Vraag aan de Hammer N3800 bezitters

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ook jij bedankt O peatey, half werk ga ik ook niet accepteren, dat heb ik ze duidelijk gemaakt, maar het weekend zit er tussen, plus een beurs voor hun, niet leuk voor mij maar soms is het even niet anders, maandag hebben we weer contact, en zien we verder.

Het rotte was dat de geleider vrijdag om 17.10 uur pas geleverd werd, toen heb ik de verkoper nog op zijn mobiel gebeld, en deze stond mij netjes te woord, maar ook hij was even met de handen gebonden, vanaf maandag zie ik pas wat de service van Felder kan betekenen, dit was tot nu toe allemaal wat gehaast en onzeker.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Bedankt Chenak, de onderste 3 zijn wat ik nodig had, en bevestigt ook dat mijn machine geleverd was met de verkeerde geleider aan de onderkant.

hou er wel rekening mee dat die wieltjes dan wel langs het lint schuren, je merkt het niet maar dit geeft onnodig veel warmte af aan het lint.

Greetzz Sky.
Hallo Skybiker,
Valt volgens mij wel mee. Tijdens het zagen tikt het lint soms tegen de geleider, maar niet continu.
Als ik de geleiders continu zie draaien dan verplaats ik ze nog wat verder.
Groet,
Hans
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en alle punten die verstelbaar zijn nagelopen,

-Het onderste wiel zat hand vast, kon nog flink aangetrokken worden en had dan ook speling links en rechts, nu helemaal goed.
-De belt eraf gehaald, omgedraaid en terug geplaatst en opnieuw gespannen, aanloop geluid nu weg en de piep bij opstarten is nu een halve seconde.
-Tafelblad opnieuw afgesteld, daar klopte niets van, nu klopt de graden schaal verdeling niet meer op de sticker.Snap al niet dat dit bij een kwaliteit-machine niet netjes een aluminium plaatje is
-Stang van zaag geleider afgesteld, geleider staat nu 100 % haaks.

Nu blijven er nog 2 punten over,

1- het metalen vorkje voor de deurbeveiliging, hier moet ik bij het sluiten van de deur een klap opgeven anders valt die niet in het contact op de machine, krijg dit niet goed afgesteld zodat dit netjes met beleid erin valt. Morgen een nieuwe poging wagen.

2- Toch nog de wieltjes die het zaag lint aan de zijkanten moeten begeleiden, ze hangen zo slap aan de asjes, ze lijken wel uit gesleten van langdurig gebruik,
wanneer je ze exact tegen elkaar draai dan raken de bovenkanten elkaar net, maar aan de onderkant heb ik dan ruim 5 mm speling ( /|\ zo ongeveer ).
bij de nieuw opgestuurde onder geleider is dit netjes zonder al die speling. Je kan het zo dus nooit fijn afstellen als dat het zou horen.

Morgen dan maar hierover onderhandelen met Felder, maar gaat vast wel goed komen, en dan is deze machine een blijvertje.


En als dat allemaal goed is, kan ik eindelijk de 6 hardhouten ronde onderzetters maken die ik nodig heb :cool:

Greetzzz Sky.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
?......., er was mij belooft dat alles afgesteld en nagekeken uit de showroom naar mij kwam, dit nakijken en afstellen is duidelijk niet gebeurt.

Hoi

Ik wilde niet te negatief doen maar ook ik moest het toch allemaal nalopen en constateerde slordigheden welke ik als (Festool) liefhebber toch niet verwachtte.

Ook ik heb de grote geleiders welke perfect en zonder speling/afwijking af te stellen zijn.
Tafel op 90 graden wijkt ook bij mij af van de sticker (maar dat is ook bij Festool door de nul...lol)

Beschadigingetjes maar okay...het is gereedschap.

Dat hijsoog snap ik trouwens al helemaal niet want ze zeggen uitdrukkelijk dat je daaraan niet mag hijsen...hahaha.

