Zagen van lange verstekken

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Hallo iedereen

Iemand vraagt me om een tv-kast volledig in verstek te maken (in het Engels is dat blijkbaar een 'bevel' - geen 'miter' - dus misschien gebruik ik ook een verkeerd woord in het NL). Materiaal: MDF; afmetingen: L 1900 x B 420 x H 310 (+ een plint). Er komen 2 deuren in die naar onder openklappen, ook in verstek gezaagd.

Het design is supersimpel, maar de uitvoering van de lange verstekken vind ik niet evident: het zaagblad van mijn zaagtafel draait immers naar binnen (dus naar de aanslag toe) waardoor er veel wrijving ontstaat tussen zaagblad en aanslag. Bovendien: eenmaal de ene zijde in verstek gezaagd is, blijft dat verstek niet mooi meer tegen de aanslag wanneer ik de andere zijde wil zagen.

De roltafel links van het zaagblad is helaas ook geen optie, aangezien die korter is dan de volledige lengte van de plaat (ik geraak dus niet voorbij het zaagblad). Ik kan de roltafel met wel gebruiken voor de korte zijden.

De stukken zijn al op maat gezaagd; ik moet enkel nog de verstekken zagen. Mijn idee was om een invalzaag en geleider te gebruiken voor de lange verstekken, alleen zit ik wat verveeld met de dupliceerbaarheid van dat systeem: zelfs als ik heel precies probeer te zijn, is dat geen garantie dat de lange verstekzijden 100% parallel blijven - laat staan meerdere stukken. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat de deuren proper dichtgaan aan elke zijde (je raadt het al: in verstek :)).

't Is MDF en het moet geschilderd worden, dus ik kan wel houtvuller gebruiken indien nodig. Maar misschien hebben jullie wel een beter alternatief? Alvast bedankt om mee te denken!
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Een methode is de volgende: plaats de langsgeleider op ongeveer materiaaldikte - dikte zaagtand. Plaats de langsgeleider dusdanig naar achteren dat het zaagblad de langsgeleider niet kan raken als de zaag op 45 graden staat. Zet de zaag op 45 graden. Zaag een proefstukje en stel de langsgeleider zo in de je precies alleen het verstek van je materiaal afzaagt. Je zou ook op een (zelfgemaakte) feestafel de verstekken er af kunnen frezen. Als je zaagt zoals hierboven heeft het de voorkeur om eerste de verstekken in de lengte eraan te maken op overmaat. Daarna kort je af, evt. onder verstek.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Het design is supersimpel, maar de uitvoering van de lange verstekken vind ik niet evident: het zaagblad van mijn zaagtafel draait immers naar binnen (dus naar de aanslag toe) waardoor er veel wrijving ontstaat tussen zaagblad en aanslag. Bovendien: eenmaal de ene zijde in verstek gezaagd is, blijft dat verstek niet mooi meer tegen de aanslag wanneer ik de andere zijde wil zagen.

De roltafel links van het zaagblad is helaas ook geen optie, aangezien die korter is dan de volledige lengte van de plaat (ik geraak dus niet voorbij het zaagblad). Ik kan de roltafel met wel gebruiken voor de korte zijden.

[...]

Maar misschien hebben jullie wel een beter alternatief? Alvast bedankt om mee te denken!

Dit lost niet het “probleem (?)” op van wrijving tussen zaagblad en aanslag (is het echt een probleem? Ze raken elkaar hoop ik niet?) maar wellicht wel het vraagstuk van het 2e verstek.
https://www.woodworking.nl/showthre...m-verstek-zagen-met-Festool-TS55-op-CMS-tafel
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
@Houtmoet: Tnx, dat lijkt me haalbaar als het werkstuk inderdaad langer is dan de nettomaat - maar op het einde heb je dan toch geen houvast meer tegen je aanslag?

@houttuoh: Ik heb de thread waarnaar je verwijst even doorgenomen, maar daar wou jij dwarszagen - mijn issue gaat over langszagen. Wat de wrijving betreft: 't is niet extreem, maar ik moet wel wat harder duwen dan bij een rechte zijde en er is wat verbranding.

Barth maakt een zwenkaanslag, speciaal om verstekken te verzagen op een paneelzaag (https://www.barth-maschinenbau.de/produkt/schwenkanschlag/), maar zo'n aanschaf is m.i. overkill. Ik heb zoiets zelf proberen te maken van plaatmateriaal (dus gewoon een lange plaat op 45 graden gezaagd) én in de was gezet, maar dat was geen succes: het verstek verdween nog altijd ietwat onder de geleider en het werkstuk gleed er allesbehalve vlot langs, ondanks de was.

Frezen is momenteel misschien wel de beste oplossing, al zou ik wel een nieuwe freestafel moeten maken want ik heb momenteel enkel een klein tafelmodel.

Bedankt iedereen voor de tips (ze blijven nog altijd welkom :D).
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
@houttuoh: Ik heb de thread waarnaar je verwijst even doorgenomen, maar daar wou jij dwarszagen - mijn issue gaat over langszagen. Wat de wrijving betreft: 't is niet extreem, maar ik moet wel wat harder duwen dan bij een rechte zijde en er is wat verbranding.

