Inca vlak van diktebank

Corne90

Nieuw lid
20 aug 2017
11
0
Beste forumleden,

Na veel te hebben gelezen een vraag van mij kant.
Op MP een Inca gezien voor €250. Machine in nieuwstaat aldus verkoper, maar het riempje wordt gemist van motor maar beitels.
Heeft iemand een idee/ervaringen hoe ik hier aan kan komen?

Gr!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Dit is volgens mij een platte riem. Als je de maten weet kun je een nieuwe bestellen bij een bedrijf die in aandrijftechniek doet. Ze worden dan op maat geleverd. Voor mijn boormachine was ik 40 euro kwijt, om je een idee te geven.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik zou die eens goed checken voordat je die koopt, want ik vind het vreemd dat iemand die professioneel in machines handelt dat niet in orde maakt. Met riem is de machine namelijk veel aantrekkelijker en brengt dus meer op. Is die riem niet voorzien luiheid of is het om iets te verbergen (bv een kromme as, slechte lagers. etc.)?

Zie dit filmpje voor de riem:

 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Sluit me aan bij LN. Ik heb ook met deze verkoper gepraat over deze machine (is alleen voor mij wat ver weg om op te halen). Was al twee keer zogenaamd verkocht. Maakt me een beetje sceptisch over deze machine, kennelijk zijn er meerdere mensen geweest die hem wilden kopen maar daar dan uiteindelijk toch van afgezien hebben.

Maar als je hem zelf kunt bekijken en hij is helemaal in orde, dan is het natuurlijk wel een goede machine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Dit is een machientje voor de particuliere markt. De handelaar heeft hem vermoedelijk ingeruild. Het is voor een handelaar niet interessant om zo'n machientje op te knappen. Daarom zet hij hem voor een interessante prijs in de markt. Particulieren zijn vaak huiverig om een machine te kopen die het niet doet. Over het algemeen heeft een handelaar ook niet veel zin om veel tijd te besteden aan een machine die hem nauwelijks iets oplevert. Wat bij particuliere klanten niet goed overkomt, want voor hun is het wel veel geld. Ik zou er gewoon een afspraak maken. Als de motor loopt, kan je zien of het aandrijfgedeelte goed werkt. Als de beitel as netjes rondloopt en compleet is, zou ik hem voor dat geld gewoon inladen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De advertentie is vervallen, dus mogelijk is de Inca al verkocht.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met Chevy. Natuurlijk zal een handelaar een dergelijke machine niet tot in de puntjes opknappen, want de kosten van de arbeid wegens niet op tegen de hogere verkoopprijs. Maar deze terugbrengen in een werkende staat is wel iets wat hij, volgens mij, wel had moeten doen. Niet alleen krijgt hij er meer geld voor, maar uiteindelijk kost het hem waarschijnlijk ook minder tijd. De tijdsinvestering in de 2 kopers, die volgens City17 zijn langs geweest, is hoger dan het bestellen en installeren van de riem. Uiteindelijk heeft het hem dus meer tijd (en dus geld) gekost en heeft de machine naar alle waarschijnlijk minder opgebracht.
 

Corne90

Nieuw lid
20 aug 2017
11
0
De advertentie is vervallen, dus mogelijk is de Inca al verkocht.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met Chevy. Natuurlijk zal een handelaar een dergelijke machine niet tot in de puntjes opknappen, want de kosten van de arbeid wegens niet op tegen de hogere verkoopprijs. Maar deze terugbrengen in een werkende staat is wel iets wat hij, volgens mij, wel had moeten doen. Niet alleen krijgt hij er meer geld voor, maar uiteindelijk kost het hem waarschijnlijk ook minder tijd. De tijdsinvestering in de 2 kopers, die volgens City17 zijn langs geweest, is hoger dan het bestellen en installeren van de riem. Uiteindelijk heeft het hem dus meer tijd (en dus geld) gekost en heeft de machine naar alle waarschijnlijk minder opgebracht.

Bedankt voor de reacties, zelf heb ik er van afgezien. Inderdaad gaf het me geen vredig gevoel en was het een eind rijden voor mij.
Daarnaast heb ik te weinig ervaring om te beoordelen of iets wel of niet in orde is.
Ik herken de stress om een goede vlak vandiktebank te kopen wel... Zit nu 3 weken rond te neuzen😉
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.