Schuurpapier ecotools = miskoop

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Al sinds heel wat jaren gebruik is Sia, na vele verschillende merken uitvoerig en langdurig getest te hebben vond ik dit verreweg de beste

Bij een bestelling van wat ander materiaal bij ecotools dacht ik, ik zal eens een doosje k180 proberen

De raamkozijnen/deuren van ons eigen huis (buitenkant) deed ik met ca 15 velletjes
Nu ging de buurman ook schilderen en zou ik hem even helpen

Het huis was voorzien van dezelfde verf
Zelfde machines gebruikt en beide keren met stofafzuiging
Ons huis heeft 50% meer kozijnen/deuren
De uitkomst was 1 hele doos opgebruikt bij de buren

Wat een slecht schuurpapier.....
De standtijd was uiterst belabberd !
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Betekent dit review dat alle soorten schuurpapier dat zij verkopen slecht is?
Mvg, :).

Dat staat er toch niet, er stond dat de K180 mij erg slecht bevallen is

Voor de overige, wat schuur je er mee, ik kan me voorstellen als je zachte houtsoorten schuurt, of kleinere oppervlaktes het wel mee zal vallen
maar bij het schuren van schilderwerk merkte ik al heel snel dat de standtijd heel slecht is

15 vellen Sia tov 50 op ecotools en dan heeft ons huis nog eens de helft meer kozijnen/deuren dat zou inhouden dat als ik dat omreken je op 75 vellen kom
dat is 1 op 5, dat is wel erg veel
Daarbij is de scherpte er dusdanig snel af dat het veel langzamer werkt

----

Laat ik voorop stellen dat ik over het algemeen dik tevreden ben over materialen van Ecotools (freesjes, afplak tape, schroeven, slijpschijven etc) maar het schuurpapier vind ik gewoon ronduit slecht
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Zelf slechte ervaring met de topline schuurmaterialen van ecotools het werkt wel maar schuurt in verhouding met mirka gold/q silver erg langzaam vooral verf schiet niet op hout gaat iets beter. (Het prijsverchil is ook groot maar dat terzijde gelaten) het schuurlinnen en de schuurbanden daarentegen vielen me niet tegen deze deden weinig onder voor de duurdere concurentie.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Kan het niet zijn dat je verschrikkelijk goede verf had gebruikt. :) :confused: :rolleyes:

Heb geen ervaring met verf schuren, ik gebruik de korrel 80 op mijn festool machientje en schuur met 1 schuurschijf meer dan 5 gebruikte steigerplanken rondom schoon van beton en alle andere zooi die er op zit. dus de vellen zijn wel goed.
 
P

Pel

Guest
Er zit een groot verschil in verf schuren of blank hout en specie van steigerplanken schuren, Met verf gaat het schuurpapier veel sneller dicht zitten, met specie heb je dat niet omdat het vergruisd.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Spaander, ik snap nu je vraag maar hoe moet ik dat weten, heb de andere soorten niet geprobeerd

RmKat, ik ben dus niet de enige.... begon al aan mijzelf te twijfelen

SkyBiker, nee niet echt iets extreem, gewoon Histor buitenverf

Pel, dat is zeker niet het geval, ik heb continue gewerkt met afzuiging, dichtlopen ga je wel zien, zeker als het schuurpapier groen is en de verf wit
Om er zeker van te zijn heb ik nog eens een velletje uitgeblazen met lucht, maar geen verschil
Je voelt ook echt dat het scherp van het schuurpapier weg is
Ik zou nou niet durven stellen dat met beton schuren je papier langer meegaat, beton is wel hard hoor, daar slijt het nog sneller van
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Verf haal je toch niet weg met P180?

(Zegt de forummer die Ecotools P40 naar tevredenheid heeft gebruikt om... verf weg te schuren, maar jammer genoeg geen vergelijk heeft met 'duurdere' P40 om dezelfde verf weg te halen)

Het ding is: ik ben een fanboi van Mirka, maar hun P40 kun je alleen per 50 kopen (enfin, ik heb niet het HELE internet platgezocht; ik bedoel bij de gekende trusted sources), en voor een enkele klus was me dat te gortig, ergo, Ecotools velletjes op de machine en gaan.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zat die Histor verf bij je buurman op de kozijnen?

Het maakt namelijk best veel verschil of je goede of slechte verf moet schuren. Ook al wordt Histor als "betere" verf verkocht, ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee, ondanks dat het bij Akzo vandaan kwam, waar ook Sikkens gemaakt wordt.

Het is een A-merk voor de doe het zelver, vooral gericht op monodek en hippe kleuren, maar een keiharde krasvaste lak is het nooit geweest, en met schuren ben je op een soort rubber bezig, dat loopt snel vol.

