CNC werk, maar dan met de hand, ofzoiets ?

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
vrij zeker dat het een handgestuurd systeem is met daarop een DRO oftewel "digital readout" zitten. Basicly kan hij de bewegingen in elke richting tot op 0.001mm nauwkeurig zien en exacte afstanden meten, maar doet hij wel alles met de hand. Is ook vrij veel voorkomend op metaaldraaibanken.
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
vrij zeker dat het een handgestuurd systeem is met daarop een DRO oftewel "digital readout" zitten. Basicly kan hij de bewegingen in elke richting tot op 0.001mm nauwkeurig zien en exacte afstanden meten, maar doet hij wel alles met de hand. Is ook vrij veel voorkomend op metaaldraaibanken.
Maar zou hij ook op de 0.001mm kunnen stoppen? Want dat lijkt me veel belangrijker :confused: Dat je weet dat de machine op de x-as maar tot een vooraf ingestelde diepte gaat, zodat je alleen bezig bent met de frees in het hout te krijgen.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Er zit wel een stappenmotor op de Z en bediend hij ook met dat paneel.
Misschien nog aan het sparen voor spindels en motoren op de X en Y
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Maar zou hij ook op de 0.001mm kunnen stoppen? Want dat lijkt me veel belangrijker :confused: Dat je weet dat de machine op de x-as maar tot een vooraf ingestelde diepte gaat, zodat je alleen bezig bent met de frees in het hout te krijgen.

In hout is 0.001mm niet belangrijk, als je op 0.1mm zit zal je passing perfect zijn, en dat is met een rigide opstelling prima haalbaar lijkt me.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Mijn punt was niet de marge, maar of hij een stop kan instellen op X,Y en/of Z. Het mag dan wel een digitale aflezing zijn, als je gaat frezen moet je volgens mij meer met de machine en het hout bezig zijn dan tot hoe ver je bent gegaan.
 

tuoh

Oud hout
Z-as word versteld met een stappenmotor, in de lengte gebruikt ie een soortement zwaluwstaartmal, en een stel verstelbare nokken voor gestopt werk. Op het portaal zitten ook verstelbare nokken om de frees te begrenzen of vast te positioneren op één plaats.

De werktafel is dan weer een zeer grote bankschroef, met dien verstande dat enkel de middenbalk versteld word.
Knap stukje werk, gaat dikwijls sneller werken dan een CNC, maar benaderd toch de precisie van een echte CNC.
Lijkt mij het beste van twee werelden te zijn, en zeker na te bouwen door de betere dhz:p
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik vind eigenlijk raar dat ik zoiets dat niet eerder heb gezien. Dit is toch eigenlijk veel handiger als je geen serie productie doet. Ook dat hij het ingebouwd heeft in zijn werkbank vind ik echt slim.
Ach en wee ik wou dat ik een grotere schuur had.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Op de website kun je nog wat meer informatie vinden, zie hier: http://woodroleehyun.com/ Moet je even op het linkse van de 3 vakjes (dus niet Furniture of Youtube) van het bovenste scherm klikken. Google translate werkt niet perfect, maar het lijkt erop dat ze deze machine ook verkopen. Wel een interessant apparaat.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ik versta er niks van maar het ziet er heel interessant uit.
https://www.youtube.com/watch?v=kuT2xK_IlQA

Wat @evs zegt, als je geen serie-productie doet (denk de meesten hier) zou dit een hele interessante machine kunnen zijn. CNC is precies en handig, maar je moet deze wel eerst programmeren. Dat is een tussenstap die je misschien wel zo zou kunnen overslaan. Nu alleen nog Engelse of Nederlandse ondertitels ..

Hier, als afkortzaag https://youtu.be/kuT2xK_IlQA?t=94
Platenzaag (met zelfde zaagmodule) https://youtu.be/vkYPEO1DssA?t=184

Voor zover ik het kan zien op deze is de machine als volgt gebouwd
https://youtu.be/Tm18mv1ENgc?t=193
Frame met aan zijkanten rail om brug te verschuiven
Brug heeft verschuifbare rail waar modules aan kunnen
Binnen in tafel zitten 2 beweegbare klembalken - de 2e lijkt los te zitten (3:40), zal vast een mechanisme zijn om m vast te zetten.

Ik vind dit wel reuze interessant eigenlijk.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ik snap eigenlijk niet waarom er geen spindel op de X en Y zit met een handwiel, stappenmotor of beide.
Het hele ding met de hand op de exacte positie schuiven lijkt mij toch ook niet echt handig en vlot werken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik snap eigenlijk niet waarom er geen spindel op de X en Y zit met een handwiel, stappenmotor of beide.
Het hele ding met de hand op de exacte positie schuiven lijkt mij toch ook niet echt handig en vlot werken.

Het lijkt of dat ding 3m lang is. Dat is te lang voor een spindel dan heb je al een tandheugels nodig.
Daarbij de spindel en motor plus electronica is denk ik wel de helft van de kosten voor het maken van een CNC. met weinig toegevoegde waarde als je toch alles met de hand doet.
 

tuoh

Oud hout
De "machine/werkbank" is gebouwd door een houtbewerker en voor houtbewerkers, dit is de perfecte werkbank voor het atelier.
Het spul is heel wat veelzijdiger dan de klassieke CNC voor stukwerk, en veel sneller instelbaar, hier werk je bijna intuïtief mee.

Zie jammer genoeg deze filmpjes tien jaar te laat, anders stond er binnen de kortste keren eentje in mijn werkplaats:p
 

tuoh

Oud hout
Ik snap eigenlijk niet waarom er geen spindel op de X en Y zit met een handwiel, stappenmotor of beide.
Het hele ding met de hand op de exacte positie schuiven lijkt mij toch ook niet echt handig en vlot werken.

Dat is nu juist het unieke aan deze machine, je werkt ermee zoals met losse machines, deels instellen op het oog en klaar. Maar toch volledige controle op alle bewegingen omdat het snijgereedschap onwrikbaar vastzit op een portaal.

Enkel de X-as met stappenmotor is HET sterke punt van dit spul, hoef je maar bij één as telkens een nulstelling te doen, voor de andere assen schrijf je gewoon af op het werkstuk en stel je daar het (snij)gereedschap op in. Het is dit laatste dat het snelle werken ermee toelaat.

Je zou het feitelijk ook geen machine mogen noemen maar een werkcenter, het is eerder een fors uit de kluiten gewassen werkbank met tal van optie's:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.