Profielschaven

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
perfect werk.

Caspar, wat gebruik je als schraper, vanwaar is het staal afkomstig?
Hoe kom je aan de schaafmessen voor je profielschaven, zijn ze nog op de markt?

groeten
Ornament
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
perfect werk.

Caspar, wat gebruik je als schraper, vanwaar is het staal afkomstig?
Hoe kom je aan de schaafmessen voor je profielschaven, zijn ze nog op de markt?

groeten
Ornament

Het staal voor de schraper is van een oud handzaagblad 1 mm dik 1,5 mm zou beter werken en zou ik doen als ik er weer een zou maken.

Voor de schraper vijl je het profiel met een vouw van ongeveer 45 graden die je zo fijn mogelijk polijst aan vouw en achterkant. Dan polleer je de vouw in de bestaande hoek minstens een minuut met een aanzetstaal dat zo gepolijst mogelijk is. Ik heb een hoekje van een oude vijl tot 6000 of zo gepolijst, het hoeft niet ingewikkeld te zijn, bovendien heb je een dun randje nodig als je in kleine profieltjes wilt komen. Bijenwas of paraffine helpt. Het hardere staal van de vijl kopieert zijn kraspatroon/ fijnheid van grit door de druk in het zachtere zaagstaal. Hoe fijner deze al gepolijst is hoe sneller het gaat, maar ik zou er sowieso na vijlen met een slijpsteen overheen gaan. Dan komt de truc. Je zet een haakje aan het schraapstaal vanuit de vlakke kant. Je begint op ongeveer 5 graden en in 20 of 30 keer boetseer je als het waren tot 45 graden je snijgereedschap aan je schraapstaal. Het aanzetten zorgt voor een plaatselijke verharding van het staal en het haakje dat je nu gemaakt hebt snijd als een echte beitel. De standtijd is ook vergelijkbaar nu. Het snijgedeelte is dus omgekeerd als bij een schaaf. Dit moet omdat je het profiel loodrecht wilt kunnen maken uiteraard omdat het anders lastiger word om de geometrie passend te maken. Ik zal in een kleine illustratie proberen mijn uitleg te verhelderen.

De schaafbeitels kunnen van oud zaag staal gemaakt worden. Ik heb prachtige oude boomzagen van een watermolen 3 mm dik. Ideaal voor een leven lang schaven maken. Maar je kunt ook bestaande beitels aanpassen. Harden en temperen van het staal is wel nodig bij die eerste methoden, maar goed te doen als je weet waar je op moet letten en zeker niet heel erg ingrijpend. Je hebt een stuk of 6 isolatie bakstenen nodig van een kwaliteit die edelsmeden ook gebruiken. Daarmee maak je een klein oventje en een simpel gasbrandertje doet de rest. In beweging verhitten met het uiteinde van het blauw aan het oppervlak. Dit is het heetste punt en wachten op begin oranje. Als een magneetje geen vat meer heeft op het staal is het heet genoeg. Dan koelen in water. Het temperen op een elektrisch kookplaatje, even oppoetsen en wachten tot de kleuren komen. pas op het gaat snel. Strogeel is mooi voor schaafbeitels. Zou je met gewone vijlen je profiel willen kunnen slijpen dan ga je door naar bruin, maar je standtijd word dan wel minder. Moderne diamant vijlen maken het mogelijk om ook ingewikkelde profielen van gehard staal te kunnen maken.

Groetend,

Caspar
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.