Notenhout kopen

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Beste mede-forumleden,

Voor een nieuw te maken bureau ben ik op zoek naar, zoals de titel aangeeft, notenhout. Ik weet nog niet 100% zeker dat ik notenhout ga gebruiken, dit is nogal afhankelijk van de kosten die aan het hout hangen.

Het ontwerp moet lijken gaan lijken op onderstaande afbeelding:
Bureau.jpg

Naar ontwerp en uitvoering van Matt Estlea: https://www.youtube.com/watch?v=sJD8iaIXYWU

Echter omdat ik nog student ben zullen jullie begrijpen dat ik niet al te veel geld wil uitgeven aan het hout. Over eikenhout kan ik voor weinig aan komen, maar notenhout heb ik nog niet eerder gekocht of gebruikt.

Daarom vroeg ik mij af, zijn er hier mensen die tips hebben over waar notenhout te kopen in het oosten van Nederland (Achterhoek)?
Ik zat er ook aan te denken om eventueel een oud meubelstuk van bijvoorbeeld de kringloop om te bouwen tot bureau.

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Vriendelijke groeten,

Derk
 
P

Pel

Guest
Europees notenhout kost bij de Arnhemse fijnhouthandel €5680 per M³ ex. BTW onbekantrecht, Derk.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Waarschijnlijk is het getoonde meubel Amerikaans noten.

Arnhemse Fijnhouthandel is nu wel niet bepaald de goedkoopste. Drenthse fijnhouthandel bied het tegen ongeveer de helft van AF aan.
Maar noten is inderdaad duur. Om een geschikt meubel te vinden waar voldoende kwalitatief hout in zit om dit bureau te maken ga je toch wel wat geluk moeten hebben.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Notenhout is inderdaad duur,
kijk bij de prijsvergelijking ook even naar het kwaliteitsmerk, Drentse fijnhouthandel kan misschien goedkoper zijn, maar als het knoestenhout is heb je er misschien ook weinig aan.

€5680 klinkt niet zo ver gezocht voor foutloos notenhout.
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Bedankt voor de reacties alvast!

Als ik dit zo hoor is het wellicht wijs om naar een alternatieve houtsoort te zoeken. Heeft iemand wellicht suggesties? Ik wil graag een donkere kleur hout (al dan niet na bewerking).

Is Mahonie bijvoorbeeld een optie? naar mijn idee heeft dit hout niet echt tekening in het hout zoals noten dat heeft.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Mahonie is ongeveer €2300.
Gestoomd beuken ongeveer €1700, zelfde verhaal.

Beide het advies om het een week te laten staan.
Eiken kan ook maar dan betaal je €3800.

Prijzen zijn uit mijn kont geplukt maar gebaseerd op de prijzen die het HMC hanteerd plus een paar honderdjes :p
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi debo, wat zijn de afmetingen die je uiteindelijk netto wilt? Op de foto zie ik live edge in verstek maar is dit ongeveer 75x90 en 200x90 cm? En welke dikte wil je netto overhouden?

als je dit weet kan je ook reeel uitrekenen wat de kosten zijn. Anders laat je je al snel schrikken door de m3 prijs.
 
Laatst bewerkt:

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
De beoogde afmeting is ongeveer 180 bij 70 cm met een dikte van 40 mm.

Op de foto staat inderdaad live edge, dit is mooi maar absoluut geen vereiste.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mahonie is ongeveer €2300.
Gestoomd beuken ongeveer €1700, zelfde verhaal.

Beide het advies om het een week te laten staan.
Eiken kan ook maar dan betaal je €3800.

Prijzen zijn uit mijn kont geplukt maar gebaseerd op de prijzen die het HMC hanteerd plus een paar honderdjes :p
Het HMC telt precies wel flink door. Voor eerste keus Pollmeier beuk betaal ik rond de 800 euro/m3. Eiken boolhout rond de 1500 euro, afhankelijk van de dikte.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De beoogde afmeting is ongeveer 180 bij 70 cm met een dikte van 40 mm.

Op de foto staat inderdaad live edge, dit is mooi maar absoluut geen vereiste.

40 mm dik massief noten is wel een kostbare zaak en ook wel zonde van het hout. Dan zou ik planken van 18 tot 22 mm dik schulpen en op een constructie verlijmen.

