Zwarte populier voor boomstamtafelblad?

Tomsen85

Nieuw lid
8 jan 2018
7
0
Hallo allemaal, zoals de titel al zegt . Is de zwarte populier geschikt voor een boomstamtafelblad ?

Alvast bedankt voor de reacties

Grt tom
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het hangt er ook vanaf hoe droog het hout is. Vers hout kan nog aardig gaan "leven". Hou daar wel rekening mee.

Hoe breed, lang en dik is het hout? En wat voor afwerking zou je willen doen?
 

Tomsen85

Nieuw lid
8 jan 2018
7
0
Het blad zou 6prc vochtig zijn . De maten zijn 250*100 en 6 cm dik.. ik heb al een tafel van een iep.. deze was 13 procent vochtig, heb ik rondom dichtgelakt en na 1 jaar is deze een heel klein beetje gaan 'leven'.

Maar het ging mij er meer om of een zwarte populier geschikt is omdat het een zachtere houtsoort is.. ik vind met zoals bij een iep de nerven en knoesten mooi in het hout.. ik hobby hiermee en knutsel zo wat bij
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
6% is droog zat maar vind 6cm dik toch nog iets dun bij die afmetingen en houttype. Maar het zachte van een populier voor een tafel kan wel problemen geven. Waarom probeer je de toplaag niet te verharden met een dunne epoxy of verhardende olie? Zacht en poreus hout absorbeert meer zodat het er dieper intrekt. Je kunt het hout eerst met verwarmen zodat het er dieper intrekt. Of je kiest voor een heel harde lak die krassen voorkomt. Het blijft eronder nog wel zacht dan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.