Vraag aan de Hammer N3800 bezitters

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Afgelopen week is mijn nieuwe Hammer N3800 geleverd maar deze was niet helemaal compleet,
de geleiderol die de rug van het zaaglint ondersteund van de onderste geleider zat er niet bij.

En dan begint de ellende, niemand weet deze maat, en deze geleider komt ook niet voor in de catalogus,
daar de onderste in mijn machine een as heeft van 14 mm.

Maar alle vervangende die te verkrijgen zijn, alleen maar de 18 mm as / gaten hebben en veel groter zijn.

Foto 1

Degene die er in zat, zonder de geleiderol, as is 14 mm.

Hammer n800 ondergeleider.jpg

foto 2

Nu hebben ze een geheel nieuwe complete geleider opgestuurd maar deze is een heel stuk groter, ik weer gebeld
maar deze zou er in horen, volgens een monteur, zie het verschil op de onderstaande foto, de kleinere past maar net
zonder tegen de kast te drukken.

Deze nieuwe heeft as van 18 mm. en is veel groter.

20181012_180817.jpg

Ik hoop dat er N3800 eigenaren zijn die dit voor mij kunnen bevestigen wat er bij jullie inzit, foto met een maat b.v.

Volgens Felder kan er verschil zitten tussen een ouder en een nieuwere N3800, de mijn is van Feb 2018.

Alvast mijn dank,

Greeetzzzzz Skybiker.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je een nieuwe machine koopt ?
Ik zou dit probleem terugkoppelen naar Hammer, laten ze maar een servicemonteur sturen oid
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Uiteraard terugkoppelen naar de verkoper. Servicemonteur heeft denk ik geen draaibank bij zich. Na communicatie met de verkoper zelf af laten draaien met factuur welke vervolgens naar de verkoper gaat. Dan is iedereen het snelste er van af.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Het is toch een beetje raar dat voor een nieuwe machine niet de juiste onderdelen te leveren zijn.
Als het serienr. bekend is zou toch vrij makkelijk te zien moeten zijn welke onderdelen aan de machine zitten.
Ik zou deze zeker niet zelf af laten draaien.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Moet de handelaar oplossen... Inderdaad vragen dat ze monteur sturen....
Weet niet hoe het bij Hammer zit, maar bij een nieuwe Felder zit een pak documentatie: elektrische schema's, technische tekeningen van ieder onderdeel, met duidelijke vermelding van de serienummers van alle onderdelen die op de machine passen.... Serienummer van geleverde geleider en documenten bij de machine eens vergelijken?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Wat op je foto staat is trouwens niet de volledige geleider, daar hoort nog een onderdeel bij waarop het getoonde geheel bevestigd wordt.

Stuur de foto die je hier plaatste even naar de handelaar en kijk de serienummers na. Gezien de prijs van de complete geleider zullen ze wellicht liever de juiste opsturen dan een monteur te sturen....

In ieder geval is hun verantwoordelijkheid... Zelf iets afdraaien zou maar al te zot zijn...

Ter illustratie: volledige onderste geleider op de webshop:

http://be.feldershop.com/be/Zagen/Accessoires/Lintzaagaccessoires/Zaagbladgeleiders.html

- - - Updated - - -

In de link moet je wel de onderste geleider selecteren, kan geen rechtstreekse link plaatsen
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
@brt,

Ze hebben het volledige opgestuurd alleen voor de foto heb ik dat en stuk er even af gehaald.

Ze proberen het ook wel op te lossen, en zelf afdraaien zal ik ook nooit doen, nieuwe machine is bij mij dan ook gewoon een nieuwe goede machine.

De Felder shop weet ik wel te vinden, en daar heb ik ook als eerste gekeken.

En de foto's hebben ze natuurlijk ook van mij gekregen.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Net terug uit de werkplaats en de nieuwe veel grotere geleider is de goede en past prima.

De kleine die er op zat was verkeerd, dus logisch dat ze daar bij Felder niets over terug konden vinden, maar moet toch ergens van zijn,
vandaar was mijn vraag hier ook of iemand met een Hammer N3800 dat kon bevestigen, of er zo'n kleine of een grote op hun machine zit als onderste geleider.

Doordat de kleine op een geheel andere plaats valt, leek het erop dat de grote nooit kon passen, maar bleek dus gezicht bedrog,

Maar als ik dacht van, hey nu ff lekker zagen, dan had ik dit ook mis, de machine start op met een luid piepende v-snaar en die loopt ook nog eens ergens aan terwijl die netjes op de wielen zit in de groeven zit zoals het hoort.

Hier een foto dat de riem in een paar minuten al beschadigd is aan de zijkant, terwijl ik nergens kan constateren dat die aanloopt maar je hoort het wel als je de wielen met de hand ronddraait.

20181013_103919.jpg hoelang gaat dit goed, geen zin in een riemen vreter.

