Volkswagen Kever Model

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hallo,

Lang niets meer van mezelf gepost hier!
Dus ik vond het nog eens tijd om wat met jullie te delen :).
Mijn laatste projectje was een Volkswagen Kever, zoals jullie op foto kunnen zien.
Voor de geïnteresseerden een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=f5zwOWK144c
Als jullie nog niet geabonneerd zijn en het moest je interesseren wat ik maak, kan je altijd abonneren natuurlijk!

Warme groetjes
Jolien
DSC_0023.jpg
 
P

Pel

Guest
Heel mooi Jolien, heb je verschillende houtsoorten gebruikt voor de volkswagen kever, of heb je het gebeitst?

Groet Pel.
 
Leuk gedaan! Qua houtsoorten denk ik dat het zo goed als allemaal beuk is maar ik zie er wat donker kernhout met slaap in. Past er wel perfect bij.

Wat betreft je zaagtafel zou ik eens een nieuw, scherp zaagblad proberen, ik vermoed dat dat er wel voor zorgt dat je nette zaagsneden krijgt.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dankjewel allemaal!
Het is allemaal beukenhout. Enkel de achterlichten is een ander soort, en de strip op de motorkap is kersenhout denk ik.
@René ik had het helaas ook al bij nieuwe scherpe zaagbladen, dus weet niet of het daar wel aan ligt?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Heel mooi gemaakt, en een duidelijk en informatief filmpje!
Misschien is je zaag niet goed uitgelijnd met de geleider? Of zit er een klein beetje speling op de as, iets wat alleen naar voren komt als je er een groot stuk hout door voert.
Heb je hem al eens laten onderhouden of schoonmaken? En dan bedoel ik echt diep schoonmaken. Bijvoorbeeld het vet van de kogellagers vervangen?
 
P

Pel

Guest
Of de zaagas is krom Jolien zodat er een slag in zit, Dit kun je controleren door de bijvoorbeeld een stalen liniaal opzij tegen de tand te zetten en dan het zaagblad met de hand langzaam rond draaien dan zie je hoeveel spelling er tussen zit. Maar ik denk eerder dat de geleider niet goed staat afgesteld. Het hout heeft de neiging om naar buiten te worden gedrukt. Omdat je niet overal de zelfde druk tegen het hout geeft, bv met het ompakken krijg je deze zaag afdrukken in het hout.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het lijkt erop dat de geleider naar de zaag toe staat ipv evenwijdig. Het verschil zal wel minimaal zijn.
Er zit geen hulpgeleider op, als het hout na het zagen opentrekt begint het nu te klemmen en kan je ook dit effect krijgen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Er zijn allerlei technische zaken aan te wijzen als oorzaak, maar er is ook een persoonlijke. Je duwt het hout door met duwhoutjes.

Zelfs als het hout aardig aan de maat is of je bent verdekt aan het zagen, gebruik je twee duwhoutjes, dat zie ik in meerdere filmpjes van je.

Hierbij druk je het hout nooit mooi naar voren, en kan dit verschijnsel optreden.

Verder technisch, de langsgeleider staat niet goed, speling op de lagers, verkeerd zaagblad, en bij massief hout zagen kan ook spanning in het hout die vrijkomt mee spelen.

Je zult zaken moeten gaan uitsluiten om de oorzaak weg te nemen of te verminderen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Jammer dat het filmpje in Engels is. Er zijn al zo weinig Nederlandse filmpjes. Maar daarnaast een mooi projectje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.