Probleem met BS400 lintzaagmachine

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn RP BS400 lintzaagmachine en vraag mij af of dat een eerder gemeld issue is. Zie foto, dat helpt misschien.

IMG_0441.jpg

Bij het verwisselen van het zaaglint (breed naar smal) bleek de verstelling van het bovenwiel <dol> dus hij draaide wel maar er kwam geen beweging meer in de hoogte van het wiel, niet naar boven of naar beneden. Bij demontage leek mij dat de draad in de moer kapot zou zijn dus heb ik het geheel naar de leverancier (Baptist) gebracht en verwacht een vervanging binnen een paar weken. De betreffende moer zit meteen vastgelast waar de spindel het metalen frame binnengaat, zeg maar rechts op de foto. Deze spindel duwt een plaatje omhoog via een kogellager en daarmee een veer en daarmee een blok waar de as van het wiel op zit. Bij nader inzien (ik heb ook nog eens een andere Startrite machine bekeken) lijkt mij de constructie hiervan wat licht te zijn maar ik kan me vergissen.

De machine is plm 1,5 jaar oud (5 jaar garantie) dus verwacht ik geen problemen met de oplossing.

ik houd me aanbevolen voor jullie op en aanmerkingen. groeten, Hans
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vind het vreemd dat de schroefdraad van de moer dol is.
Spindel ziet er goed uit en eigenlijk heeft deze inrichting niet zoveel te lijden.
Vervangen zal geen probleem zijn onder garantie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
is de 5 jaar garantie volledig/op alle onderdelen, het gebeurd dikwijls dat het maar op een deel is.
Als je nu na nog eens 1,5 jaar weer tegen het zelfde euvel aanloopt, wat dan, of laten we zeggen na 3x wisselen dan ben je uit je garantie, dat is toch niet zaligmakend

Ok, het klinkt misschien wat zwart/wit, maar wel iets om in de gaten te houden
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
is de 5 jaar garantie volledig/op alle onderdelen, het gebeurd dikwijls dat het maar op een deel is.
Als je nu na nog eens 1,5 jaar weer tegen het zelfde euvel aanloopt, wat dan, of laten we zeggen na 3x wisselen dan ben je uit je garantie, dat is toch niet zaligmakend

Ok, het klinkt misschien wat zwart/wit, maar wel iets om in de gaten te houden

Het ging me er ook om iemand dit issue bij RP eerder heeft gezien maw of er grote kans is op herhaling. Dan komt die garantie termijn natuurlijk ook om de hoek kijken.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Vind het vreemd dat de schroefdraad van de moer dol is.
Spindel ziet er goed uit en eigenlijk heeft deze inrichting niet zoveel te lijden.
Vervangen zal geen probleem zijn onder garantie.


Mij lijkt dat die moer alle statische en dynamische krachten opvangt die via de veer wordt doorgegeven maar misschien zie ik dat juist verkeerd. Normaal zou je zeggen dat dat opvangen geen probleem hoeft te zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Mij lijkt dat die moer alle statische en dynamische krachten opvangt die via de veer wordt doorgegeven maar misschien zie ik dat juist verkeerd. Normaal zou je zeggen dat dat opvangen geen probleem hoeft te zijn.

Ik heb de mijne nu bijna 3 jaar en nog geen probleem mee gehad.
Ik denk dat de krachten ook wel meevallen, omdat je de zaag vrij makkelijk spant met een vrij klein handwiel.
Vind het alleen vreemd dat je spindel zo te zien totaal geen schade heeft, terwijl de moer dol zou zijn.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De spindel ziet er nagenoeg onbeschadigd uit, en je zal ook geen honderden zaagwissels hebben gehad.
Waarschijnlijk is de moer gewoon niet goed gesneden geweest, die kan de geest nog niet hebben gegeven onder normale omstandigheden.

Dat is een constructiefout, en dus garantie. Dit hoort namelijk bij het functioneren dat met een verwachte levensduur moet kunnen volhouden.
1,5 jaar is hier duidelijk te kort, maar wacht de reactie van Baptist gewoon even af. Ik heb hier op het forum nog nooit negatief over hun service gelezen.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
Is het mogelijk dat er op dat laatste stukje van de spindel geen schroefdraad zit en dat je hem "te ver"eruit gedraaid hebt, zodat je moer op een stukje van de spindel zit waar geen schroefdraad aanwezig is?
Technisch gezien zou er dan een stukje voor het einde een stopmoeten zitten zodat dit niet kan gebeuren.

