Een negatief zaagblad voor een draagbare afkortzaag?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hallo allemaal,

Ik weet dat je voor de grote radiaalarmzagen een zaagblad nodig hebt met een negatieve spaanhoek, ongeveer 5 graden.
Maar hoe zit dat met de draagbare afkortzagen? Bij Festool zie ik alleen voor de hardere materialen een negatieve spaanhoek.
Wat zou ik moeten kopen? Het machinemerk (Rexon) maakt natuurlijk niet uit, maar is niet meer te verkrijgen en de specs op het blad zijn weggevaagd. Diameter 250 en een 216 mm. Beide asgat 30 mm.

Zelf denk ik dat het nog wel uitmaakt of machine alleen maar naar voren kantelt (dan gewoon afkortblad?) of dat er ook een trekfunctie opzit waarbij er de kans is dat de zaag in het hout gaat klimmen (negatief afkortblad?). Ik gis maar wat.

Wie weet hier meer over te vertellen?


Zie:
Festool 500124 Universeel zaagblad 216x2,3x30 W36



Festool 491051 Speciaal zaagblad 216x2,3x30 W60

 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Een grote radiaalarmzaag heeft de neiging om in het hout te klimmen als je te snel en/of door hardere houtsoorten wilt zagen. Daarvoor is dat negatieve blad. Ik praat dus niet over het aantal tanden. Het houtzaagblad van het Festool-voorbeeld heeft een gewoon zaagblad (om af te korten cq klein plaatmateriaal op de Kapex).

Zou het kunnen doordat de radiaalarmzaag een stijve bovenarm heeft en daarom dat klimmen bevorderd en dat dat bij de Kapex niet gebeurd omdat die een flexibel scharnierpunt heeft?

Over alu en trespa hebben we het dan maar niet meer, want dat is denk ik nu duidelijk.

Mooi linkje trouwens net dat tabelletje. Bedankt daarvoor.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Het ligt er ook aan wat je beschouwt als een draagbare "afkortzaag", alle festool zaagbladen voor de kapex modellen (draagbare afkortzagen dus) hebben een spaanhoek van -5 graden.


Ook het blad uit je eerste link: https://www.festool.nl/accessoires/500124---216x2,3x30-w36 (de foto is een generieke foto van een ander blad)

Die Kapex beschouw ik als een draagbare "afkortzaag" idd.

Maar goed, voor de Kapex en de grote radiaalarmzagen is het dus duidelijk.
Maar over het algemeen gesproken laten fabrikanten zich niet zo uit over die eigenschap met negatieve spaanhoek volgens mij. Als je vraagt om een afkortblad, dan wordt er niet over gesproken of dit voor een tafelzaag is dan wel voor een afkortzaag. En bij nader vragen is niet altijd kennis aanwezig. Raar toch, of mis ik iets?
Daar moeten toch meer mensen tegen aan lopen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.