Al met al niet erg blij met deze aankoop.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Loopt de riem mooi recht? Kan je door hem te volgen vinden waar hij zijdelings tegen loopt? Je zal het zo te zien moeten zoeken aan achterzijde van het onderste wiel van de lintzaag, of in een vreemd voorwerp dat er niet thuis hoort.... Verdwaalde schroef of iets van de het geleidergehel ofzo? Is blijkbaar toch aan geprutst in de toonzaal....

Als je het nog niet gedaan hebt, probeer de machine eens even zonder zaaglint...

De getoonde poelie op de foto ziet er perfect normaal uit: is vergelijkbaar met de Felder 510 die hier staat: poelie 'ligt iets naar voren', of steekt iets uit over de lengte van de as. De as waarop de poelie zit is hol en zit inwengige schroefdraad in. Enige verschil is dat het bij de Felder een poly-V riem is in plaats van een V-riem.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Allemaal al gedaan brt, kan niets vinden waar die tegenaan loopt, ook staat die strak genoeg, maar de machine start toch slippend op met een luid gepiep voor een aantal seconden, ik ga hier niets neerzetten zonder het eerst zelf allemaal uit te proberen en te controleren, die kennis heb ik wel, ook om alles te demonteren en weer in elkaar te zetten maar ik ben van mening dat ik dat niet moet doen, is Felders werk, er was mij belooft dat alles afgesteld en nagekeken uit de showroom naar mij kwam, dit nakijken en afstellen is duidelijk niet gebeurt.
 
P

Pel

Guest
Tjonge tjonge, koop je een nieuwe lintzaag, dan krijg je van zulke miskleunen door de leverancier of fabrikant daar toch behoorlijk buikpijn van. Maar ze zijn verplicht een deugdelijke machine te leveren hou dat in je achterhoofd, hij moet gewoon perfect werken.

Groet Pel.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zou ook niets demonteren en terug in elkaar zetten... Deel volledig de mening dat het hun werk is... En je riskeert de garantie kwijt te zijn.... Proberen een van hun techniekers bij jou te krijgen zeker....
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Toch hoop ik dat er een N3800 eigenaar een duidelijke foto van de onderste geleider voor mij kan maken en hier kan plaatsen, dan heb ik een verschil of wat om aan te kaarten maandag, tot nu toe klinkt het allemaal voor mij nog te onzeker wat ze voor mij kunnen betekenen, en wat de mogelijkheden zijn.


Een ander punt is dat bij de bovenste geleider, de stalen geleider wieltjes die het zaaglint aan de linker en de rechter kant moeten geleiden erg slap zijn, ze hangen gewoon scheef, dus de boven kanten van de wieltjes raken dan het lint maar de onderkant van de wieltjes hebben dan nog 2 mm tussen het lint, zo valt er dus niets strak af te stellen.

Zou je het afstellen met een visitekaartje er tussen, gaan ze hangen en dan lopen ze tegen het lint aan aan de bovenkant van de wieltjes,
bij de nieuwe ondergeleider zitten die wieltjes gewoon zonder speling op de as en die hangen absoluut niet.

Ga er steeds meer aan denken om de hele lintzaag terug te sturen daar ik geen zin heb in een maandag morgen machine, wat weer jammer zou zijn daar ik net voor ruim 80 euro zaaglinten van Ian binnen heb gekregen.
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Skybiker,
Weet niet precies wat je wil zien, maar hier een paar foto's van mijn machine:
B3AF808E-D15B-44F2-B080-F3082D14D1A7.jpgB74647A4-B22D-4383-A58C-3C35C3A1F318.jpgEE343700-BDCA-4E80-B67B-0E6A9E13C349.jpg
Ook bij mij staan de wieltjes van de bovenste geleiding wat los en niet helemaal parallel aan het lint zoals je kunt zien. Heb daar nooit problemen mee.
Ik draai een vd wieltjes tot ik het lint zie bewegen en daarna een fractie terug. Hetzelfde met het andere wieltje. Op die manier nooit problemen met de geleiding.
Ik vind het een heel fijne machine, nooit problemen mee.

Mocht je nog andere foto’s willen zien, laat maar weten.
succes,
Hans
 

Bijlagen

  • 019D5797-E818-45FB-881B-B3EC0A429FE3.jpg
    019D5797-E818-45FB-881B-B3EC0A429FE3.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 136
  • BEBE5D36-7F17-45CD-95DB-6547088943B1.jpg
    BEBE5D36-7F17-45CD-95DB-6547088943B1.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 136

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Is dit de gevraagde foto?

Hammer3800.jpg

In elk geval geen half werkof geknutsel accepteren. Felder moet een goed werkende machine afleveren. Als dat niet zo is moeten zij het in orde maken en niet jij.
Voet bij stuk houden en desnoods Kassa, Radar, etc. inschakelen.

Als er meer of andere foto's nodig zijn meld je je maar.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Bedankt Chenak, de onderste 3 zijn wat ik nodig had, en bevestigt ook dat mijn machine geleverd was met de verkeerde geleider aan de onderkant.

hou er wel rekening mee dat die wieltjes dan wel langs het lint schuren, je merkt het niet maar dit geeft onnodig veel warmte af aan het lint.

Greetzz Sky.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.