tung olie en niet-poreus hout

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Tung olie en gekookte lijnzaadolie zijn prachtige dingen om mee te werken. Sommige soorten hout zijn weinig poreus, en ik heb de indruk dat tung olie slechts zeer oppervlakkig in dringt. Ik heb hier wat kerselaar, waar je met schuurpapier zeer snel de verkleuring van de tung olie weghaalt. Ik heb wat pollepels in olijfhout die ik in tung aan het zetten ben: prachtig hout, maar absorbeert bitter weinig. Mijn snijplank in lariks behandelde ik met minerale olie (gewoon snijplankolie van Ikea), wat zeer langzaam ging: gedurende verschillende weken liet ik een laagje staan op het hout, tot het blok volledig verzadigd was. Met minerale olie geen probleem, dat droogt niet uit en verdampt niet, maar met tung olie is dit niet mogelijk.

Iemand enig idee wat te doen?
Ik gebruik terpentijn (het natuurproduct) om de olie te verdunnen, maar dat haalt weinig uit.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
hmm, dat ken ik van lijnzaadolie. ik dénk dat tung bij gewone omstandigheden dikker wordt
Heating tung oil to about 500 °F (260 °C) in an oxygen-free environment will substantially increase the viscosity and film-forming quality of the product.

ah, dus zonder zuurstof. hmm.in de oven gaat dat, als ik een container heb waar ik een ander gas kan krijgen. CO2 is eenvoudig te krijgen, en zwaarder dan lucht.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
hmm, dat ken ik van lijnzaadolie. ik dénk dat tung bij gewone omstandigheden dikker wordt

ah, dus zonder zuurstof. hmm.in de oven gaat dat, als ik een container heb waar ik een ander gas kan krijgen. CO2 is eenvoudig te krijgen, en zwaarder dan lucht.[/FONT][/COLOR]

Moet je de olie zo warm maken als je het wilt aanbrengen, of is dit een behandeling van de olie (net als gekookte lijnolie) om de eigenschappen te verbeteren.

Is de tung olie die we kopen als niet voorbehandeld?

jaap
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hoe warmer de vloeistof, hoe dunner hij wordt. Da's het hele verhaal van motorolie gradaties (zoals 10W40): niet te dik bij het starten, en niet te dun wanneer de motor op temperatuur komt. Hoe dunner de vloeistof, hoe beter de capillaire werking.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Het aanbrengen van tung olie moet je laag per laag dun aanbrengen met voldoende drogingstijd er tussen. Drogingstijd is sterk afhankelijk van het type tung-olie die je hebt. Een rauwe tung-olie kent een droog tijd van minimaal een week en verbeterde variant enkele dagen. Ook is rauwe tung-olie wat dikker, mogelijk dat je hierdoor problemen ondervindt. Door terpentijn toe te voegen verdun je de olie mee en verhoog je het indringend vermogen van olie in hout. Bij bepaalde houtsoorten is het eerste keer aanbrengen met verdunde olie met 50% terpentijn niet vreemd. De volgende lagen daarna afbouwend verdunnend aanbrengen tot zonder verdunning.
Het opwarmen van rauwe tung-olie tot circa 40 graden ken ik alleen om de substantie in olie weer op te lossen. Als terpentijn het werk niet kan doen, betwijfel ik of hogere temperatuur helpt.

Is je hout wel voldoende gedroogd?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
De kerselaar ligt al een jaar binnenshuis. Het olijfhout weet ik niet, kocht ik begin 2018, en heb ik lichtjes opgewarmd om het wat extra te drogen.
Ik breng de olie nu elke maand opnieuw aan. Verdunnen tot 50% probeerde ik al. Mijn tung olie komt van de Cokerije, is de verbeterde/gekookte. Dus je zegt dat ik om de enkele dagen een nieuwe laag mag aanbrengen?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Toevallig heb ik ook de olie van Cokerije. Bij elk olie om te impregneren zit sowieso enkele dagen droogtijd tussen voordat je volgende laag mag aanbrengen. En dun aanbrengen. Volgens bron Cokerije is droogtijd van verbeterde houtolie na 36 uur.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat lucht-vochtigheid te hoog is of dat het hout nog te nat is. Misschien niet verkeerd om contact op te zoeken met de Cokerije (hout-olie.nl).
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Een kleine update, ik heb de Houtvademecum geraadpleegd en daar is geen geen gegevens van bekend mbt impregneerbaarheid van zowel olijf als kersen.
Het valt op dat beide een fijne nerfstructuur hebben, mogelijk heeft het hier iets mee te maken. Bij tropisch hardhout soorten ben je ook gewezen op andere impregneer olie soorten dan tung olie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met tungolie moet je geduld hebben om een mooi resultaat te bereiken. Veel dunne laagjes. Vijf laagjes is nog niet 'veel'.
Je krijgt dan wel een heel mooie afwerking.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Toevallig heb ik ook de olie van Cokerije. Bij elk olie om te impregneren zit sowieso enkele dagen droogtijd tussen voordat je volgende laag mag aanbrengen. En dun aanbrengen. Volgens bron Cokerije is droogtijd van verbeterde houtolie na 36 uur.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat lucht-vochtigheid te hoog is of dat het hout nog te nat is. Misschien niet verkeerd om contact op te zoeken met de Cokerije (hout-olie.nl).
hmm, oké, dan moet ik de vochtigheid van het hout gaan controleren, en wat dunner gaan aanbrengen. alles gebeurt binnenshuis, met een "normale" luchtvochtigheid. meestal staat het hout al snel een tijdje binnen, voor ik het verwerk.
hout zoals beuk mag je lekker blijven voeden tot het stopt met opslorpen. ik vrees dat tung snel te dik ligt op het hout, gaat uitdrogen en een dikke film legt die verdere indringing verhindert.
Een kleine update, ik heb de Houtvademecum geraadpleegd en daar is geen geen gegevens van bekend mbt impregneerbaarheid van zowel olijf als kersen.
Het valt op dat beide een fijne nerfstructuur hebben, mogelijk heeft het hier iets mee te maken. Bij tropisch hardhout soorten ben je ook gewezen op andere impregneer olie soorten dan tung olie.
ah, oké. welke olie moet je dan gebruiken?
ik gebruik ook soms okan. kleurt zeer mooi met tung, maar de inwerking is ook zeer oppervlakkig
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Het aanbrengen van tung-olie op hout dient dun op gesmeerd te worden en na zo'n 30min (al voor dat deze plakkerig begint te worden) goed droogmaken met een doek. Soms moet je na een halfuur nog een keer droog poetsen.

Als de indringdiepte een belangrijke rol speelt, kun je eventueel overwegen om eerst met impregneer-olie te gebruiken. Dit is ook verkrijgbaar bij de Cokerije. Ik heb nog nooit mee gewerkt met impregneer-olie, lijkt mij verstandig om hier eerst over te informeren. Dadelijk koop je iets wat niet nodig was, omdat de oorzaak mogelijk ergens anders aan lag.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Een tweede keer droog poetsen, dat doe ik nu niet. Ik neem eens contact op met de Cokerije. Misschien weten zij wel raad. Kleinere fabrikanten of winkels zijn vaak een stuk hulpvaardiger.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik geef toe dat ik tweede keer poetsen ook niet altijd doe, het is ook niet altijd nodig.
Als je in contact brengt met Cokerije kun je beste een mailtje sturen, telefonisch nemen ze vaak door drukte niet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.