Kopshout verlijmen, dosse of kwartiershout, maakt het verschil?

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
De afgelopen dagen houdt het volgende mij bezig: Ik zie dat er zo nu en dan wel eens kops hout wordt verlijmd. Gewoon onder een hoek van 90 graden, dit zie ik ook vaak gebeuren met dosse gezaagd hout.

Nu vraag ik mij af of dit een goede verbinding geeft (ervan uitgaande dat er gebruik wordt gemaakt van deuvels, domino’s, lamello’s o.i.d.). Dosse gezaagd werkt naar mijn idee namelijk op een wijze dat de verbinding eerder zwak zal worden dan wanneer hierbij kwartiers gezaagd hout zal worden gebruikt. Klopt deze gedachte? Of maakt het eigenlijk niet zoveel uit?

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie hiernaar kijken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Kopshout op langshout lijmen zonder degelijke verbinding is erg zwak, de lijm wordt door het kopse hout opgezogen. Dosse lijmen, dus langshout op langshout is wel weer een sterke verbinding, met kwartiers gezaagd hout net zo. Dit lijkt me verder ook geen verschil te geven in de sterkte er van.
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Klopt, kopshout op langshout lijmen vraagt altijd om een extra verbinding. Maar maakt het dan nog uit of het kopshout is van een plank die dosse of kwartiers is gezaagd?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.