Schalen uit noten

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hans, ik heb dit in overleg met oa de zelfde leverancier gedaan
De motor word totaal niet warm, sterker nog, hij word minder warm op 95 hz dan op bijv 15 hz (dat heb ik gemeten) en ik gebruik geen geforceerde koeling oid
Je zou denken de belasting is hoger, dus meer warmte, maar er is ook meer koeling

Die hoge frequenties gebruik ik toch regelmatig, bij grote schalen voordraaien dan gebruik de laagste versnelling (poelies) en dan gaat het vrij vlot vol gas

Misschien is de motor op jouw bank niet zo geschikt voor hogere frequenties
Kan de motor goed ventileren (koelen?)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hans, ik heb dit in overleg met oa de zelfde leverancier gedaan
De motor word totaal niet warm, sterker nog, hij word minder warm op 95 hz dan op bijv 15 hz (dat heb ik gemeten) en ik gebruik geen geforceerde koeling oid
Je zou denken de belasting is hoger, dus meer warmte, maar er is ook meer koeling

Die hoge frequenties gebruik ik toch regelmatig, bij grote schalen voordraaien dan gebruik de laagste versnelling (poelies) en dan gaat het vrij vlot vol gas

Misschien is de motor op jouw bank niet zo geschikt voor hogere frequenties
Kan de motor goed ventileren (koelen?)



Ik bel hem nog eens op. voor naavraag.

NB De bank is van NOVA en de garantie dekt uiteraard 50 of 60 Hz maar hoger wordt (uiteraard) nergens genoemd. Ook bij andere banken / merken was ik nog niet tegengekomen dat die op veel hogere frekwentie kunnen draaien dan de (wat heet normale) 50/60 Hz. Zo zie je maar, interessant forum met allerlei weetjes en gezichtspunten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat er geen draaibankbouwers zijn die zelf motoren ontwikkelen, althans niet in het segment waar hobbydraaiers verkeren
1400 en 2800 rpm motoren zijn in grote lijnen gelijk, de 1400 toeren motoren kunnen vaak dan ook probleemloos een stuk harder draaien
Dat draaibankbouwers dat niet vermelden verbaasd me niet, better safe then sorry

Als je hem belt, wellicht kan hij mij zich nog herinneren, (heb toch inmiddels 3x een freq regelaar bij hem gekocht :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik denk dat jij een speciale motor en omvormer hebt, Toxiq, want boven de nominale frequentie van de motor neemt het koppel af ipv toe. Bij een laag toerental wordt de spanning op de motor evenredig verlaagd. Bij 50 Hz wordt de nominale spanning (220 of 380, afhankelijk van de motor) geleverd. Ga je boven de 50 Hz, dan zou de spanning mee moeten stijgen om het koppel te behouden. Dit kan echter niet want de maximale uitgangsspanning kan niet hoger zijn dan de ingangsspanning. Bovendien zou de motor overbelast geraken want de geleverde arbeid is koppel x toerental.

Bekijk bijlage 83369


1.jpg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Toxiq,
Ik geloof dat je koppel (Newtonmeter) en vermogen (Watt) door elkaar haalt.
Het vermogen van de motor verandert niet (of toch weinig) bij een lage frequentie. Maar als je gaat reduceren door een overbrenging krijgt je meer koppel op je as, meer kracht dus.

Hier zit ik voor een stuk fout. Geleverde arbeid (en onrechtstreeks vermogen) is koppel x toerental. Bij een zelfde koppel zal er bij een lager toerental dus minder vermogen beschikbaar zijn. Of bij een hoger toerental op de motor en gereduceerd door een overbrenging zal de motor meer vermogen en meer koppel op de spindel van de draaibank leveren. De frequentieregelaar zal wel het toerental van de motor bij stijgende belasting trachten te behouden. Hiervoor wordt er meer vermogen naar de motor gestuurd waardoor het geleverde koppel ook toeneemt. Maar dit kan echter binnen bepaalde grenzen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is mogelijk als

- de motor 240V driehoek/400V ster aangesloten kan worden
- de frequentieregelaar op 400V ingangsspanning loopt

om na 50 Hz het koppel nog te laten stijgen, de motor wordt dan in driehoek aangesloten op 240V, en tegen de frequentieregelaar lieg je, dat de motor een nominaal vermogen heeft wat wortel(3) x zo groot is als het echte nominale vermogen, bij 400V op 87 Hz (ook weer wortel(3) x 50).
Dan is op 50 Hz de spanning 240V (400V / wortel (3)) zodat na 50 Hz de spanning en dus het koppel verder kan stijgen. Ik heb laatst gehoord dat de Magma Titan draaibanken ui Oosterrijk zo ingesteld staan, bijvoorbeeld. Het enige nadeel is dat de verliezen bij hoge frequenties door wervelingen in de motor iets toenemen, maar dit wordt door alle gerenomeerde frequentieregelaarbouwers als mogelijkheid genoemd. Voordeel is dat je een groter regelbereik hebt met een goed koppel.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik zit op moter regelingen Ik maak ze.
Een asynchrone motor. Daar gaat het in alle gevallen om: Vermogen = koppel x toerental. Koppel = Constanten x stroom. Koppel is dus onafhankelijk van toerental of netspanning. Dus lager toerental is minder vermogen. Zover had Matieu had al prima uitgelegd.

