Draaibank ombouwen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben niet bepaald bekend met motoren van een loopband en/of waarom die speciaal zouden zijn, maar ik zie er nou niet bepaald een voordeel in
Misschien deed hij het omdat hij die had liggen, maar het lijkt me toch handiger om gewoon een passende motor te monteren, zo duur zijn motoren nu ook weer niet

Maar als ik het voordeel over het hoofd zie laat ik me graag voorlichten, je bent nooit te oud om te leren ;-)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben niet bepaald bekend met motoren van een loopband en/of waarom die speciaal zouden zijn, maar ik zie er nou niet bepaald een voordeel in
Misschien deed hij het omdat hij die had liggen, maar het lijkt me toch handiger om gewoon een passende motor te monteren, zo duur zijn motoren nu ook weer niet

Maar als ik het voordeel over het hoofd zie laat ik me graag voorlichten, je bent nooit te oud om te leren ;-)

Waarom zou je een tafelpoot willen draaien, lijkt me toch handiger om een passende poot te kopen, zo duur zijn die poten niet.
Ergo: waarom zou je een tafel willen maken enz.

Hij gaat van een slappe 3/4 pk motor naar een 2PK. Loopbanden hebben toch een redelijk degelijke snelheidsregeling ingebouwd wat op zich weer een voordeel is.
En zoals je in de tekst kan lezen: hij heeft de loopband gratis (zelfs 2) op kunnen halen.

Ik denk dat er heel veel loopbanden alleen maar stof staan te verzamelen, dus dat je er een (bijna) gratis kan bemachtigen lijkt me niet raar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat die dingen een snelheidsregeling ingebouwd hebben wist ik niet
2 pk kun je overal kopen, ik heb zelf een 3pk op de draaibank gekozen/gebouwd
Gratis is natuurlijk altijd mooi meegenomen
Nu snap ik in ieder geval de insteek van de post (y)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Correctie: ik had moeten schrijven VELE loopbanden hebben een snelheidsregeling ingebouwd. Waarschijnlijk zijn er ook simpeler die dat niet hebben.
Uiteraard is vermogen niet het enige wat belangrijk is, koppel is misschien nog wel belangrijker.
Theoretisch zou je uit een loopband een motor kunnen halen die een aantal voordelen heeft t.o.v. een goedkope losse motor, dunkt mij.

Die discussie mogen degenen voeren die daar nog meer verstand van hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De loopbandmotoren die ik gezien heb, zijn koolborstelmotoren met een toerental van zo'n 4000 toeren. Het is eigenlijk een hele grote boormachine waarmee je de loopband aandrijft. Zonder de omkasting van de loopband maken ze een hoop lawaai.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.