schaal en vaas

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Omdat foto's leuk zijn om naar te kijken (dus schroom niet, zet je eigen werkstukken in de etalage!) een paar van mijn laatste draaisels:

vaas1.jpg
vaas2.jpg
vaas3.jpg
vaas4.jpg

Een vaas in esdoorn, ongeveer 40 cm hoog. De esdoorn lag sinds november 2016 op mijn oprit, en was nu wel 'rijp' - er groeiden inmiddels 5 soorten paddestoelen op. Het hout was bijna al te zacht om te verwerken. Holt snel uit, dat wel.
De rechte zwarte lijnen in de 1e foto zijn scheuren die in de buitenkant van de stam zaten, door het drogen. Ik heb ze gevuld met tweecomponentenlijm met zwarte kleurstof, het leuke is dat door het drogen van de vaas die naden iets gekrompen zijn waardoor de lijm nu net voelbaar naar buiten gedrukt is.

schaal1.jpg
schaal2.jpg
schaal4.jpg
schaal3.jpg

Een schaal uit een driesprong in een robinia stam. Diameter ongeveer 45 cm.
 
P

Pel

Guest
Het zijn weer prachtige meesterwerken Jurriaan, ik denk dat ik ook eens aan een vaas ga beginnen, ik heb nog een blok meranti liggen.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik heb nog nooit meranti gedraaid, maar omdat het toch had liggen dacht ik daar een vaas van te draaien, waarom draait dat hout zich niet zo goed Jan? Ik weet dat het nogal wat kruisdraad heeft.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Meranti stuift gigantisch. In no-time is je hele werkplaats bedekt met een bruinrode houtstoflaag.
Het laat zich ook niet fijn afwerken met schuurpapier.
Probeer maar eens een balkje rond te maken, dan merk je het gauw genoeg.
 
P

Pel

Guest
Dat het stuift dat weet ik uit ervaring Pieter, als ik vroeger kozijnen er van aan het maken was, maar ik dacht er de afzuiging bij aan te zetten en een natuurlijk een stofmasker op zetten?

groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik zal de goede raad van de profs toch maar opvolgen, bij nader inzien is een vaas van meranti toch niet zo'n goed idee, want met het uithollen van de vaas kun je daar ook geen fatsoenlijk afzuiging opzetten. Dus zal het inderdaad flink gaan stuiven, en daar zal mijn zus die hier poetst niet bij mee zijn.:)

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Jurriaan.... super mooi.
De vaas heeft een mooie rustige vorm waardoor het oog meteen op de vervuring valt... top.

De schaal heeft een geweldig lijnenspel in het hout. Deze schaal zal best hard werken zijn geweest.... Robinina is hard en dan ook nog eens een driesprong, petje af.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind robinia altijd heel fijn hout om in te werken - het is hard, maar niet stomp-makend, het is vrijwel altijd droog genoeg om goed te schuren, het werkt niet te veel, je hebt vaak een prachtige rekening en die wilde rand geeft vaak wat extra's.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eh, dezelfde als altijd - buiten reguliere, rechte schalengutsen, binnen een niet te extreme vingernagel zoals hier links

http://thompsonlathetools.com/guarantee/

en voor de bodem binnen net zo'n beitel, maar dan met een stompere hoek. Een Thompson Deep Bottom Gouge heb ik ook geprobeerd, werkt ook prima.

https://www.woodworkersinstitute.com/wood-turning/kit-tools/hand-tools/thompson-cpm-15v-and-deep-bottom-gouge/

en dan bovenaan even naar de laatste foto gaan. Alleen het slijpen van die DBG is wat eng, hij lijkt bijna klem te zitten tussen de slijpsteen en de steun, en als hij echt klem zou zitten zou ik daar niet graag dichtbij staan. Hier zou een geheel egale diamantschijf voordelen hebben boven een 300 mm slijpsteen.
 
Laatst bewerkt:
Eh, dezelfde als altijd - buiten reguliere, rechte schalengutsen, binnen een niet te extreme vingernagel zoals hier links

http://thompsonlathetools.com/guarantee/

en voor de bodem binnen net zo'n beitel, maar dan met een stompere hoek. Een Thompson Deep Bottom Gouge heb ik ook geprobeerd, werkt ook prima.

https://www.woodworkersinstitute.com/wood-turning/kit-tools/hand-tools/thompson-cpm-15v-and-deep-bottom-gouge/

en dan bovenaan even naar de laatste foto gaan. Alleen het slijpen van die DBG is wat eng, hij lijkt bijna klem te zitten tussen de slijpsteen en de steun, en als hij echt klem zou zitten zou ik daar niet graag dichtbij staan. Hier zou een geheel egale diamantschijf voordelen hebben boven een 300 mm slijpsteen.

Daarom slijp ik een stompe hoek liever uit de hand op een steun.
 
P

Pel

Guest
Maar die deep bottom gouge dat lijkt toch net een afruwguts?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Jurriaan, Mooie schaal en zeer mooie vaas! Is dat uit een stam maw incl kernhout en hoe voorkom je dan (teveel) scheuren? Heb net een schaaltje uit kops esdoorn gedraaid en die valt in twee stukken uiteen.. groeten, hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ja, de vaas komt uit stamhout in de lengte.

Tja, drie dingen:

1) de kern zit er niet in (de boom was 60-70 cm dik)
2) dun genoeg
3) als het hout flink beschimmeld is, wordt het ook wat zachter en barst het wat minder.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.