Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: harmonica deuren

harmonica deuren

Hoi
    om een paar oude schuifpuien te vervangen had ik gedacht om harmonicadeuren te maken, met glasroedes en dubbel glas. Maar hoe begin je hieraan.
    Heeft er misschien iemand dit al gemaakt en daar eventueel nog plannen van, welk type beslag wordt hiervoor gebruikt , welke houtsoort kan ik het beste gebruiken enz..
    Kan iemand mij hiermee op weg helpen aub ...

bedankt in elk geval al
    grtz
    stefke

Eerst het beslag kiezen, al de rest vloeit daar uit voort.

Ik heb beslag gevonden van rob en zou dit systeem kunnen toepassen . Verder heb ik geen gevonden . Misschien moet ik eens zien bij hettich.
    @hout welk zou jij adviseren ?

Het is me niet helemaal duidelijk of je buiten- dan wel binnendeuren wil maken. Dat geeft namelijk wel een wezenlijk verschil in de typekeuze van het garnituur.

Harmonicadeuren hebben de ophangrollen midden op de vleugel zitten, bij vouwdeuren zitten ze op een hoek. Dit betekend dat bij het openen de vouwdeuren binnen één ruimte blijven, de harmonicadeuren hangen in open toestand in twee ruimtes.
    Daaruit volgt dat een harmonicadeur NIET geschikt is als buitendeur, het is namelijk onmogelijk om deze op een deftige manier wind- en waterdicht te maken.

Wil je nieuwe buitenramen gaan bouwen dan ga je sowieso naar een vouw-schuifdeurbeslag moeten kijken. Rob heeft daar een aluminium deurbeslag voor, maar de afdichting van het geheel is geen 100%. Voor het "echte" werk moet je naar beslag van G.U gaan, namelijk het type G.U 823 of 923. Deze kunnen een vleugelgewicht tot 80kg de baas, en zijn perfect afdichtbaar en integreerbaar in de meeste raamprofileringen.

Qua hout kan je kiezen tussen de gebruikelijke houtsoorten voor buitenschrijnwerk.

Het gaat inderdaad over buitendeuren . En dat wind en waterdicht maken was al een kopbreker . Daar ik nergens iets van rubbers of afdichtingen kon bespeuren . Ik ga eens op zoek op de website van G.U. om wat meer duidelijkheid hierover . Bedankt voor de info .

Het zal dus een vouw-schuifdeur worden met het G.U.923 beslag. Houtsoort zal afzelia doussie worden of padouk. de eerste is 250 breed en zal bestaan uit 3 schuifelementen. De tweede is 300 en zal bestaan uit een dubbele deur en twee schuifelementen . Wat ik nog niet kan opmaken uit de downloads is welke profilering ik hoef te gebruiken .gu_3d_schiebefalt_holz_01_8z5_produkt_foto_600.jpg
    en welke sectie zou ik hier het beste toepassen. rekening houdend met dubbel glas en glasroedes.

Volg! dit staat binnen nu en 5 jaar ook bij mij op de planning

Ben je niet bang voor glasbreuk vanwege de geringe torsiestijfheid van elke deur? Met name bij het ver openen van de harmonica. Die stijfheid zou moeten komen van zowel de houtdoorsnede (groter is beter) als de hoek verbindingen. Naar mijn idee moet je zo min mogelijk stijfheid ontlenen aan de glasplaten, alhoewel die best zullen bijdragen.

Jac ik wil onderaan een paneel, van een nog nader te bepalen hoogte, die dienst doet als "spatrand" . Deze zorgt m.i. voor meer torsiestijfheid . Verbeter mij mocht dit fout zijn hé

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stefke Bekijk Berichten
    Het zal dus een vouw-schuifdeur worden met het G.U.923 beslag.
    Wat kost zoiets nou, want dat kan ik nergens vinden?

Forum Rechten