Op de Open Dag Hout staan dit jaar een aantal mensen met hout, misschien leuk om je daar te oriënteren. Sponsor van de toegangskaarten is weer de Arnhemse Fijnhouthandel, maar er staat fysiek de Amsterdamse Fijnhouthandel en ook de Plankencentrale. Op de website van de laatste vind je ook planken van noten.

jaap
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Het HMC telt precies wel flink door. Voor eerste keus Pollmeier beuk betaal ik rond de 800 euro/m3. Eiken boolhout rond de 1500 euro, afhankelijk van de dikte.

Het HMC is niet goedkoop, komt misschien ook wel omdat ze bij Andershout bestellen, zijn volgens mij ook niet de goedkoopste.
Om welke kwaliteit gaat het eigenlijk, het HMC college koopt vrijwel alleen foutloos hout.

Ze zijn echter wel een beetje nukkig wat betreft leveranciers, er is meerdere malen aangedrongen om misschien voor een goedkopere leverancier te kijken, maar het argument dat deze niet de zelfde kwaliteit zou leveren hoor ik telkens terugkomen. Niet dat ik mij er mee ga bemoeien.

Maar terug op het onderwerp,
40mm is een beetje dik, ik zou het of dunner maken of 2 delen massief op elkaar te verlijmen.
Andere optie is natuurlijk om plaatmateriaal op elkaar te lijmen met hier een fineerlaag overheen.
Aangezien je geen kopse kanten ziet is dit misschien nog de goedkoopste optie.
 
Laatst bewerkt:

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
40mm is inderdaad een forse dikte, maar ik wil graag een massieve look creëren. Om het goedkoop te houden is fineer dan de beste optie zo lijkt het. Als ik fineer op MDF lijm, voelt dit dan ook massief aan?
 
Laatst bewerkt:

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Mits je echt fineer gebruikt voelt het ook aan als hout. Fineer is ook niets anders dan een extreem dunne laag hout.

Imitatiefineer op de andere hand...
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
40mm is inderdaad een forse dikte, maar ik wil graag een massieve look creëren. Om het goedkoop te houden is fineer dan de beste optie zo lijkt het. Als ik fineer op MDF lijm, voelt dit dan ook massief aan?
denk er wel aan dat fineren niet zo simpel is, afh. van de grootte van je plaat moet je ofwel vacuum fineren of met heel veel goed geplaatste klemmen werken ofwel met warme beenderlijm werken

ofwel koop je gefineerde MDF platen, bv https://www.houtshop.be/nl/plaatmateriaal/gefineerde-platen
 
Laatst bewerkt:

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Een goede optie is dan om, zoals Pel aangeeft, een MDF plaat welke al gefineerd is te kopen. Als ik de hoeken wat wil afronden, komt de mdf-laag dan niet in zicht?
 
P

Pel

Guest
Je kunt er een notenhouten lat met een sponning tegen aan lijmen zodat je een groter lijm oppervlak hebt.

Groet Pel.

Tekening1.jpg
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Het HMC is niet goedkoop, komt misschien ook wel omdat ze bij Andershout bestellen, zijn volgens mij ook niet de goedkoopste.
Om welke kwaliteit gaat het eigenlijk, het HMC college koopt vrijwel alleen foutloos hout.

Ze zijn echter wel een beetje nukkig wat betreft leveranciers, er is meerdere malen aangedrongen om misschien voor een goedkopere leverancier te kijken, maar het argument dat deze niet de zelfde kwaliteit zou leveren hoor ik telkens terugkomen. Niet dat ik mij er mee ga bemoeien.

Maar terug op het onderwerp,
40mm is een beetje dik, ik zou het of dunner maken of 2 delen massief op elkaar te verlijmen.
Andere optie is natuurlijk om plaatmateriaal op elkaar te lijmen met hier een fineerlaag overheen.
Aangezien je geen kopse kanten ziet is dit misschien nog de goedkoopste optie.

Andershout levert per 5 plankjes zonder gezeik en goede kwaliteit. Maar leerlingen willen allleen maar foutvrij hout. Er zijn al diverse gesprekken over gevoerd met leveranciers en diverse mensen. En nog wat de mensen van de winkel bepalen de prijzen niet maar degene die van de financien afdeling. Maar goed nu weer ontopic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.