harmonica deuren

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi
om een paar oude schuifpuien te vervangen had ik gedacht om harmonicadeuren te maken, met glasroedes en dubbel glas. Maar hoe begin je hieraan.
Heeft er misschien iemand dit al gemaakt en daar eventueel nog plannen van, welk type beslag wordt hiervoor gebruikt , welke houtsoort kan ik het beste gebruiken enz..
Kan iemand mij hiermee op weg helpen aub ...

bedankt in elk geval al
grtz
stefke
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Ik heb beslag gevonden van rob en zou dit systeem kunnen toepassen . Verder heb ik geen gevonden . Misschien moet ik eens zien bij hettich.
@hout welk zou jij adviseren ?
 

tuoh

Oud hout
Het is me niet helemaal duidelijk of je buiten- dan wel binnendeuren wil maken. Dat geeft namelijk wel een wezenlijk verschil in de typekeuze van het garnituur.

Harmonicadeuren hebben de ophangrollen midden op de vleugel zitten, bij vouwdeuren zitten ze op een hoek. Dit betekend dat bij het openen de vouwdeuren binnen één ruimte blijven, de harmonicadeuren hangen in open toestand in twee ruimtes.
Daaruit volgt dat een harmonicadeur NIET geschikt is als buitendeur, het is namelijk onmogelijk om deze op een deftige manier wind- en waterdicht te maken.

Wil je nieuwe buitenramen gaan bouwen dan ga je sowieso naar een vouw-schuifdeurbeslag moeten kijken. Rob heeft daar een aluminium deurbeslag voor, maar de afdichting van het geheel is geen 100%. Voor het "echte" werk moet je naar beslag van G.U gaan, namelijk het type G.U 823 of 923. Deze kunnen een vleugelgewicht tot 80kg de baas, en zijn perfect afdichtbaar en integreerbaar in de meeste raamprofileringen.

Qua hout kan je kiezen tussen de gebruikelijke houtsoorten voor buitenschrijnwerk.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Het gaat inderdaad over buitendeuren . En dat wind en waterdicht maken was al een kopbreker . Daar ik nergens iets van rubbers of afdichtingen kon bespeuren . Ik ga eens op zoek op de website van G.U. om wat meer duidelijkheid hierover . Bedankt voor de info .
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Het zal dus een vouw-schuifdeur worden met het G.U.923 beslag. Houtsoort zal afzelia doussie worden of padouk. de eerste is 250 breed en zal bestaan uit 3 schuifelementen. De tweede is 300 en zal bestaan uit een dubbele deur en twee schuifelementen . Wat ik nog niet kan opmaken uit de downloads is welke profilering ik hoef te gebruiken .gu_3d_schiebefalt_holz_01_8z5_produkt_foto_600.jpg
en welke sectie zou ik hier het beste toepassen. rekening houdend met dubbel glas en glasroedes.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ben je niet bang voor glasbreuk vanwege de geringe torsiestijfheid van elke deur? Met name bij het ver openen van de harmonica. Die stijfheid zou moeten komen van zowel de houtdoorsnede (groter is beter) als de hoek verbindingen. Naar mijn idee moet je zo min mogelijk stijfheid ontlenen aan de glasplaten, alhoewel die best zullen bijdragen.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Jac ik wil onderaan een paneel, van een nog nader te bepalen hoogte, die dienst doet als "spatrand" . Deze zorgt m.i. voor meer torsiestijfheid . Verbeter mij mocht dit fout zijn hé ;)
 

tuoh

Oud hout
Het raambeslag staat garant voor een zeer rigide constructie van het geheel, zwabberende vleugels ga hier niet tegenkomen:p

Alvorens ook maar iets vast te leggen, ga naar je dealer en vraag de werktekeningen op van dit type beslag.
G.U. levert al van bij het begin top werktekeningen, en die heb je nodig bij de bouw van dit soort ramen en deuren.
Alhoewel de raamprofilering dezelfde is al bij draai-kip ramen, kan er toch hier en daar een aanpassing nodig zijn.

Afmetingen van glassponningen zijn vrij te kiezen, dat heeft namelijk geen invloed op de werking van het geheel.
Minimale houtdikte voor de vleugels en kaders zal 58mm zijn, maar dikker kan ook, in Duitsland gaan ze al naar 68 - 78mm dikte.

De buitenprofilering van de vleugels is de eurosponning met 4mm of 11mm luchtspouw. Het meeste beslag is standaard van afmetingen, 16mm breed de voorplaat, 12mm voor de onderliggende groef.

Maar alle details vind je terug op de werktekening(en) Bestudeer deze aandachtig, het goed functioneren van het geheel gaat afhangen van de kleinste details.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Jac ik wil onderaan een paneel, van een nog nader te bepalen hoogte, die dienst doet als "spatrand" . Deze zorgt m.i. voor meer torsiestijfheid . Verbeter mij mocht dit fout zijn hé ;)
Klopt naar mijn idee, ik kan er niet aan rekenen, maar dat verbetert de stijfheid zeker. Misschien eerst een proefdeur maken en voelen hoe stijf die tegen torsie is. En, niet onbelangrijk ... wie gaat er met deze deuren smijten? ;)
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Misschien ook het overwegen waard: Centor E3 vouwdeurbeslag Dit systeem gebruikt de timmerfabriek waar ik m'n kozijnen laat maken. En kan geleverd worden met een zwarte aluminium onderdorpel.

Een paar jaar geleden ben ik een poos bezig geweest met een offerte voor een project waar twee vouwwanden, één van 5 en één van 7 panelen op de hoek samen moesten komen. Dit was niet mogelijk zonder een vaste stijl op de hoek, wat voor de klant een voorwaarde was, dus het project is niet doorgegaan. Wel ben ik toen op een andere werf gaan kijken waar en een gewone pui met dit systeem geplaatst was, en het werkte soepel en voelde degelijk aan (Ik herinner me wel dat er aan de binnenkant flinke kantschuiven in het zicht zaten)
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Bedankt voor de raadgevingen
Ik ga in elk geval de werktekeningen eerst opvragen . En rekening houden met de door tuoh opgrgeven secties .
Frank jan dat beslag zal ik morgen eens opzoeken .
En eerst zal ik wel een probeersel maken in grenen of iets dergelijks.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Het Centor E3 beslag is best wel prijzig vind ik , een volledige set voor 1 deur en 3 vleugels komt toch al op +- 1500 €
Van het GU beslag heb ik nog geen prijzen gevonden .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.