien dit niet standaard te koop is (in rvs, wel in gegalvaniseerd staal) gaan we er zelf 1 maken, maar dan is het wel handig om te weten waar voor draad die 1/2" nu is...vandaar mijn vraag
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De draad die hier meestal gebruikt wordt is gasdraad, BSP (British Standard Pipe), of conische gasdraad, BSPT (British Standard Pipe Taper). Uiteraard is deze ook in Duitse DIN, maar de maatvoering is hetzelfde.

De Amerikaanse NPT is anders, maar wordt voor water en gastoepassingen hier niet gebruikt.

De oude gasbuizen werden vrijwel altijd met de conische draad gesneden, tegenwoordig zie je bijna alleen maar de rechte draad, ook voor gas, niet alleen voor water. Puntstukken zijn wel vaak conisch, en kunnen ook in cilindrische draad, muurplaten bijvoorbeeld, worden geschroefd. Met het gaskeur (Gastec QA) mag het voor gas gebruikt worden. Aanduiding is vaak met R1/2 voor conische draad, de R komt van het Duitse rohrgewinde, met G1/2 wordt cilindrische draad aangeduid.

Aangezien jij M22x1,5 nodig hebt, lijkt dat een CV toepassing te zijn. Dan volstaat een cilindrische G1/2 draad, deze is zeer gangbaar. Tip, gebruik bij het fitten geen teflontape, maar Loctite 55 draad. Dit wikkel je in de gangen, kun je 45 graden nastellen, dat mag met teflon tape nooit, en je krijgt geen velletjes tape in je systeem, dat gaat vaak mis.

Die draad kun je bij Warmteservice maar ook de Hornbach en de Gamma bijvoorbeeld verkrijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik weet niet waar je het voor nodig hebt, maar dat is een normale hydrauliek koppeling.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt, maar die is gegalvaniseerd
Ik heb 2 mooie kranen gekocht voor onze badkamer, echter mist het stukje van de kraan waar je de slang op schroeft
De slang is 1/2" maar in de kraan is dat 22x1,5
Dat ziet er nou niet bepaald fraai uit als het gegalvaniseerd is
Dus een nieuwe maken uit RVS
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Kan je gewoon in rvs kopen. Daarna even hoogglans polijsten en je ziet er niets van. De 1/2"kant in bsp bestellen, dan heb je een vlakke onderkant voor je slangaansluiting.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
VSH heeft ook deze koppelingen in messing verchroomd. Gewoon bij de cv boer 2 euro 70 per stuk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Chevy en Ronald, dat zou top zijn, scheelt het nodige werk
Heb alleen een kleine typfout gemaakt, het is namelijk 26x1.5 aan de ene zijde en 1/2" aan de andere zijde dus niet 22x1.5) die heb ik tot op heden nog niet gevonden is rvs of verchroomd messing
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
jeroen er waren vroeger 2 veel voorkomende standaard aansluitingen m22 uitwendig op de kraan en m28 uitwendig op de kraan. Als ik het me goed herinner moet je om m28 te verlopen een extra tussenstuk gebruiken. Ik heb even snel gekeken en kon niet zoveel vinden. Hier voorlopig mijn resultaat https://catalogues.neoperl.ch/index.html?data=b2725/b272562&lang=nl#7.04 hierna moet je verlopen van 3/4 naar half. Ik ga er vanuit dat je de schroefdraad inwendig hebt gemeten. Dus 28x1 is 26 mm. Ik had vroeger nog een ander verloopstuk op voorraad maar die leverancier is er niet meer.
Ander moet je eens informeren bij een sanitair technische groothandel.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoi Toxic, er zijn meerdere maten 1/2" draad zoals aangegeven BSP (british standard pipe) BSPT (british standard pipe tapered) NPT (National pipe thread) en zo zijn er nog wel een paar. Als ik iets bijzonders zoek bestel ik vaak op www.fhtperslucht.nl niet de goedkoopste, maar wel alle keuze.
succes!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Toxiq,
M28 is nog standaard in de koppelingen voor verwarmingsinstallaties (bv. Comap kranen). Meestal gaan ze wel eerst naar 3/4"M (maar dan is een extra reductie 3/4" naar 1/2" nodig) .
Best dat je met je kraan naar een betere sanitairwinkel ga, die gaan je zeker kunnen helpen.

voor je vraag :
Vraagje: is 1/2"water aansluiting dezelfde maat/draad als 1/2" gas aansluiting (het materiaal is even niet belangrijk, het gaat om de maat)
In eerste instantie zou je natuurlijk zeggen van wel, maar er is nogal wat veranderd in de loop der jaren (lees ik online) én er kan verschil in draad zitten, vandaar de vraag

En/of heeft iemand de exacte maat/draad van 1/2" water aansluiting (buitenmaat, binnenmaat is niet (echt) relevant)

Ja, dit is dezelfde draad.
In waterleiding staat 1/2" wel voor de diameter van de doorstroming (het gat dus)
Een 1/2" waterleidingbuis heeft een buitendiameter van ongeveer 21mm.

Groetjes
Jos
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.