Fred
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
De spindel ziet er nagenoeg onbeschadigd uit, en je zal ook geen honderden zaagwissels hebben gehad.
Waarschijnlijk is de moer gewoon niet goed gesneden geweest, die kan de geest nog niet hebben gegeven onder normale omstandigheden.

Dat is een constructiefout, en dus garantie. Dit hoort namelijk bij het functioneren dat met een verwachte levensduur moet kunnen volhouden.
1,5 jaar is hier duidelijk te kort, maar wacht de reactie van Baptist gewoon even af. Ik heb hier op het forum nog nooit negatief over hun service gelezen.

Ik maak me geen enkele zorg over de service van leverancier Baptist of fabrikant RP alleen een beetje over die constructie..
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Is het mogelijk dat er op dat laatste stukje van de spindel geen schroefdraad zit en dat je hem "te ver"eruit gedraaid hebt, zodat je moer op een stukje van de spindel zit waar geen schroefdraad aanwezig is?
Technisch gezien zou er dan een stukje voor het einde een stopmoeten zitten zodat dit niet kan gebeuren.

Fred

Zoiets vermoedde ik ook eerst, alleen kreeg ik hem er niet zelf weer ingeschroefd, ook niet toen ie gedemonteerd op de bank lag, en de technische man van baptist heeft er ook naar gekeken en kreeg dat niet meteen verholpen. Het einde van de schroefdraad is geborgd met een splitpen en de glimmende stalen ring die je als eerste boven de moer ziet. Die techniek man heeft geprobeerd om het geheel te demonteren maar kreeg hem niet open of los. Dus wat ze nu gaan naleveren is hopelijk het complete setje zoals dat op de foto staat.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik maak me geen enkele zorg over de service van leverancier Baptist of fabrikant RP alleen een beetje over die constructie..
Zou me over de constructie niet teveel zorgen maken, volgens mij is de draad trapeziumdraad en vrij sterk.
Mogelijk was de draad van de moer inderdaad niet goed gesneden of zaten er nog resten draad in.
Dit laatse had ik bij mijn stratos draaibank, waardoor de spindel zwaar liep. Na demontage en reining van de spindel werkt e.e.a. Perfect.
Als ik een zwiep aan het handwiel geef, draait de spindel vanzelf enkele gangen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Probleem is opgelost door technieker van Baptist en op de ODH heb ik het weer mee kunnen nemen. Er is een extra onderlegring aangebracht dus ik neem aan dat het zo was dat de spindel uit de moer is losgedraaid en dat hij op de een of ander manier niet eenvoudig (door mij) terug te brengen was.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Probleem is opgelost door technieker van Baptist en op de ODH heb ik het weer mee kunnen nemen. Er is een extra onderlegring aangebracht dus ik neem aan dat het zo was dat de spindel uit de moer is losgedraaid en dat hij op de een of ander manier niet eenvoudig (door mij) terug te brengen was.

Heb je de spindel dan zover losgedraaid?
Voor het vervangen van een lint hoef je de spindel in ieder geval niet los te draaien.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Heb je de spindel dan zover losgedraaid?
Voor het vervangen van een lint hoef je de spindel in ieder geval niet los te draaien.

Hoogstwaarschijnlijk wel :( maar ik kon hem ook niet meer terug in de moer krijgen wat mij weer heeft verbaasd. Er is nu een extra ring onder gelegd en je ziet maar 1,5 gang van de spindel terwijl het lint (8 mm of zo) op spanning staat. Bij het verwisselen van het lint zal ik het eens proberen met alleen de hendel verstelling voor de as.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Voor het verwisselen van het lint is gebruik van de hendel meer dan voldoende.
Deze kan naar boven staaan (zo zet ik hem na gebruik) en naar achter als ik het lint verwissel.
Het handwiel gebruik je alleen om het lint op spanning te brengen en hoeft dan echt niet veel verdraaid te worden, tenminste als je de juiste lengte lint gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.