Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Staat je spouwmes ook helemaal goed uitgelijnd met je zaag? Ik had eerst ook dat dit niet helemaal goed stond en gewoon recht zagen ging zonder problemen maar met een 45 graden zaagsnede klemde deze toch zoveel dat het werkstuk tussen het spouwmes en langsgeleider vast kwam te zitten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Wat is het verschil tussen een parrallelgeleider en een langsgeleider?
    ehr, ja, nou, dat is inderdaad hetzelfde. Scherp.
    Waar ik parallelgeleider typte bedoelde ik dus eigenlijk de ehr... haakse geleider? Of hoe heet de geleider die, aan een roltafel bevestigd, haaks op de zaagrichting het wertkstuk geleidt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houttuoh Bekijk Berichten
    ehr, ja, nou, dat is inderdaad hetzelfde. Scherp.
    Waar ik parallelgeleider typte bedoelde ik dus eigenlijk de ehr... haakse geleider? Of hoe heet de geleider die, aan een roltafel bevestigd, haaks op de zaagrichting het wertkstuk geleidt?
    Afkortgeleider
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    @TUNE4IT: Ik heb net even extra aandacht besteed aan mijn spouwmes onder 45 graden. Dat buigt inderdaad wat mee door, waardoor die verbranding ontstaat. Onder 90 graden staat het spouwmes weliswaar goed uitgelijnd - alleen is mijn spouwmes blijkbaar krak even breed (of misschien zelfs een tiende mm dikker) als mijn zaagtanden.

Ik veronderstel dat het veiligheidshalve geen kwaad kan om het spouwmes te verwijderen om 45 gradenkanten van MDF af te zagen?

dan is je spouwmes te dik een spouwmes hoort de dikte van het blad te zijn + de helft van de zetting of het uitstekende deel van de hardmetalen blokjes

schroef en dun plaatje vast aan de onderkant van je hulpgleider dan kruipt je verstek er niet onder

Doe dit vaker en maak altijd een soort mal. Door 2 reststukken mdf haaks tegen elkaar te schroeven deze langs de langsgeleider in te zagen en dan vast te maken aan de langsgeleider. Hierlangs zaag ik dan mijn verstekken let wel op dat je de plaat precies ondervult naast de zaag.

Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Bedankt voor de goede raad iedereen!

Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Even laten weten dat het gelukt is De verlijming was wel bijzonder stresserend om de boel haaks te houden, ondanks de ingegroefde achterwand.

Wat ik de volgende keer anders zou doen, is de buitenste verstekscharnieren meer naar de buitenkant spreiden. Ik heb ze nu evenredig verdeeld, maar wat meer ondersteuning dichter bij de klepstang was beter geweest.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_9609.jpg
Bekeken:   147
Grootte:   74,2 KB
ID:        81846

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_9614.jpg
Bekeken:   149
Grootte:   20,4 KB
ID:        81847
    Laatst gewijzigd door flytox; 23-11-18 om 06:01.

Het resultaat mag er wezen.

Forum Rechten