Om positief te eindigen ik vind het een dijk van een lintzaag en we kunnen met onze kennis de meeste dingetjes wel corrigeren of laten corrigeren (ook al is dit niet normaal natuurlijk)

Die korting stelt overigens niets voor die kreeg ik ook meteen....(af fabriek)
Liever geen korting maar een perfecte machine natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ja dat hijsoog is een lachertje, maar kan ik altijd nog gebruiken als de machine versleten is om te gaan ringsteken, moet dan wel ff een houten paard maken.

Ik moest voor de korting, (geen bezorgkosten) best nog wel overtuigend zijn, het kon met moeite, volgens mij staan ze daar buiten zelf te blaffen om een hond uit te sparen en zit er een Zeeuws meisje achter de kassa :). Korting bij Felder is niet makkelijk, zelfs niet op een showroom model, maar aan de andere kant is dit niet heel erg als een machine kwalitatief goed is.

Over dat nakijken en afstellen, tja als je dat aangeeft dat je daar voor zorgt moet je het ook doen, ik heb er duidelijk bij gemeld dat ik dat wilde als ik voor het showroom model zou gaan, i.v.m. dat er waarschijnlijk veel aan gezeten is terwijl de machine te show stond, nu heb ik het gevoel dat men gewoon ja zegt wat je wil horen en het gewoon niet doet, dit nakijken en afstellen had ook voorkomen dat de onder geleider verkeerd zou zijn plus een missend belangrijk onderdeel.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
En nog even een vraag,

Hoe leggen jullie de linten er op, zoals in de handleiding, of als uit gelegd in de vele YouTube filmpjes ?

Normaal leg ik de linten altijd met de holte achter de zaagtand in het midden van het wiel, (bij een bol loopvlak)

Maar nu heb ik een 16 mm lint besteld en daar gaat dit niet, het kantelen van het wiel met de draaiknop aan de achterkant haalt dit niet, dus met en 20 mm lint al helemaal niet.

Bij het 16 mm lint zit de knop op zijn uiterste aangedraaid en dan haalt die het net niet, dus ik moet de handleiding aanhouden en daar staat dat het midden van het lint op het hart van het aanloopvlak moet, maar daar zegt YouTube over dat dit niet goed is voor de zaagtanden, dat de zetting dan ontregeld raakt en dit voor drift en onnodige slijtage zorgt.

Laat ik de tanden net uitsteken, op het bovenste wiel, dan loopt het lint op het onderste wiel nog steeds strak over het loopvlak, dus nog steeds die slijtage, dit kan dan ook niet anders omdat de wielen nooit gelijk boven elkaar staan afgesteld, dit hoort ook zo te zijn.

Tja keuzes.......
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De tanden dienen net buiten het rubber oppervlak van het wiel te lopen. Dit zowel op het bovenste wiel als ook op het onderste.
Als dat bij jou niet zo is moet je (met een poelietrekker oid) een van beide wielen iets naar voren of achteren zetten.
Trouwens, de fabrikant moet dit goed ingeregeld hebben.
Ik heb het idee dat Felder hier een paar behoorlijke steken heeft laten vallen; geen beste beurt voor hun deze keer.
Maandagochtend machine of de laatste op vrijdagmiddag vóór de vakantie.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb altijd geleerd dat de wielen juist niet exact boven elkaar mogen lopen en dat het onderste wiel juist iets moet afwijken,

Ik hoor hier dan graag meer over.
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Mijn 20mm lint loopt boven met de tanden buiten het wiel, maar dat lukt mij onder ook niet.
Daar ligt het lint midden op het wiel.
Ben daar ook mee aan het “klooien” geweest, maar uiteindelijk maar zo gelaten.
Na 1,5 jaar nog geen problemen.

Maar als dat anders moet hoor ik dat ook graag.
Hans
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Mijn 20mm lint loopt boven met de tanden buiten het wiel, maar dat lukt mij onder ook niet.
Daar ligt het lint midden op het wiel.
Ben daar ook mee aan het “klooien” geweest, maar uiteindelijk maar zo gelaten.
Na 1,5 jaar nog geen problemen.