Als ik de Sikkens Rubbol XD behandel, geeft dat een meer poederige stof, wat duidt op een hardere lak. Nou gaat deze beredenering mank als je zelf ook Histor op je kozijnen heb zitten, maar een goed vergelijk van schuurpapier maak je het beste met dezelfde ondergrond.

Ik heb namelijk ook zowel Sia als Ecotools schuurpapier, en ik vind het kwaliteitsverschil helemaal niet zo groot.

Op waardeloze verf loopt ook mijn Sia papier sneller vol namelijk. Maar de echte schilders onder ons kunnen daar wellicht meer praktijkervaring bij brengen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Verf haal je toch niet weg met P180?

(Zegt de forummer die Ecotools P40 naar tevredenheid heeft gebruikt om... verf weg te schuren, maar jammer genoeg geen vergelijk heeft met 'duurdere' P40 om dezelfde verf weg te halen)

Het ding is: ik ben een fanboi van Mirka, maar hun P40 kun je alleen per 50 kopen (enfin, ik heb niet het HELE internet platgezocht; ik bedoel bij de gekende trusted sources), en voor een enkele klus was me dat te gortig, ergo, Ecotools velletjes op de machine en gaan.


De verf moest niet helemaal weg, maar goed geschuurd voor nieuw schilderwerk
Nu weet ik niet wat jouw maatstaven zijn, maar als je met P40 schuurt en dan gaat schilderen denk ik niet dat het er erg strak uitziet

Ik koop wel per 50vel, heb een kast vol schuurpapier (P40 tot en met 1500, 150mm, delta en recht) en zodra een doosje leeg is haal ik een nieuwe, zo grijp ik nooit mis

De verf was geen monodek, ook geen hippe kleur, gewoon RAL 9010
Op de zelfde verf, zelfde pand, zelfde kozijn een velletje Sia genomen als vergelijk en daar maakte in fluitend een heel kozijn mee af
Schuren gaf mooi poeder
 
Zat die Histor verf bij je buurman op de kozijnen?

Het maakt namelijk best veel verschil of je goede of slechte verf moet schuren. Ook al wordt Histor als "betere" verf verkocht, ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee, ondanks dat het bij Akzo vandaan kwam, waar ook Sikkens gemaakt wordt.

Het is een A-merk voor de doe het zelver, vooral gericht op monodek en hippe kleuren, maar een keiharde krasvaste lak is het nooit geweest, en met schuren ben je op een soort rubber bezig, dat loopt snel vol.

Als ik de Sikkens Rubbol XD behandel, geeft dat een meer poederige stof, wat duidt op een hardere lak. Nou gaat deze beredenering mank als je zelf ook Histor op je kozijnen heb zitten, maar een goed vergelijk van schuurpapier maak je het beste met dezelfde ondergrond.

Ik heb namelijk ook zowel Sia als Ecotools schuurpapier, en ik vind het kwaliteitsverschil helemaal niet zo groot.

Op waardeloze verf loopt ook mijn Sia papier sneller vol namelijk. Maar de echte schilders onder ons kunnen daar wellicht meer praktijkervaring bij brengen.

Histor komt bij Sigma coatings (Uithoorn)vandaan.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Spaander, ik snap nu je vraag maar hoe moet ik dat weten, heb de andere soorten niet geprobeerd
Dat bedoel ik, je schrijft in een review dat K180 slecht schuurpapier is, maar schrijft er niet bij welke je gebruikt heb, althans ik kon dat niet uit je review opmaken.
Ik gebruik de rollen van 25 meter en ben daar heel tevreden over, de eco-line rollen van 10 meter die ze nu verkopen zijn wel goedkoper maar van veel mindere kwaliteit.
Mvg, :).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De verf van tevoren wel goed schoon gemaakt en droog

180 is aan de fijne kant als je echt iets wilt afnemen van de oude verflaag pak ik persoonlijk 100 0f 120
het soort verf maakt heel veel verschil sommige soorten smelten als het ware en dan zit je papier in een no time vol jammer dat je niet beide soorten bij je buurman hebt geprobeerd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het maakt wel verschil als je zoals Jeroen dat heeft een vergelijking kunt maken, of dat je (omdat het goedkoop is en we nederlander zijn) ergen wel tevreden over zijn. Dat laatste is altijd een prijs/kwaliteit afweging. Ecotools heeft erg goedkoop spul, je mag niet verwachten dat dat altijd net zo goed is als de gebruikelijke merkspullen. Tuoh heeft als eens de freesjes als zeer slecht betiteld.

Ons aller Wim Kluck heeft als eens schuurpapier getest https://www.woodworking.nl/showthread.php?18578-uitslag-schuurpapier-test

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.