Schalen uit noten

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi,

Ik heb net mijn nieuwe EasyCore (uit Wehl) uitgeprobeerd op een stuk noten en dit is het tussenresultaat. Ik ben dik tevreden. Nu eerst wat verder drogen en dan afwerken. De grotere schaal is plm 30, de kleinere plm 23 cm dia (dus met het kleinste mes van EasyCore gestoken. Bij het uitsteken is de draaibank (maar) een enkele keer stilgevallen maar dat was met het beter lossen van de krullen en houtmot zo opgelost. Ben benieuwd hoe het gaat met een groter stuk waar ik mes twee op gebruiken kan, dus dat maar eens zien op te snorren.

Uit dat stuk noten heb ik nog twee andere kleinere schalen gehaald, dit laat ik apart even zien.

Groeten, Hans



P1030017.jpgP1030018.jpgP1030019.jpgP1030020.jpg
 
P

Pel

Guest
Hé Hans, is het toch gelukt met de schalensteker, omdat ik heb gelezen dat het jou afgeraden was wegens een te lichte bank, fijn dat het jou toch gelukt is.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hé Hans, is het toch gelukt met de schalensteker, omdat ik heb gelezen dat het jou afgeraden was wegens een te lichte bank, fijn dat het jou toch gelukt is.

Groet Pel.

Minimaal 1500 W werd er gesteld en door Ronald bevestigd, dus heb ik de sprong maar gewaagd. Je merkt wel dat sommige plaatsen van het hout makkelijker gaan dan andere en ik ben ook zeer benieuwd naar een grotere maat hout en mes. Ik las ook dat het RPM rond de 4 a 500 moet liggen dus dat kan ik nog gaan proberen, deze keer met 800 RPM gedraaid.

- - - Updated - - -

Daar ga je heel plezier mee krijgen...... en schalen ;)

Vergeet niet het mesje op tijd te slijpen.

inderdaad en bedankt voor de tip, dat scherpe mes is super belangrijk.
 
P

Pel

Guest
Minimaal 1500 W werd er gesteld en door Ronald bevestigd, dus heb ik de sprong maar gewaagd. Je merkt wel dat sommige plaatsen van het hout makkelijker gaan dan andere en ik ben ook zeer benieuwd naar een grotere maat hout en mes. Ik las ook dat het RPM rond de 4 a 500 moet liggen dus dat kan ik nog gaan proberen, deze keer met 800 RPM gedraaid.

Inderdaad het toerental niet te hoog, als je boort is het toerental ook ± 450 dus dat zal met dit ongeveer hetzelfde zijn. Dat het mes er op sommige plaatsen makkelijker door gaat komt omdat je eerst meer kopshout uitsteekt, dat wordt langzaam aan langshout.

Groet Pel

- - - Updated - - -
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hey Hans,

Even terugkoment op het mesje slijpen.
Ik slijp mijn kleinste om de keer en die maat erna elke keer en de maat daarna 2x per schaal. Dit omdat anders mijn motor ook moeilijk gaat doen.
In jou geval denk ik dat jij bij het kleinste mes elke keer moet slijpen en bij de maat daarna 2x per schaal.
Ook doe ik veel vaker het mes terug halen dan je op de meeste filmpjes op YouTube ziet. Want elke krul die "klem" komt te zitten is weer een beetje vermogensverlies.
Let ook goed op de krullen die van je mes afkomen, zo gauw deze kleiner worden of zelfs stof meteen stoppen en slijpen. Een mesjes kost 25 euro, je motor is een stuk duurder :p
Verder niet te zuinig zijn met het slijpen van de mesjes.
Het toerental bij het kleine mes idd tussen 500/600 en de maat erna niet hoger dan 500. (zo doe ik het)
Misschien weet je al deze dingen al...… maar ik wil je ze toch even meegeven voor het geval dat :cool:
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hey Hans,