Maar als dat anders moet hoor ik dat ook graag.
Hans

Ik heb een oude Sipa lintzaag en daar heb ik dat ook bij. Boven lopen de tanden net erbuiten, benedenwiel niet.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Ik zou in ieder geval wel een extra korting vragen want de service is nada..noppes...niks.

Zo kreeg ik dus een brochure van ze...daaruit bestelde ik de N3800 1 dag later bij hen...
...was de prijs ineens hoger geworden.

Hun antwoord:...het is een oude brochure !!!

Op een gegeven moment heb ik alle gebeurtenissen maar los gelaten anders wordt/is het geen leuke aankoop meer.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De Hammer en Felder lintzagen hebben een bolling in het loopvlak en in dat geval is het volgens mij de beste werkwijze om het lint op het bovenste wiel in het midden van het gebolde vlak te laten lopen. Het onderste wiel volgt dan wel en zie je hoe het lint meeloopt. Zo ga ik er mee om op mijn Felder F510.

Fons
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Eigenaardig, mijn N4400 heeft wel een lichte bolling op de loopvlakken van de wielen. Je moet er een lat op leggen om het te zien. Ik doe hetzelfde als Athanor beschrijft. Ik denk dat het ook zo in de handleiding staat.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ook mijn N3800 heeft bolle loopvlakken, ik heb geleerd dat de holte achter de tanden dan in het midden moeten zitten, helaas gaat dat niet met de Hammer want dan zit het wiel op zijn einde gedraaid, de knop kan gewoon niet verder, dit is met een 16 mm lint, dus een 20 mm lint haalt dat dan ook niet, dus hier houden we de handleiding maar zo goed mogelijk aan.

Ook lukt het mij om een 3 mm lint goed te laten lopen en er mee te zagen zonder drift, is een leuke uitdaging, haal je het hier niet om de rug van het lint af te stellen plak er dan een 3 euro muntstuk of een dikke carrosserie ring met dubbele tape op, zo kan je mooie kleine bochies maken.

Vandaag nog even contact gehad met Felder, en de monteur had dus niet uitgevoerd wat er gevraagd was, wel de belofte dat we dit tot een goed einde brengen.

Tot zover, iedereen bedankt voor alle hulp en inzet om mij verder te helpen, blijft toch een prachtig forum.
 
Laatst bewerkt:

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Je raadt nooit wie er vanochtend belde.....FELDER
Of alles in orde was en naar wens...Niet te veel geklaagd natuurlijk...wel dat ik het een en ander nog moest fine tunen.

Oja wel gezegd dat de stofafzuiging echt bar slecht is met zo een zinloos gat van 120 mm dia...dat kon ik dan weer echt niet laten...nadat ik zelf het ervoor en erna (Rob Cosman modificatie) had ervaren.

Verder gezegd dat ik blij ben en dat het een prima stuk gereedschap is :cool:
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Geheel ter zijde:

Heb bij een vorige lintzaag (geen Felder) eens een wiel gecorrigeerd volgens handleiding beschreven in dit boek:

https://www.goodreads.com/book/show/3221735-mastering-woodworking-machines

Wielen moesten in één vlak staan, geconroleerd door een rei over de wielen te leggen van boven tot onder (machinetafel verwijderd), met een lintzaag van gemiddelde breedte (voor de speciefieke machine) op spanning op de machine.

Bij mijn lintzaag liggen de tanden ook nog net op het rubber oppervlak. Is bij smallere linten sowieso het geval.

Als ik het goed voor heb, zijn bij een Felder met wielen van 50cm (ik veronderstel dat dit bij de Hammer ook zo is, kijk eens in de technische tekeningen) de banden die op de lintzaag liggen trouwens van het type die als een elastiek om het wiel gelegd zijn. Deze zouden dus relatief makkelijk & betaalbaar te vervangen moeten zijn indien je ze ooit versleten zou krijgen (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld oude industriële machines waar de wielen herbekleed moeten worden, wat niet bepaald goedkoop is).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.