Lintzaag Number 1

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
@ Poolvos

Ik ben een enthousiaste Scheppach fan en heb ooit een Scheppach Basato 3 gehad, nieuw van de dealer. Ik was daar in navolging van de post over de Basato 4 helemaal niet over te spreken. Recht zagen was nagenoeg onmogelijk ondanks super scherpe zaagbladen en zorgvuldige afstelling. Het is een supermachine kwa uitvoering, specificaties uiterlijk etcetera maar mijn bevindingen met de Basato 3 waren teleurstellend.

Daarentegen heb ik ook weleens (meerdere in de loop der jaren) BS-32 vario's gehad. De oude uitvoering zeg maar. En die waren wel erg prettig om mee te werken. Die zaagden na de juiste afstelling absoluut netjes recht en mooie plakjes.

Ik heb nu een Scheppach Ixes Basa 5 (professionele lijn) en die is ook prima. Maar dan praat je weer over een hela andere maat / prijs.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@ scheppie

vraagje, heb je een reden kunnen achterhalen waarom er niet recht gezaagd kan worden met de Basato 3 en 4.

Ik zou het wel jammer vinden want ik had een Basato 4 op het verlanglijstje staan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
designer-john zei:
vraagje, heb je een reden kunnen achterhalen waarom er niet recht gezaagd kan worden met de Basato 3 en 4.

Nee, geen idee. Van alles geprobeerd, nieuwe zaaglinten, andere linten , afstellen, nog eens afstellen .. niets hielp. Ik heb wel het vermoeden dat het beperkte vermogen van de machine een rol speelde maar zeker weet ik dat niet.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Die gaat ongetwijfeld zeggen dat het wel moet kunnen. Dat vertelden ze mij bij Baptist tenminste ook, maar wat ik moest doen om recht te zagen dat wisten ze niet. Afstellen en scherpe linten was het devies. Maar daaraan lag het echt niet.

Ik zou vragen of ze ergens een demo kunnen geven, bovendien misschien is de Basato 4 wel beter dan de Basato 3 was. Mij lukte het niet om hardere houtsoorten (beuken / eiken) recht te zagen van een blok en voor zahtere houtsoorten ging het met veel pijn en moeite.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Als ik er over nadenk, zou ik het gaan zoeken in de zaag spanning of de zaag geleiding.
zou daar iets mis mee kunnen zijn???

overigens als bovenstaande de reden is, dan ga weer opzoek naar een andere optie.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Zaag spanning ook van alles geprobeerd van los tot snaarstrak, alles instellen was mogelijk dus die zou ik ook uitsluiten. De geleiding ziet er ook prima uit en was spelings vrij.

Ik ging aan mezelf twijfelen maar later met een BS-32 was het instellen en goed zagen een probleemloos klusje. Zelf met de BSE-32 op de combimachine ging het perfect. En die wordt nog wel aangedreven door een rubber wieltje.

Misschien had ik een maandagmorgen exemplaar, ik heb hem weggedaan aan een nieuwe gelukkige eigenaar :mrgreen: en mijn verlies genomen.

Ik ben wel benieuwd naar eventuele bevindingen uit een test bij de dealer / importeur. Kijken wat Theo erover te vertellen heeft.
 
A

Athanor

Guest
Het valt me op dat er een heel gesprek over recht zagen gaande is zonder dat ik begrijp wat daar mee bedoeld wordt. Is de zaagsnede slingerend? Niet haaks? Of moet je het hout schuin aanvoeren om een zaagsnede te krijgen die parallel aan de zijde loopt?

Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Met recht bedoel ik in mijn geval een plak hout afzagen van een balk (herzagen dus) die overal even dik is.

De problemen die ik tegen kwam waren dat het hout boven en onder niet overal even dik was en daarbij dat de zaag door het hout begon te lopen naar links en rechts.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Kan dit niet gebeuren dat de zaaglint gaat klemmen,
Mischien een zaaglint op zetten met een bredere tand.
Waardoor de zaagsnede achter de zaaglint breder is.

Het aantal pk of wattage zal rustig wel iets mee te maken hebben,

Bij mijn laatste werkgever deden wij dit ook op een lintzaag van 380 V met een bredere tandzetting.
Daardoor bleef de zaagsnede vrijwel haaks ten op zichte van het hout.
Dit ging alleen mis als de persoon het hout er door probeerde te rammen,.
Dan zag je da zaaglint schuin het hout in gaan,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.