Hulp bij (her)slijpen draaibeitels

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Goedemorgen,

Als beginnend hobby houtdraaier loop ik tegen het probleem aan hoe mijn beitels te slijpen, voornamelijk de gutsen. Ik vroeg mij af of er iemand in het noorden (liefst omgeving Marum) is die mij hier bij kan helpen. Ik krijg zelf de snede niet gelijkmatig en ben benieuwd naar de hulpstukken die door mede forum leden worden gebruikt voordat ik zelf iets ga aanschaffen of maken.

Ik hoor het graag.

Groeten,

Johan
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het is een beetje uit de buurt maar je bent altijd welkom in Enkhuizen. Ik gebruik een ProEdge van Robert Sorby en ben daar 200 % tevreden over.
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Het is een beetje uit de buurt maar je bent altijd welkom in Enkhuizen. Ik gebruik een ProEdge van Robert Sorby en ben daar 200 % tevreden over.

Bedankt voor het aanbod en goed om te weten dat de ProEdge goed bevalt. Voor nu wacht ik nog even tot er een mogelijkheid komt iets dichter bij! De ProEdge valt voorlopig nog even buiten budget ben ik bang.. Ik zat zelf meer te denken aan een hulpstuk waar ik de guts in kan klemmen, met als voorbeeld zoiets:

http://www.de-houtdraaier.nl/Project-slijpen.htm
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Wat gebruik je nu qua slijpmachine / hulpmiddelen?
Als ik op youtube zoek op bv. sharpening woodturning gouge vind ik veel videos. Wellicht staat daar nog wat tussen?

Op dit moment gebruik ik een standaard Creusen slijpmachine, waarbij ik dan de witte steen gebruik en een bakje water om te koelen. Verder nog een wetsteen die ik ook voor mijn gewone beitels en schaafbeitels gebruik. Het lijkt me echter leerzaam om een keer bij een ervaren draaier mee te kijken die me meer uitleg kan geven over hoe te slijpen en welke hulpstukken handig zijn om te gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een Tormek cloon icm CBN wiel en met de tormek slijphulpstukken als ook de Wolverine/vari grind
Tevens een Creusen waar ik eerder mee sleep (icm met de wolverine)

Locatie lelystad, iets scheelt een km of 30 tov enkhuizen
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben een Creusen voor de steekbeitels en schaafbeitels (alleen voor het herslijpen, niet voor het scherp maken; dat gaat met de hand op waterstenen). Voor de draaibeitels gebruik ik een goedkope (maar niet de allergoedkoopste) werkbankslijper van Ferm, met een brede witte steen (aluminiumoxide). Weinig druk, en bij herslijpen bakje water erbij... slijptafels en andere hulpmiddelen voor het in de juiste vorm slijpen van je beitels kun je betrekkelijk eenvoudig zelf maken. Dat gezegd hebbende moet ik wel vermelden dat ik voor mijn gutsen ooit een Oneway Vari-grind heb gekocht - en daar heb ik nog nooit spijt van gehad...
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
Dank voor de reacties allemaal! Ik zie dat veel de vari grind of een variatie daarop gebruiken, goed om te weten. Deze is eventueel ook relatief simpel zelf te maken, zeker met de tekeningen van O Peatey, al zal ik die van mij waarschijnlijk wel van staal gaan maken. En Toxiq, bedankt voor het aanbod, ik stuur even een pb!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dit is een perfecte gelegenheid om op zaterdag 20 oktober een van de workshops bij te wonen en/of de open hout dag op zondag 21 oktober in Zutphen te bezoeken?
Voor houtbewerkers is dit een geweldig evenement en voor houtdraaiers een walhalla. :D
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.