Bedankt iedereen voor de tips (ze blijven nog altijd welkom :D).

Dat zagen onder 45 graden “zwaarder” gaat komt denk ik ook (cq met name) doordat de zaagsnede dan 1,41 (wortel 2) keer zo hoog is als wanneer je onder 90 graden zaagt.

Ik begrijp denk ik het vraagstuk toch niet helemaal goed, ik meende te begrijpen dat een van de problemen was dat het verstekgezaagde deel onder de geleider kruipt waardoor de maat niet meer zuiver is. Dat probleem had ik ooit zelf, en is in die thread beschreven en opgelost met hulp van hier.
Succes anyway.

edit, bij nader inzien denk ik het toch te begrijpen (famous last words...): bij mij ging het idd om een verstek dat onder de parrallelgeleider kroop, en bij jou gaat het om een verstek die onder de langsgeleider kruipt.
De oplossing die je geprobeerd hebt met was en verstek is (denk ik?) door dat gezaagde en in de was gezette deel aan de geleider vast te maken. Wat nu als je dat deel niet in de was zet, en met tape vastplakt aan het werkstuk, en het dus mee laat schuiven langs de geleider? Zou dat helpen?
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
......
edit, bij nader inzien denk ik het toch te begrijpen (famous last words...): bij mij ging het idd om een verstek dat onder de parrallelgeleider kroop, en bij jou gaat het om een verstek die onder de langsgeleider kruipt.
......

Wat is het verschil tussen een parrallelgeleider en een langsgeleider?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
@Houtmoet: Tnx, dat lijkt me haalbaar als het werkstuk inderdaad langer is dan de nettomaat - maar op het einde heb je dan toch geen houvast meer tegen je aanslag?
Klopt, maar als je goed recht doorvoert valt het wel te doen. Als je helemaal zeker wilt zijn kun je er een stukje materiaal met tape aan plakken zodat je tot het einde houvast hebt.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Mdf tegen langs geleider plaatsen met een klem oid. daar het blad onder 45 graden net in laten vallen.(blad al lopend omhoog draaien) Uiteraard ergens in het midden van je langsgeleider. Et voilla voor en achter steun en doorlopende rechte verstrekken.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Staat je spouwmes ook helemaal goed uitgelijnd met je zaag? Ik had eerst ook dat dit niet helemaal goed stond en gewoon recht zagen ging zonder problemen maar met een 45 graden zaagsnede klemde deze toch zoveel dat het werkstuk tussen het spouwmes en langsgeleider vast kwam te zitten.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Wat is het verschil tussen een parrallelgeleider en een langsgeleider?

ehr, ja, nou, dat is inderdaad hetzelfde. Scherp.
Waar ik parallelgeleider typte bedoelde ik dus eigenlijk de ehr... haakse geleider? Of hoe heet de geleider die, aan een roltafel bevestigd, haaks op de zaagrichting het wertkstuk geleidt?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
ehr, ja, nou, dat is inderdaad hetzelfde. Scherp.
Waar ik parallelgeleider typte bedoelde ik dus eigenlijk de ehr... haakse geleider? Of hoe heet de geleider die, aan een roltafel bevestigd, haaks op de zaagrichting het wertkstuk geleidt?

Afkortgeleider
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
@TUNE4IT: Ik heb net even extra aandacht besteed aan mijn spouwmes onder 45 graden. Dat buigt inderdaad wat mee door, waardoor die verbranding ontstaat. Onder 90 graden staat het spouwmes weliswaar goed uitgelijnd - alleen is mijn spouwmes blijkbaar krak even breed (of misschien zelfs een tiende mm dikker) als mijn zaagtanden.

Ik veronderstel dat het veiligheidshalve geen kwaad kan om het spouwmes te verwijderen om 45 gradenkanten van MDF af te zagen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dan is je spouwmes te dik een spouwmes hoort de dikte van het blad te zijn + de helft van de zetting of het uitstekende deel van de hardmetalen blokjes

schroef en dun plaatje vast aan de onderkant van je hulpgleider dan kruipt je verstek er niet onder
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Doe dit vaker en maak altijd een soort mal. Door 2 reststukken mdf haaks tegen elkaar te schroeven deze langs de langsgeleider in te zagen en dan vast te maken aan de langsgeleider. Hierlangs zaag ik dan mijn verstekken let wel op dat je de plaat precies ondervult naast de zaag.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Even laten weten dat het gelukt is :) De verlijming was wel bijzonder stresserend om de boel haaks te houden, ondanks de ingegroefde achterwand.

Wat ik de volgende keer anders zou doen, is de buitenste verstekscharnieren meer naar de buitenkant spreiden. Ik heb ze nu evenredig verdeeld, maar wat meer ondersteuning dichter bij de klepstang was beter geweest.

IMG_9609.jpg

IMG_9614.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.