Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: Notenhout kopen

Notenhout kopen

Beste mede-forumleden,

Voor een nieuw te maken bureau ben ik op zoek naar, zoals de titel aangeeft, notenhout. Ik weet nog niet 100% zeker dat ik notenhout ga gebruiken, dit is nogal afhankelijk van de kosten die aan het hout hangen.

Het ontwerp moet lijken gaan lijken op onderstaande afbeelding:
    Bureau.jpg

Naar ontwerp en uitvoering van Matt Estlea: https://www.youtube.com/watch?v=sJD8iaIXYWU

Echter omdat ik nog student ben zullen jullie begrijpen dat ik niet al te veel geld wil uitgeven aan het hout. Over eikenhout kan ik voor weinig aan komen, maar notenhout heb ik nog niet eerder gekocht of gebruikt.

Daarom vroeg ik mij af, zijn er hier mensen die tips hebben over waar notenhout te kopen in het oosten van Nederland (Achterhoek)?
    Ik zat er ook aan te denken om eventueel een oud meubelstuk van bijvoorbeeld de kringloop om te bouwen tot bureau.

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Vriendelijke groeten,

Derk

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Europees notenhout kost bij de Arnhemse fijnhouthandel €5680 per M³ ex. BTW onbekantrecht, Derk.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Waarschijnlijk is het getoonde meubel Amerikaans noten.

Arnhemse Fijnhouthandel is nu wel niet bepaald de goedkoopste. Drenthse fijnhouthandel bied het tegen ongeveer de helft van AF aan.
    Maar noten is inderdaad duur. Om een geschikt meubel te vinden waar voldoende kwalitatief hout in zit om dit bureau te maken ga je toch wel wat geluk moeten hebben.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Je kunt contact opnemen met Rick van Masave. Die kan veel leveren en heeft altijd goeie ideeën over alternatieve houtsoorten.

Notenhout is inderdaad duur,
    kijk bij de prijsvergelijking ook even naar het kwaliteitsmerk, Drentse fijnhouthandel kan misschien goedkoper zijn, maar als het knoestenhout is heb je er misschien ook weinig aan.

€5680 klinkt niet zo ver gezocht voor foutloos notenhout.

Bedankt voor de reacties alvast!

Als ik dit zo hoor is het wellicht wijs om naar een alternatieve houtsoort te zoeken. Heeft iemand wellicht suggesties? Ik wil graag een donkere kleur hout (al dan niet na bewerking).

Is Mahonie bijvoorbeeld een optie? naar mijn idee heeft dit hout niet echt tekening in het hout zoals noten dat heeft.

Mahonie is ongeveer €2300.
    Gestoomd beuken ongeveer €1700, zelfde verhaal.

Beide het advies om het een week te laten staan.
    Eiken kan ook maar dan betaal je €3800.

Prijzen zijn uit mijn kont geplukt maar gebaseerd op de prijzen die het HMC hanteerd plus een paar honderdjes

Hi debo, wat zijn de afmetingen die je uiteindelijk netto wilt? Op de foto zie ik live edge in verstek maar is dit ongeveer 75x90 en 200x90 cm? En welke dikte wil je netto overhouden?

als je dit weet kan je ook reeel uitrekenen wat de kosten zijn. Anders laat je je al snel schrikken door de m3 prijs.
    Laatst gewijzigd door zaagfabriek; 03-10-18 om 21:19.

De beoogde afmeting is ongeveer 180 bij 70 cm met een dikte van 40 mm.

Op de foto staat inderdaad live edge, dit is mooi maar absoluut geen vereiste.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lesley Bekijk Berichten
    Mahonie is ongeveer €2300.
    Gestoomd beuken ongeveer €1700, zelfde verhaal.

Beide het advies om het een week te laten staan.
    Eiken kan ook maar dan betaal je €3800.

Prijzen zijn uit mijn kont geplukt maar gebaseerd op de prijzen die het HMC hanteerd plus een paar honderdjes
    Het HMC telt precies wel flink door. Voor eerste keus Pollmeier beuk betaal ik rond de 800 euro/m3. Eiken boolhout rond de 1500 euro, afhankelijk van de dikte.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten