Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
  1. #1
    Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Locatie
    Oost-Vlaanderen (BE)
    Berichten
    13

    Zagen van lange verstekken

    Hallo iedereen

    Iemand vraagt me om een tv-kast volledig in verstek te maken (in het Engels is dat blijkbaar een 'bevel' - geen 'miter' - dus misschien gebruik ik ook een verkeerd woord in het NL). Materiaal: MDF; afmetingen: L 1900 x B 420 x H 310 (+ een plint). Er komen 2 deuren in die naar onder openklappen, ook in verstek gezaagd.

    Het design is supersimpel, maar de uitvoering van de lange verstekken vind ik niet evident: het zaagblad van mijn zaagtafel draait immers naar binnen (dus naar de aanslag toe) waardoor er veel wrijving ontstaat tussen zaagblad en aanslag. Bovendien: eenmaal de ene zijde in verstek gezaagd is, blijft dat verstek niet mooi meer tegen de aanslag wanneer ik de andere zijde wil zagen.

    De roltafel links van het zaagblad is helaas ook geen optie, aangezien die korter is dan de volledige lengte van de plaat (ik geraak dus niet voorbij het zaagblad). Ik kan de roltafel met wel gebruiken voor de korte zijden.

    De stukken zijn al op maat gezaagd; ik moet enkel nog de verstekken zagen. Mijn idee was om een invalzaag en geleider te gebruiken voor de lange verstekken, alleen zit ik wat verveeld met de dupliceerbaarheid van dat systeem: zelfs als ik heel precies probeer te zijn, is dat geen garantie dat de lange verstekzijden 100% parallel blijven - laat staan meerdere stukken. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat de deuren proper dichtgaan aan elke zijde (je raadt het al: in verstek ).

    't Is MDF en het moet geschilderd worden, dus ik kan wel houtvuller gebruiken indien nodig. Maar misschien hebben jullie wel een beter alternatief? Alvast bedankt om mee te denken!

  2. #2
    Een methode is de volgende: plaats de langsgeleider op ongeveer materiaaldikte - dikte zaagtand. Plaats de langsgeleider dusdanig naar achteren dat het zaagblad de langsgeleider niet kan raken als de zaag op 45 graden staat. Zet de zaag op 45 graden. Zaag een proefstukje en stel de langsgeleider zo in de je precies alleen het verstek van je materiaal afzaagt. Je zou ook op een (zelfgemaakte) feestafel de verstekken er af kunnen frezen. Als je zaagt zoals hierboven heeft het de voorkeur om eerste de verstekken in de lengte eraan te maken op overmaat. Daarna kort je af, evt. onder verstek.

  3. #3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flytox Bekijk Berichten

    Het design is supersimpel, maar de uitvoering van de lange verstekken vind ik niet evident: het zaagblad van mijn zaagtafel draait immers naar binnen (dus naar de aanslag toe) waardoor er veel wrijving ontstaat tussen zaagblad en aanslag. Bovendien: eenmaal de ene zijde in verstek gezaagd is, blijft dat verstek niet mooi meer tegen de aanslag wanneer ik de andere zijde wil zagen.

    De roltafel links van het zaagblad is helaas ook geen optie, aangezien die korter is dan de volledige lengte van de plaat (ik geraak dus niet voorbij het zaagblad). Ik kan de roltafel met wel gebruiken voor de korte zijden.

    [...]

    Maar misschien hebben jullie wel een beter alternatief? Alvast bedankt om mee te denken!
    Dit lost niet het “probleem (?)” op van wrijving tussen zaagblad en aanslag (is het echt een probleem? Ze raken elkaar hoop ik niet?) maar wellicht wel het vraagstuk van het 2e verstek.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...5-op-CMS-tafel

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Locatie
    West Vlaanderen
    Berichten
    350
    Geen oplossing om deze eventueel te frezen op een kleine tafel op met verticale freesmachine?

  5. #5
    Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Locatie
    Oost-Vlaanderen (BE)
    Berichten
    13
    @Houtmoet: Tnx, dat lijkt me haalbaar als het werkstuk inderdaad langer is dan de nettomaat - maar op het einde heb je dan toch geen houvast meer tegen je aanslag?