Even terugkoment op het mesje slijpen.
Ik slijp mijn kleinste om de keer en die maat erna elke keer en de maat daarna 2x per schaal. Dit omdat anders mijn motor ook moeilijk gaat doen.
In jou geval denk ik dat jij bij het kleinste mes elke keer moet slijpen en bij de maat daarna 2x per schaal.
Ook doe ik veel vaker het mes terug halen dan je op de meeste filmpjes op YouTube ziet. Want elke krul die "klem" komt te zitten is weer een beetje vermogensverlies.
Let ook goed op de krullen die van je mes afkomen, zo gauw deze kleiner worden of zelfs stof meteen stoppen en slijpen. Een mesjes kost 25 euro, je motor is een stuk duurder :p
Verder niet te zuinig zijn met het slijpen van de mesjes.
Het toerental bij het kleine mes idd tussen 500/600 en de maat erna niet hoger dan 500. (zo doe ik het)
Misschien weet je al deze dingen al...… maar ik wil je ze toch even meegeven voor het geval dat :cool:

Dat slijpen is dan vaker dan ik van Youtube meekreeg (6 schalen of zo) en ik zal ik gaan letten op stof ipv krullen. Ik dacht dat het stof vnl bij het kopshout ontstond en de krullen in langshout. Slijpen zou ik doen zoals OneWay voordoet en ook Ronald heeft laten zien: mn de bovenzijde en de zijkanten van het centreerpuntje.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
De eerste schaal van twee is nu afgedraaid en afgewerkt met Hardwaxoiie en Crystalline wax. De ontvangers zijn er blij mee en ik vond het een leuke ervaring om schalen te maken met de bwol saver en vervolgens af te gaan werken. Deze schaal is plm 23 * 6 * 1 cm.

NB De tweede schaal is aan de buitenkant klaar en moet dus worden afgedraaid en geschuurd aan de binnenzijde .

Met vriendelijke groet,

Hans

DSC_4781.jpgDSC_4787.jpgDSC_4793.jpgDSC_4791.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hey Hans,

Even terugkoment op het mesje slijpen.
Ik slijp mijn kleinste om de keer en die maat erna elke keer en de maat daarna 2x per schaal. Dit omdat anders mijn motor ook moeilijk gaat doen.

Wat voor motor heeft jou bank en misschien nog belangrijker, welke vertraging gebruik je ?
Ik heb een aantal malen samen met Ronald schalen gestoken, daar is slechts 1x slijpen aan te pas gekomen (mesje was toen al een keer gebruikt)
De eerste x waren volgens mij een stuk of 15 schalen per maat
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Wat voor motor heeft jou bank en misschien nog belangrijker, welke vertraging gebruik je ?
Ik heb een aantal malen samen met Ronald schalen gestoken, daar is slechts 1x slijpen aan te pas gekomen (mesje was toen al een keer gebruikt)
De eerste x waren volgens mij een stuk of 15 schalen per maat

Jeroen,

DE motor: AC Motor, 1.5 HP, 1425 rpm, 50 Hz

via 8 poelies leidt dit tot

178, 300, 570, 850, 1200, 1800, 2400, 3000

en ik heb vermoedelijk de 1425/850 ratio gebruikt bij het uitsteken van de schalen. Alleen in het midden vond ik dat het iets lastiger ging dus een volgende keer ga ik daar wat mee experimenteren en eerst een grotere ratio kiezen zodat ik rond de 500 RPM kom bij motor 1425.

Met vriendelijke groet, Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Liep de motor op volle toeren Hans ?
Anders zou ik daar even mee spelen, motor op volle toeren en dan de poelies zo kiezen dat je ergens op de gewenste waarde komt
Als je gaat knijpen op de motor zelf verlies je vermogen, dat zal niet de bedoeling zijn lijkt me
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Liep de motor op volle toeren Hans ?
Anders zou ik daar even mee spelen, motor op volle toeren en dan de poelies zo kiezen dat je ergens op de gewenste waarde komt
Als je gaat knijpen op de motor zelf verlies je vermogen, dat zal niet de bedoeling zijn lijkt me
Toxiq,
Ik geloof dat je koppel (Newtonmeter) en vermogen (Watt) door elkaar haalt.
Het vermogen van de motor verandert niet (of toch weinig) bij een lage frequentie. Maar als je gaat reduceren door een overbrenging krijgt je meer koppel op je as, meer kracht dus.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee hoor, ik haal niks door elkaar
Er veranderd wel niks aan het loppel van de motor, maar als je 1500 toeren draait en dit doormiddel van poelies naar 500 brengt staat de boel minder snel stil dan dat je een 1 op 1 overbrenging hebt en met de freq. regelaar de boel terug regelt naar 500

