Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Schalen uit noten

Schalen uit noten

Hoi,

Ik heb net mijn nieuwe EasyCore (uit Wehl) uitgeprobeerd op een stuk noten en dit is het tussenresultaat. Ik ben dik tevreden. Nu eerst wat verder drogen en dan afwerken. De grotere schaal is plm 30, de kleinere plm 23 cm dia (dus met het kleinste mes van EasyCore gestoken. Bij het uitsteken is de draaibank (maar) een enkele keer stilgevallen maar dat was met het beter lossen van de krullen en houtmot zo opgelost. Ben benieuwd hoe het gaat met een groter stuk waar ik mes twee op gebruiken kan, dus dat maar eens zien op te snorren.

Uit dat stuk noten heb ik nog twee andere kleinere schalen gehaald, dit laat ik apart even zien.

Groeten, Hans

P1030017.jpgP1030018.jpgP1030019.jpgP1030020.jpg

Daar ga je heel plezier mee krijgen...... en schalen

Vergeet niet het mesje op tijd te slijpen.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Hé Hans, is het toch gelukt met de schalensteker, omdat ik heb gelezen dat het jou afgeraden was wegens een te lichte bank, fijn dat het jou toch gelukt is.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Hé Hans, is het toch gelukt met de schalensteker, omdat ik heb gelezen dat het jou afgeraden was wegens een te lichte bank, fijn dat het jou toch gelukt is.

Groet Pel.
    Minimaal 1500 W werd er gesteld en door Ronald bevestigd, dus heb ik de sprong maar gewaagd. Je merkt wel dat sommige plaatsen van het hout makkelijker gaan dan andere en ik ben ook zeer benieuwd naar een grotere maat hout en mes. Ik las ook dat het RPM rond de 4 a 500 moet liggen dus dat kan ik nog gaan proberen, deze keer met 800 RPM gedraaid.

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roestige Spijker Bekijk Berichten
    Daar ga je heel plezier mee krijgen...... en schalen

Vergeet niet het mesje op tijd te slijpen.
    inderdaad en bedankt voor de tip, dat scherpe mes is super belangrijk.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    [QUOTE=wijk0983;290870]Minimaal 1500 W werd er gesteld en door Ronald bevestigd, dus heb ik de sprong maar gewaagd. Je merkt wel dat sommige plaatsen van het hout makkelijker gaan dan andere en ik ben ook zeer benieuwd naar een grotere maat hout en mes. Ik las ook dat het RPM rond de 4 a 500 moet liggen dus dat kan ik nog gaan proberen, deze keer met 800 RPM gedraaid.

Inderdaad het toerental niet te hoog, als je boort is het toerental ook ± 450 dus dat zal met dit ongeveer hetzelfde zijn. Dat het mes er op sommige plaatsen makkelijker door gaat komt omdat je eerst meer kopshout uitsteekt, dat wordt langzaam aan langshout.

Groet Pel

- - - Updated - - -
    Hout wirktj.

Hey Hans,

Even terugkoment op het mesje slijpen.
    Ik slijp mijn kleinste om de keer en die maat erna elke keer en de maat daarna 2x per schaal. Dit omdat anders mijn motor ook moeilijk gaat doen.
    In jou geval denk ik dat jij bij het kleinste mes elke keer moet slijpen en bij de maat daarna 2x per schaal.
    Ook doe ik veel vaker het mes terug halen dan je op de meeste filmpjes op YouTube ziet. Want elke krul die "klem" komt te zitten is weer een beetje vermogensverlies.
    Let ook goed op de krullen die van je mes afkomen, zo gauw deze kleiner worden of zelfs stof meteen stoppen en slijpen. Een mesjes kost 25 euro, je motor is een stuk duurder
    Verder niet te zuinig zijn met het slijpen van de mesjes.
    Het toerental bij het kleine mes idd tussen 500/600 en de maat erna niet hoger dan 500. (zo doe ik het)
    Misschien weet je al deze dingen al...… maar ik wil je ze toch even meegeven voor het geval dat
    Laatst gewijzigd door Roestige Spijker; 13-10-18 om 13:17.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Hoe slijp je zo'n rond mes Peter?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roestige Spijker Bekijk Berichten
    Hey Hans,

Even terugkoment op het mesje slijpen.
    Ik slijp mijn kleinste om de keer en die maat erna elke keer en de maat daarna 2x per schaal. Dit omdat anders mijn motor ook moeilijk gaat doen.
    In jou geval denk ik dat jij bij het kleinste mes elke keer moet slijpen en bij de maat daarna 2x per schaal.
    Ook doe ik veel vaker het mes terug halen dan je op de meeste filmpjes op YouTube ziet. Want elke krul die "klem" komt te zitten is weer een beetje vermogensverlies.
    Let ook goed op de krullen die van je mes afkomen, zo gauw deze kleiner worden of zelfs stof meteen stoppen en slijpen. Een mesjes kost 25 euro, je motor is een stuk duurder
    Verder niet te zuinig zijn met het slijpen van de mesjes.
    Het toerental bij het kleine mes idd tussen 500/600 en de maat erna niet hoger dan 500. (zo doe ik het)
    Misschien weet je al deze dingen al...… maar ik wil je ze toch even meegeven voor het geval dat
    Dat slijpen is dan vaker dan ik van Youtube meekreeg (6 schalen of zo) en ik zal ik gaan letten op stof ipv krullen. Ik dacht dat het stof vnl bij het kopshout ontstond en de krullen in langshout. Slijpen zou ik doen zoals OneWay voordoet en ook Ronald heeft laten zien: mn de bovenzijde en de zijkanten van het centreerpuntje.

Forum Rechten