graden hoeken ik kom er niet uit

xassnake

Nieuw lid
7 okt 2018
3
0
hoi allemaal ik ben bezig met een projectje maar kom er niet uit en hoop wat meer advies te winnen -)

het zit zo ergens op pinterest zag ik een aardbeien piramide zie middelste variant
ff62d233eb270b1b325b9b13a6275e42.jpg

oke nu komt het ......

het frame heb ik heb ik staan nu gaat het mij om de plankjes tussenin (die het grond tegen houden)
ik kan er maar niet achter komen hoe je dit het beste kan doen.

Ik heb al diverse plankjes gezaagd maar ik krijg het niet voor elkaar om onder de juiste hoeken te zagen
20181007_180359.jpg

hoe kan ik het beste deze plankjes aftekenen ik moet namelijk 2x een schuinte afzagen van elke zijde van de plank
het kwartje valt gewoon niet ik heb een zweihaak en gradenboog om af te tekenen -)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat is een uitslag maken van de zaaghoek van een gording tegen een hoekkeper, zie hiervoor oa Jellema of een programma als blocklayer.
Of je spijkert een hulplatje op de kepers waar het plankje moet komen te zitten. Daarna klem je hierop een afvalstuk plank en dan met een brede lat kan je de zaaghoeken overhalen op het afvalstuk. De zaaghoeken zijn voor alle plankjes, als het goed is idem.
Wel een leuk idee, mooi om kado te geven.
 

xassnake

Nieuw lid
7 okt 2018
3
0
normaal zou elke plank hetzelfde zijn idd maar ik vrees dat het bij mij niet zo zal zijn omdat ik de hoeken niet uitgezet heb :eek:
kan je mij eens een voorbeeldje geven hoe dat werkt ik weet niet wat je bedoel met gording en hoekkeper
de schuinte van de breedste kant van de plank is volgens mij wel goed maar de schuinte op de smalle kant daar gaat het elke keer fout
zodra ik het plankje er tegen aan houd sluit het niet strak op elkaar aan

ik weet dus niet onder welke hoek ik de smalle kant moet zagen
 
P

Pel

Guest
Dit is een vals verstek, met een zweihaak kom je al een heel eind, en met de tip van Ronald moet dit toch lukken, succes.

Groet Pel
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de voetplaat vierkant is, en de kepers sluiten boven op dezelfde hoogte aan, dan zijn de zaaghoeken gelijk.
Als je de schuinte op de breedte goed hebt, plankje op zijn plek houden en dan de schuinte op de dikte afschrijven door lijnen evenwijdig te trekken bijvoorbeeld middels een duimstok of een ander latje wat een constante breedte heeft.
 

xassnake

Nieuw lid
7 okt 2018
3
0
20181007_191544.jpg

volgens mij bedoel je dit heb ik gelijk? zo bepaal je de zaaghoek met hulp latjes (van de smalle kant)

ps kijk niet naar de blauwe lijn het zwarte hulpmiddel zit precies op de juiste maat waar de planken komen
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Kun je niet gewoon de lengte van de planken opmeten, aan de voor en achterkant. Dus van de ene staander naar de andere, bij de afgetekende strepen. De 2 lengtes uitzetten op een plank, symetrisch tov het midden.
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Gewoon trial and error :)aardbeientoren visio1.jpg
Als je een onderbouw maakt van 80 bij 80 en steigerplanken gebruikt van 150 bij 20 , zou je een hoek van 75 graden nodig hebben. Ik maak de volgende met een steunbalk van 7 cm in het midden, zoals op de tekening.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.