variabel toerental zaagtafel

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik zou komende week een aantal sandwichpanelen en composiet panelen (met dunne metaalplaten een beide zeiden) willen zagen op mijn C3 31.
Hiervoor heb een speciaal zaagblad met widia tanden gekocht bij CMT. Maximum toerental is 4900 rpm volgens CMT, aanbevolen is echter maar 2500 rpm. Voor zover ik weet heeft de Hammer een toerental van 4800 rpm, net onder de maximum van CMT dus. Weet er iemand of het mogelijk (of slim) is om dit toerental te verlagen door gebruik te maken van bijvoorbeeld een frequentieregelaar?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mogelijk is het zeker, of het slim is, is een heel andere vraag. Is zo'n zaagblad zó duur dat een frequentieregelaar er uit kan? Bij 3 kW motorvermogen moet je toch al een redelijke frequentieregelaar hebben, en als ik je zo hoor, is zelf installeren wellicht geen optie, dus dat wordt dan wel prijzig. Ik denk, dat ik het eerst eens zou proberen met het blad. Niet te hard duwen enzo...
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Op zich is zo'n blad niet extreem duur, maar ook niet heel goedkoop (160 euro excl BTW) Wat voor mij vooral belangrijk is, is dat de rand van het gezaagde plaatmateriaal ook na 20m nog hetzelfde is als bij de eerste 10cm. (Professioneel gebruik)
Zoiets lijkt mij alleen haalbaar als je je houd aan de opgegeven parameters (in dit geval aanbevolen rpm van 2500 ipv bijna max van 4900) Ik ben veel cnc gerelateerd bezig en daar maakt het rpm in combinatie met doorvoersnelheid toch wel een hoop uit ivm levensduur gereedschap.

Aansluiten zal geen probleem zijn, 2 elektriciens in de familie. Reden dak ik de vraag stel is omdat ik niets van het inwendige van de hammer ken zoals de rem op het zaagblad. Gaat deze bijvoorbeeld nog correct functioneren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.