Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: schaal en vaas

schaal en vaas

Omdat foto's leuk zijn om naar te kijken (dus schroom niet, zet je eigen werkstukken in de etalage!) een paar van mijn laatste draaisels:

vaas1.jpg
    vaas2.jpg
    vaas3.jpg
    vaas4.jpg

Een vaas in esdoorn, ongeveer 40 cm hoog. De esdoorn lag sinds november 2016 op mijn oprit, en was nu wel 'rijp' - er groeiden inmiddels 5 soorten paddestoelen op. Het hout was bijna al te zacht om te verwerken. Holt snel uit, dat wel.
    De rechte zwarte lijnen in de 1e foto zijn scheuren die in de buitenkant van de stam zaten, door het drogen. Ik heb ze gevuld met tweecomponentenlijm met zwarte kleurstof, het leuke is dat door het drogen van de vaas die naden iets gekrompen zijn waardoor de lijm nu net voelbaar naar buiten gedrukt is.

schaal1.jpg
    schaal2.jpg
    schaal4.jpg
    schaal3.jpg

Een schaal uit een driesprong in een robinia stam. Diameter ongeveer 45 cm.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het zijn weer prachtige meesterwerken Jurriaan, ik denk dat ik ook eens aan een vaas ga beginnen, ik heb nog een blok meranti liggen.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Pel,
    Dat zou ik niet met meranti doen.
    Een van de meest hopeloze houtsoorten om te draaien.

M.vr.gr. Jan

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik heb nog nooit meranti gedraaid, maar omdat het toch had liggen dacht ik daar een vaas van te draaien, waarom draait dat hout zich niet zo goed Jan? Ik weet dat het nogal wat kruisdraad heeft.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Meranti stuift gigantisch. In no-time is je hele werkplaats bedekt met een bruinrode houtstoflaag.
    Het laat zich ook niet fijn afwerken met schuurpapier.
    Probeer maar eens een balkje rond te maken, dan merk je het gauw genoeg.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Dat het stuift dat weet ik uit ervaring Pieter, als ik vroeger kozijnen er van aan het maken was, maar ik dacht er de afzuiging bij aan te zetten en een natuurlijk een stofmasker op zetten?

groet Pel.
    Hout wirktj.

Pel ik sluit me bij Jan en Pieter aan. Ik wil het niet eens als hulpstuk hebben.
    Maar probeer het eens uit op een schaal. Een vaas zou ik zeker niet aan beginnen.
    Probeer eens aan een stammetje esdoorn te komen, voor een eerste vaas.

Mooie vaas Jurriaan.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zal de goede raad van de profs toch maar opvolgen, bij nader inzien is een vaas van meranti toch niet zo'n goed idee, want met het uithollen van de vaas kun je daar ook geen fatsoenlijk afzuiging opzetten. Dus zal het inderdaad flink gaan stuiven, en daar zal mijn zus die hier poetst niet bij mee zijn.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Jurriaan.... super mooi.
    De vaas heeft een mooie rustige vorm waardoor het oog meteen op de vervuring valt... top.

De schaal heeft een geweldig lijnenspel in het hout. Deze schaal zal best hard werken zijn geweest.... Robinina is hard en dan ook nog eens een driesprong, petje af.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Ik vind robinia altijd heel fijn hout om in te werken - het is hard, maar niet stomp-makend, het is vrijwel altijd droog genoeg om goed te schuren, het werkt niet te veel, je hebt vaak een prachtige rekening en die wilde rand geeft vaak wat extra's.

Forum Rechten