Afkortzaag

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik weet, er zijn ladingen topics hierover en toch een vraagje.

tot nu toe deed ik alles zagen met een verstekzaag.
geen goede en na een aantal jaren is deze overleden.

wat maak ik?
kleine dingen zoals vogelhuisjes, voerhuisjes en nestkastjes.
krantenbak eventueel een klein salontafeltje maar meer ook niet.

en ik ben een ongelofelijke zeikerd.
45 graden moet echt 45 graden zijn.
de maximale dikte die ik verwerk is bij 50*50 mm zo ongeveer wel bereikt.

Ondertussen heb ik veel topics gelezen en hoe meer ik lees hoe onzekerder ik begin te worden.

mijn eisen.
goed zagen en ik weet dat de kans groot is dat ik hem moet afstellen.
voldoende afstel mogelijkheden. Dus na afstellen moet de zaak echt haaks staan.
laserlamp zou fijn zijn. Bijna een must.


Kan mezelf een dure kapex aanschaffen maar waarschijnlijk is dat overkill.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je kan kijken naar de dewalt afkortzagen. Al dan niet uittrekbaar. Voor jouw doeleinden hoef je misschien niet persé een uittrekbare zaag. Dewalt is goed na te stellen, en zal denk ik, zeker voldoen aan je eisen.

Het is ook maar net hoe precies je zelf werkt. Je kan zelfs met een haakse zaag nog niet haaks zagen :)
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik heb begrepen dat die uittrekzagen meestal minder nauwkeurig zijn.
Dat zou betekenen geen uittrekzaag.
Vandaar dat ik erbij schreef wat ik meestal maak. Dan is het duidelijk dat ik het bij kleinere dingen hou.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Een uittrekbare zaag kan inderdaad minder nauwkeurig zijn. Ik gebruik zelf een Dewalt 777. Ik heb die uittrekfunctie zelf wel nodig, maar als je dat niet nodig denkt te hebben zou ik daar ook niet voor kiezen.

Keuzes keuzes.. Dewalt gebruik ik al jaren, en bevalt me tot nu toe prima aan al mijn eisen.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Een Festool symmetric omdat de meteen ingesteld staat op beide delen van een hoek
Zaagt 70 mm.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Japanse trekzaag? En een paar aanslagblokjes maken. Japanse zagen hebben vaak (of altijd?) tanden die niet uitsteken.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Aanvullend op Superkees : een Japanse zaag met de geleide blokjes van David Barron of een goede Ulmia verstekzaag werken ook goed . Ook nog kostenvriendelijk en geen herrie of stof
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
In mijn schuurtje heb ik een Evolution afkortzaag (op dat moment was dat voor mij een goede keuze, prijs/kwaliteit en mogelijkheden) bij elke keer als ik hem pak om te gebruiken is het controleren als alles wel goed staat, de "standen" die er op zitten kloppen ongeveer.
Zijn je eisen hoog is de aanschafprijs ook hoog.

geen herrie of stof
Geen herrie klopt maar geen stof klopt niet stof hou je altijd met zagen :)
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Mijn verstekzaag was kapot gegaan en dat was een mooi moment om te stoppen met handmatig zagen.
dan koop ik ook geen handzaag meer.

doel is een afkortzaag die binnen redelijke grenzen nauwkeurig is of goed af te stellen.
Het grote voordeel is dat ik geen grote dikke balken hoef te zagen wat gunstig is voor de aanschaf.

en een laserlamp erop.

die dewalt ziet er mooi uit, alleen denk ik dat er een opvolger moet zijn.
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Ik ben erg tevreden over mijn Makita LS1018L. Die laserlamp is leuk maar niet geschikt om op de millimeter nauwkeurig mee te zagen, maar met behulp van stopblokjes gaat consistent zagen wel erg goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.