Met het knijpen bedoelde ik dat wanneer je een andere verhouding kiest waardoor je de motor terug moet regelen, je verliest dan door de (verkeerde) poelies
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Liep de motor op volle toeren Hans ?
Anders zou ik daar even mee spelen, motor op volle toeren en dan de poelies zo kiezen dat je ergens op de gewenste waarde komt
Als je gaat knijpen op de motor zelf verlies je vermogen, dat zal niet de bedoeling zijn lijkt me

Ja en nee... Misschien onduidelijk maar ik bedoel met 1425/850 dat de motor 1425 toeren draait en de spindel 850 rpm. Die 1425 hoort bij 50 Hz, maar max vermogen wordt opgenomen bij 60hz en dat heb ik nog niet geprobeerd bij dit uitsteken. Ik ga eerst de andere poelie set kiezen voor de 570 rpm. Daarna Frekwentie opvoeren. Maar eerst een geschikt blok hout vinden..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet niet welke draaibank je hebt, 60 hertz is niet bepaald erg veel, motoren kunnen makkelijk veel meer aan
Toen ik mijn draaibank bouwde heb ik mij laten adviseren en een een 2800 rpm motor is in principe dezelfde als een 1400 rpm, alleen anders gewikkeld, daardoor het verschil in toeren
Als het na het kiezen voor een hogere frequentie icm de andere poelie set nog niet geheel optimaal werkt zou je kunnen kijken om je freq regelaar anders in te stellen (de mijne staat op 95 hz)
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik weet niet welke draaibank je hebt, 60 hertz is niet bepaald erg veel, motoren kunnen makkelijk veel meer aan
Toen ik mijn draaibank bouwde heb ik mij laten adviseren en een een 2800 rpm motor is in principe dezelfde als een 1400 rpm, alleen anders gewikkeld, daardoor het verschil in toeren
Als het na het kiezen voor een hogere frequentie icm de andere poelie set nog niet geheel optimaal werkt zou je kunnen kijken om je freq regelaar anders in te stellen (de mijne staat op 95 hz)

Een 1400 rpm motor heeft dubbel zoveel koppel als een 2800 rpm.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
De opbouw en de lagers zijn idd het zelfde maar daar stopt het ook.

Een 1400 motor heeft 4 polen, een 2800 heeft er 2, voor mij toch wel een wezenlijk verschil.
Daarom is een 2800 goedkoper als een 1400.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Ik weet niet welke draaibank je hebt, 60 hertz is niet bepaald erg veel, motoren kunnen makkelijk veel meer aan
Toen ik mijn draaibank bouwde heb ik mij laten adviseren en een een 2800 rpm motor is in principe dezelfde als een 1400 rpm, alleen anders gewikkeld, daardoor het verschil in toeren
Als het na het kiezen voor een hogere frequentie icm de andere poelie set nog niet geheel optimaal werkt zou je kunnen kijken om je freq regelaar anders in te stellen (de mijne staat op 95 hz)

Jeroen, de mijne staat op 95 Hz .. hier kijk ik van op. ik zou verwachten dat dan de stroomsterkte en daarmee de warmteontwikkeling flink hoger wordt dan bij de uitgelegde 50 of 60 Hz. Kan de wikkeling dat aan? Is de ventilatie met airfin nog voldoende of moet je dan geforceerd koelen? Of mis ik iets?

Bij aanschaf van de. frekwentieregelaar adviseerde die elektroman 70 Hz als max en daar staat ie ook op. Ik heb dat een of twee maal gebruikt maar vond toen al dat de motor behoorlijk warm liep. Ik hou aan deze discussie wel aan over dat het helemaal geen kwaad kan om in principe van 60 Hz uit te gaan en daar de poelies op te kiezen, dan heb je in ieder geval 20% meer koppel dan bij 50 Hz.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.