Er is alleen nog iets anders.
1. Dat is de koppeling tussen de stator en rotor. Deze is bij een standaard motor uitgelegd op 50/60Hz als je deze freq verhoogd is er meer energie nodig om deze koppeling in stand te houden. Waardoor er minder overblijft aan de as.
2. Een motor bestaat uit een aantal spoelen. Als je de freq. Heel ver verlaagd <10hz dan zullen de resitieve eigenschappen de overhand krijgen waardoor je een hele duren kachel krijgt.

Dus een goede asynchrone motor(industrie graad) kan prima tot ca 400Hz draaien alleen dat gaat heel erg ten kosten van de maximale geleverde vermogen.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
pfff... het duizelt mij, en ik ben vast niet de enige.. en dat allemaal nav een plaatje van een simpele notenhouten schaal (en de eerdere opmerking dat bij het schalen steken wellicht iets andere RPM instelling nodig is).

Ik gebruik trouwens dezelfde (prima) frekwentieregelaar regelaar als Jeroen, ingang 1Ph240 en uitgang 3Ph 240V. Is het nu volgens jullie (gebruikelijk) om de motor ver boven 60Hz aan te sturen met een grote poelie-overbrengverhouding of juist beter om de kerk in het midden te laten (dus rond de 50 a 60Hz).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Niet hoger dan de nominale frequentie (50 of 60 Hz) van de motor. Even kijken op het kenplaatje wat er vermeld staat.
En, terug in topic, mooie schalen. Zelfs het spinthout van noten is mooi!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kun je dat ook onderbouwen (ervaring oid) want ik (en vele met mij) draaien toch al lang op hogere frequenties zonder problemen
Ook lees ik op dit forum geen enkele reactie dat iemand zijn motor heeft opgeblazen door hogere frequenties
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kun je dat ook onderbouwen (ervaring oid) want ik (en vele met mij) draaien toch al lang op hogere frequenties zonder problemen
Ook lees ik op dit forum geen enkele reactie dat iemand zijn motor heeft opgeblazen door hogere frequenties

Ik kan dit onderbouwen met een technische uitleg (hoewel die volgens mij in voorgaande bijdrages al naar voren gekomen is).
Alles hieromtrent staat duidelijk en helder beschreven in deze pdf Bekijk bijlage zoishet.pdf.
Heel kort door de bocht is het probleem bij hogere frequenties dan de nominale motorfrequentie (50 of 60 Hz) het volgende: als het koppel van de motor constant zou blijven bij frequenties hoger dan de nominale, zou het motorvermogen evenredig mee moeten stijgen. Dus bij een verdubbeling van de frequentie naar 100 Hz zou het vermogen mee verdubbelen. Het afgegeven vermogen is immers toerental x frequentie. Een motor met een nominaal vermogen van 2 Kw zou dan 4 Kw afgeven. Dit is echter niet mogelijk.
Deze uitleg is kort door de bocht (het is iets ingewikkelder), maar geeft aan waarom het koppel niet constant kan blijven bij stijgend toerental.
Zolang je motor genoeg overschot heeft zal er niets gebeuren, maar gaat het gevraagde vermogen het beschikbare overschrijden, kom je in de problemen.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En toch....hele volken die het doen zonder problemen, misschien een uitzondering daargelaten
Draaibanken staan natuurlijk niet continue langen sessies van uren te draaien
De belasting is ook niet vaak/langdurig optimaal

Zolang er niet motoren bij bosjes omvallen door dergelijk gebruik ben ik niet overtuigd van het tegendeel
In theorie zal het best kloppen, maar de praktijk (bij draaibanken dan) tonen toch anders aan
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hierbij de foto's van de laatste van de twee schalen uit noten (met EasyCore uit een blok gehaald). Afgewerkt met sanding sealer en verb houtolie (ietsje verdund). Afmeting 28 * 12 * 0.6. Ik ben er wel blij mee, ook het experiment met EasyCore is prima verlopen.


DSC_6646.jpgDSC_6649.jpgDSC_6653.jpgDSC_6674.jpgDSC_6678.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.