    @houttuoh: Ik heb de thread waarnaar je verwijst even doorgenomen, maar daar wou jij dwarszagen - mijn issue gaat over langszagen. Wat de wrijving betreft: 't is niet extreem, maar ik moet wel wat harder duwen dan bij een rechte zijde en er is wat verbranding.

    Barth maakt een zwenkaanslag, speciaal om verstekken te verzagen op een paneelzaag (https://www.barth-maschinenbau.de/pr...hwenkanschlag/), maar zo'n aanschaf is m.i. overkill. Ik heb zoiets zelf proberen te maken van plaatmateriaal (dus gewoon een lange plaat op 45 graden gezaagd) én in de was gezet, maar dat was geen succes: het verstek verdween nog altijd ietwat onder de geleider en het werkstuk gleed er allesbehalve vlot langs, ondanks de was.

    Frezen is momenteel misschien wel de beste oplossing, al zou ik wel een nieuwe freestafel moeten maken want ik heb momenteel enkel een klein tafelmodel.

    Bedankt iedereen voor de tips (ze blijven nog altijd welkom ).

  6. #6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flytox Bekijk Berichten
    @houttuoh: Ik heb de thread waarnaar je verwijst even doorgenomen, maar daar wou jij dwarszagen - mijn issue gaat over langszagen. Wat de wrijving betreft: 't is niet extreem, maar ik moet wel wat harder duwen dan bij een rechte zijde en er is wat verbranding.

    Bedankt iedereen voor de tips (ze blijven nog altijd welkom ).
    Dat zagen onder 45 graden “zwaarder” gaat komt denk ik ook (cq met name) doordat de zaagsnede dan 1,41 (wortel 2) keer zo hoog is als wanneer je onder 90 graden zaagt.

    Ik begrijp denk ik het vraagstuk toch niet helemaal goed, ik meende te begrijpen dat een van de problemen was dat het verstekgezaagde deel onder de geleider kruipt waardoor de maat niet meer zuiver is. Dat probleem had ik ooit zelf, en is in die thread beschreven en opgelost met hulp van hier.
    Succes anyway.

    edit, bij nader inzien denk ik het toch te begrijpen (famous last words...): bij mij ging het idd om een verstek dat onder de parrallelgeleider kroop, en bij jou gaat het om een verstek die onder de langsgeleider kruipt.
    De oplossing die je geprobeerd hebt met was en verstek is (denk ik?) door dat gezaagde en in de was gezette deel aan de geleider vast te maken. Wat nu als je dat deel niet in de was zet, en met tape vastplakt aan het werkstuk, en het dus mee laat schuiven langs de geleider? Zou dat helpen?
    Laatst gewijzigd door houttuoh; 08-10-18 om 08:40. Reden: aanvulling

  7. #7
    Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Locatie
    Oost-Vlaanderen (BE)
    Berichten
    13
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houttuoh Bekijk Berichten
    [...] Wat nu als je dat deel niet in de was zet, en met tape vastplakt aan het werkstuk, en het dus mee laat schuiven langs de geleider? Zou dat helpen?
    Geweldig idee, klinkt goed in theorie dus ga ik dat zeker proberen. Tnx!

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houttuoh Bekijk Berichten

    ......
    edit, bij nader inzien denk ik het toch te begrijpen (famous last words...): bij mij ging het idd om een verstek dat onder de parrallelgeleider kroop, en bij jou gaat het om een verstek die onder de langsgeleider kruipt.
    ......
    Wat is het verschil tussen een parrallelgeleider en een langsgeleider?
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

  9. #9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flytox Bekijk Berichten
    @Houtmoet: Tnx, dat lijkt me haalbaar als het werkstuk inderdaad langer is dan de nettomaat - maar op het einde heb je dan toch geen houvast meer tegen je aanslag?
    Klopt, maar als je goed recht doorvoert valt het wel te doen. Als je helemaal zeker wilt zijn kun je er een stukje materiaal met tape aan plakken zodat je tot het einde houvast hebt.

  10. #10
    Mdf tegen langs geleider plaatsen met een klem oid. daar het blad onder 45 graden net in laten vallen.(blad al lopend omhoog draaien) Uiteraard ergens in het midden van je langsgeleider. Et voilla voor en achter steun en doorlopende rechte verstrekken.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top